کاهش تولید سنگ‌آهن چین در سه ماه نخست ۲۰۱۸

چین که بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده و وارد‌کننده سنگ‌آهن دنیاست بین ژانویه تا مارس سال جاری ۴۶/ ۱۸۹میلیون تن سنگ‌آهن خام تولید کرد که ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت داشت.به گزارش steel mint، متوسط قیمت جهانی سنگ‌آهن در بازارهای نقدی در مارس سال جاری ۱۰ درصد افت داشته و ۶۹ دلار هر تن سی‌‌اف‌آر چین ثبت شد. کارشناسان علت اصلی این افت قیمت را تعرفه‌های اعلامی آمریکا و سقوط بازارهای فیوچرز همچنین افزایش موجودی سنگ‌آهن بنادر چین می‌دانند.

نگاهی به آخرین آمار تولید سنگ‌آهن بی‌اچ‌پی

شرکت معدنی بی اچ پی بیلیتون که سومین تولید‌کننده سنگ‌آهن دنیاست اخیرا اعلام کرده برای سال مالی ۲۰۱۸ هدف تولید را ۲۷۲ تا ۲۷۴ میلیون تن قرار داده در حالی که برآورد قبلی ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن بود. این شرکت معدنی در سه ماه منتهی به مارس ۲۰۱۸ حدود ۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرد که ۸ درصد رشد سالانه داشت. ولی در مقایسه با فصل قبل ۶ درصد افت کرد.به گزارش steel mint، علت کاهش تولید، توفان ژانویه و تعمیرات خارج از برنامه بود. در ۹ ماه گذشته از سال مالی ۲۰۱۸ (ژوئیه ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸) تولید سنگ‌آهن این شرکت ۹/ ۲۰۲ میلیون تن ثبت شد که نسبتا در ثبات بود.

ژاپن به دنبال خریداران جدید قراضه در آسیا

از آنجا که اخیرا کره‌ای‌ها به دلیل افزایش موجودی فولاد انبارهای خود خرید قراضه از ژاپن را به شدت کاهش داده‌اند، ژاپنی‌ها نیز در بازار جنوب آسیا به دنبال مشتری جدید برای قراضه خلوص پایین خود هستند. از آنجا که قیمت قراضه ژاپن از آمریکا پایین‌تر است، فعالان بازار امیدوارند در کشورهایی چون بنگلادش یا هند؛ ژاپن موفق به فروش قراضه خود شود. قیمت فعلی قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۳۰۸ دلار هر تن فوب است در حالی که در هند قراضه وارداتی سنگین کلاس یک امارات ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار هر تن سی‌‌اف‌آر و در بنگلادش قراضه برزیل ۳۸۵ دلار هر تن سی‌‌اف‌آر است.به گزارش steel mint، کره جنوبی که بزرگ‌ترین‌ وارد‌کننده قراضه ژاپن است حدود ۵۰ درصد بازار صادرات قراضه ژاپن را در دست دارد ولی از ماه گذشته از کاهش حجم واردات قراضه خبر داد. تقاضای میلگرد در کره ضعیف شده و قیمت قراضه در بازار داخلی آن نیز ارزان‌تر شده از این‌رو طبیعی است که تمایل به واردات قراضه از ژاپن کم شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان