چرا دنیای مدرن به فولاد وابسته است؟

چرا دنیای مدرن به فولاد وابسته است؟

جوامع سراسر جهان تمایل دارند استانداردهای زندگی خود را ارتقا دهند و شمار جمعیت را بدون فقر را بالا ببرند، از این رو تقاضا برای فولاد افزایش پیدا خواهد کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، صنعت فولاد به اقتضای نیاز دنیای امروز، به جلو و به چالش‌هایی که در چشم‌انداز این صنعت پیش‌بینی می‌شوند، نگاه می‌کند. این صنعت بر موادی متمرکز است که استفاده از آنها به فولاد، استحکام بیشتری می‌دهد و تمرکز بیشتری نیز بر استانداردهای زیست‌محیطی دارد.

 
نسل‌های نو از فولاد این امکان را فراهم می‌کنند که برای تولیدکنندگان و سازندگان فعال در صنایع گوناگون، محصولاتی بادوام و سبک فراهم آید. فولاد در صنایع امروز اهمیت حیاتی دارد، چون در هیچ ماده دیگری چنین ترکیب منحصر به فردی از قدرت، شکل‌پذیری و انعطاف پیدا نمی‌شود.

 
در واقع جوامع بدون اینکه خود خبر داشته باشند، به فولاد وابسته هستند. این در حالی است که موفقیت‌های بشر در آینده با چالش‌هایی مانند تغییر آب و هوا، فقر، رشد جمعیت، توزیع آب و محدودیت انرژی رو به رو است و در همین حال انسان انتظار دارد در دنیایی زندگی کند که کربن کمتری داشته باشد و همه این موارد نیاز او را به فولاد بیشتر می‌کند.


فولاد در همه جنبه‌های زندگی نقش اساسی دارد. در ساخت ریل‌ها، جاده‌ها و ماشین‌آلاتی که سامانه حمل‌ونقل را ایجاد می‌کنند، از فولاد استفاده می‌شود.
فولاد در ساخت‌وسازهای ما همانند یک چارچوب قدرتمند ارتباطی ایفای نقش می‌کند و جزئی اساسی در فناوری‌هایی به شمار می‌آید که به تولید و انتقال انرژی مربوط می‌شود.


ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها


بیش از نیمی از فولاد تولیدشده در سراسر جهان در ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها مصرف می‌شود. ۲/۷ میلیارد نفر دیگر تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۹ خورشیدی) به جمعیت موجود اضافه می‌شود و این اتفاق با رشد سریع شهرها همراه خواهد بود، در نتیجه در سال‌های پیش رو نیاز به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در سطح جهان بیش از پیش وجود خواهد داشت.
 این در حالی است که فولادسازان در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای راهکارهای ساخت‌وسازی ارائه می‌دهند که بازدهی ساختمان‌ها را از نظر مصرف انرژی بالا می‌برد و به کاهش ورود کربن به جو می‌انجامد.


حمل‌ونقل

 
جابه‌جایی در زندگی امروزی، امری حیاتی به شمار می‌آید. حمل‌ونقل کارآمد کالاها در اقتصادی که جهانی شده است، نقش کلیدی دارد.
 در ۳ دهه گذشته، میزان حمل‌ونقل ۲ برابر شده است و حدود ۱۵ درصد از فولادی که در سراسر جهان تولید می‌شود، در تامین نیاز جامعه به حمل‌ونقل استفاده می‌شود.
 فولاد همچنین برای زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، پل‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل ضروری است.


خودرو

 
فولادهای پیشرفته با مقاومت بالا درحال‌حاضر در طراحی جدید ماشین‌آلات استفاده می‌شوند. انواع جدید فولادهای پیشرفته با مقاومت بالا به خودروسازان این امکان را می‌دهد که وزن محصولات خود را در مقایسه با فولاد سنتی از ۲۵ تا ۳۹ درصد کاهش دهند.
انواع جدید وقتی در ساخت یک خودروی خانوادگی ۵ نفره به کار می‌روند، وزن ماشین را از ۲۷۰ کیلوگرم به ۱۷۰ کیلو کاهش می‌دهند.


تولید و توزیع انرژی

 
انرژی برای توسعه جامعه لازم است و فولاد در تامین انرژی جهان، ماده‌ای حیاتی به شمار می‌آید. اگر این انرژی با سوخت‌های فسیلی تامین شود یا از طریق فناوری هسته‌ای یا منابع نو و تجدیدپذیر به وجود آید، استفاده از فولاد در بازیابی، تولید، توزیع و ذخیره انرژی اجتناب‌ناپذیر است. فولاد در افزایش بهره‌وری منابع انرژی نیز نقش موثری دارد.


آب و غذا

 
ما به فولاد برای رشد، ذخیره و تحویل محصولات غذایی نیاز داریم. این فلز در جمع‌آوری آب، ذخیره، تصفیه و توزیع آن نیز به کار می‌آید.
سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد قوطی کنسرو غذا تولید می‌شود. قوطی‌های فولادی در مقایسه با دیگر روش‌های نگهداری غذا در صرفه‌جویی انرژی موثرترند چون نیازی به نگهداری در یخچال و انجماد ندارد.
قوطی‌های فولادی ۱۰۰ درصد تجدیدپذیرند و میانگین نرخ بازیافت آنها در جهان ۶۸ درصد است. با تغییر طراحی و فرآیندهای کنسروسازی، این امکان وجود دارد که قوطی‌های فولادی را دوباره استفاده و حتی سبک‌تر کرد.


ابزار و ماشین‌آلات

 
اگر کالایی در دنیا وجود دارد که از فولاد درست نشده، به احتمال زیاد با ماشینی درست شده که از فولاد ساخته شده است. فولاد در همه جا هست؛ در ماشین، تلفن، یخچال و حتی در بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای که داخل یخچال گذاشته‌اید.
همه اینها با فولاد درست و با استفاده از تجهیزات و ابزار فولادی ساخته شده‌اند. قطعات پلاستیکی ماشین، شاسی‌ها و شیشه‌های کامپیوتر همه در قالب‌های فولادی تولید شده‌اند. فولاد ماده‌ای حیاتی و ضروری در دنیای امروزی ما است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران