بورس ارز؛ بازاری متمرکز و امن

بورس ارز؛ بازاری متمرکز و امن

اگر بورس ارز شکل بگیرد در آنجا دیگر یک قیمت واحد تعیین می‌شود. این بازار شفاف است و در آن خریدار از قبل اطلاعات را کسب کرده است و اگر کسی بخواهد گران تر از حد تعیین شده بفروشد، خریداری نخواهد یافت.

 

یک اقتصاد دان و استاد دانشگاه، از ایده تشکیل بورس ارز استقبال کرد و گفت: در این بازار جدید، خرید و فروش ارز شکل یک بازار رقابتی کامل را به خود خواهد گرفت. دکتر مهدی تقوی در پاسخ به این سوال که مقدمات تشکیل بورس ارز در کشور ما تا چه اندازه فراهم است، گفت: بالاخره سخنان وزیر اقتصاد زمانی که از راه‌ اندازی این بورس در آینده نزدیک خبر می‌دهد، مبتنی بر بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی است و نشان می‌دهد که زیرساخت‌های این کار آماده شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر به‌ رغم اینکه دولت، قیمت ارز را هر روز اعلام می‌کند، اما یک بازار غیرمتشکل هم وجود دارد که در آنجا صرافی‌ها و بانک‌ها اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند و قیمت‌ها در آن لزوما یکسان نخواهد بود. این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بورس ارز شکل بگیرد در آنجا یک قیمت واحد تعیین می‌شود.

 

این بازار شفاف است و در آن خریدار از قبل اطلاعات را کسب کرده است و اگر کسی بخواهد گران‌ تر از حد تعیین شده بفروشد، خریداری نخواهد یافت. وی با بیان اینکه بورس ارز، قیمت‌ها را شبیه بازار سهام متشکل خواهد کرد، افزود: این بورس به قیمت ارز، نظم و سامان خواهد داد. ضمن اینکه در این بورس، ارز لزوما به شکل فیزیکی نخواهد آمد و می‌تواند شکل حواله هم داشته باشد.

 

دکتر تقوی، در پاسخ به این سوال که وقتی دولت خود بزرگترین عرضه‌ کننده در بازار ارز است، آیا جایی برای عرض اندام شرکت‌های صادراتی در بازار ارز هم وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: بله. دولت عمدتا ارز حاصل از فروش نفت را به این بازار خواهد آورد و صادرکنندگان هم آزادانه در این بازار ایفای نقش می‌کنند و وارد‌ کنندگان و گردشگران هم از آنجا خریداری می‌کنند.

 

پس این بازار متمرکز بهتر از این است که ارز در چند بازار پراکنده و متفاوت عرضه شود. استاد کرسی اقتصاد کلان دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص تاثیر بورس ارز بر امنیت معاملات هم گفت: فلسفه بورس این است که بازار را متمرکز می‌کند؛ در این بازار، مشتریان، ارز را از کارگزاران بورس ارز خریداری می‌کنند و احتمال عرضه دلار تقلبی به صفر می‌رسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران