با افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو انجام شد

رشد ۱۰۰درصدی حضور خارجی‌ها در ایران‌متافو ۲۰۱۵

رشد ۱۰۰درصدی حضور خارجی‌ها در ایران‌متافو ۲۰۱۵

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی فولاد و صنایع معدنی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آغاز به‌کار کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین‌کاری، قالب‌سازی و ریخته‌گری (ایران‌متافو) با حضور حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و سیدمحمد فاطمیان مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کار خود را آغاز کرد.

 
در افتتاحیه که بدون هیچ سخنرانی انجام شد مقامات یاد شده در بازدید از نمایشگاه با مسئولان و فعالان حاضر در غرفه‌های مختلف به گفت‌وگو پرداختند.

 
در دوازدهمین نمایشگاه ایران‌متافو، حضور ۲۱۷ شرکت داخلی و ۹۵ شرکت خارجی در عرصه‌های مختلف صنایع معدنی از نکات مثبت و قابل توجه بود. رییس کمیسیون معادن و صنایع مجلس شورای اسلامی، حضور شرکت‌های قدرتمند در عرصه فولاد که برخی از آنها غول‌های صنعت فولاد جهان به شمار می‌آیند را فرصت مناسبی دانست. از طرفی حضور کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی از ایران که با اتکا به دانش و توان فنی خود توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل‌ توجهی دست‌یابند و حتی محصولات خود به دیگر کشورها نیز صادر کنند از دیگر نکات مثبت نمایشگاه «ایران‌متافو» است.

 
رحمانی در پاسخ به این سوال که دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: رشد ۱۰۰درصدی شرکت‌های خارجی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو نشان از شرایط و فضای جدید حاکم بر کشور دارد. در واقع حضور ۹۵ شرکت خارجی را می‌توان به معنای تمایل و علاقه برای حضور در ایران و همکاری مشترک قلمداد کرد.

 

بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌ گذار

 
او ادامه داد: باید از فرصت نمایشگاه‌های اینچنینی بهترین استفاده را برد و از آن برای حمایت از تولید ملی بهره گرفت. از طرفی این نمایشگاه و برنامه‌های ارائه‌شده در آن، می‌تواند فعالان این صنعت را برای رسیدن به اهداف تعیین شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد یاری کند. شرکت‌های ایرانی و خارجی ضمن آشنایی با یکدیگر، می‌توانند به تبادل اطلاعات و دانش فنی بپردازند و با بستن قراردادهای بلندمدت در این زمینه به اهداف مشترک دست یابند.

 
رییس کمیسیون معادن و صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که باید برای رسیدن به تولید ۵۵میلیون تن فولاد، به تکمیل زنجیره تولید و قرار گرفتن تمامی حلقه‌ها در کنار یکدیگر توجه کرد، افزود: باید برای ماده اولیه تولید فولاد که همان سنگ‌آهن است تا تولید محصول نهایی یعنی فولاد، برنامه‌ریزی شود.

 
رحمانی همچنین در پاسخ به یک سوال دیگر درباره آخرین فناوری‌های صنعت فولاد که به ایران وارد شده، اظهار کرد: توانمندی‌های صنعت فولاد ایران مطابق با فناوری‌های روز جهان است. در این بخش ممکن است برای ساخت تجهیزات و فناوری‌ها به شکل صددرصد به خودکفایی نرسیده باشیم اما باید از شرایط جدید و رفع تحریم‌ها استفاده بهینه کرده و زمینه را برای توسعه این بخش فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد: صنایع معدنی ایران ازجمله صنایع فولادی باید در حوزه‌های جدید همچون فولادهای آلیاژی و خاص بیشتر ورود کند زیرا ایران به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و در سایه برنامه‌ ریزی برای تولید فولادهای آلیاژی و خاص می‌توان با کمک فعالان این حوزه به اهداف خود در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست یافت و علاوه بر تولید محصول مورد نیاز کشور بخشی از آن را صادر کرد. در این بین باید در بیشتر برنامه‌ها به سمت و سوی افزایش سرانه فولاد پیش برویم. سرانه مصرف فولاد در ایران کم است و کشوری که قصد دارد به جرگه کشورهای صنعتی بپیوندد باید میزان مصرف خود را افزایش دهد.

 

رییس کمیسیون معادن و صنایع مجلس شورای اسلامی به دیگر حوزه‌های صنایع معدنی همچون مس و آلومینیوم نیز اشاره کرد و گفت: میزان تولید این دسته از فلزات نیز با اهداف چشم‌انداز فاصله دارد و باید تولید آنها را افزایش دهیم. وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی و تبادل اطلاعات و دانش فنی با دیگر کشورها راه را برای افزایش تولید محصولات خود هموار کنیم.

 

تنوع فراوان در حوزه فناوری‌ها در نمایشگاه

 
نمایشگاه ایران متافو ۲۰۱۵ میزبان تعداد بسیاری از شرکت‌های بزرگ و پیشرو در عرصه صنایع معدنی بوده و در آن از آخرین دستاوردها، دانش فنی روز جهان، فناوری‌ها و... رونمایی شده است. بخش‌های مختلفی مانند آهن و فولاد، فناوری‌های ساخت فولاد، مهندسی، تهیه، نصب و اجرای EPC، تجهیزات و ماشین‌آلات (کوره‌ها، بوته آهنگری، پاتیل، غلتک، مشعل‌ها، گلوله‌های آسیابی، بلبرینگ‌ها، وسایل سنجش و اندازه‌ گیری، ماشین‌آلات و تجهیزات گرمایش و سخت‌کننده، ماشین‌آلات لیزری)، آلومینیوم، فلزات غیرآهنی، معدن و صنایع معدنی، تجهیزات و ماشین‌آلات، خدمات پیمانکاری، کوره‌های صنعتی، سیمان، سیستم‌های اندازه‌ گیری، دوربین‌های کنترل کوره و مشعل و... در این نمایشگاه ارائه شده است.

 

گفتنی است ۹۵ شرکت خارجی حاضر در این نمایشگاه از کشورهای آلمان، استرالیا، اسپانیا، انگلستان، امارات متحده عربی، ایتالیا، بلغارستان، تایوان، ترکیه، چک، روسیه، سوئیس، سوئد، فرانسه، چین، هند و هلند حضور یافته‌اند که تا ۲۸ آبان از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر میزبان علاقه‌مندان هستند.

 
شرکت‌ کنندگان در این نمایشگاه انواع آهن، فولاد، صنایع‌معدنی، محصولات و ماشین‌آلات فولادی، آلومینیوم، مس و روی، کوره‌های صنعتی، ریخته‌گری، قالب‌سازی، آهن‌کاری، فر و آلیاژ، فرآورده‌های نسوز، شیرهای صنعتی، لوازم و کنترل سیالات را به نمایش گذاشته‌اند.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران