کاهش تولید سنگ‌آهن واله برزیل    

هفته گذشته شرکت معدنی واله برزیل اعلام کرد: تولید سنگ‌آهن آن در سه ماه نخست سال جاری ۹/ ۴ درصد افت سالانه داشته و به ۹۵/ ۸۱ میلیون تن رسیده است. این شرکت که بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده سنگ‌آهن دنیاست اظهار کرد: بارش شدید باران در سه ماه نخست سال بر تولید آن شرکت تاثیر منفی گذاشته است و این در حالی است که فروش سنگ‌آهن این شرکت در این مدت ۹ درصد رشد داشته است.

 

حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار فیوچرز سنگ‌آهن چین

خبر‌ها حاکی از آن است که دولت چین به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه خواهد داد در بازارهای داخلی فیوچرز سنگ‌آهن این کشور از چهارم ماه مه ‌سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر دالیان تنها بازار بورس چین است که قراردادهای سنگ‌آهن نیز پیشنهاد می‌دهد. پس از قراردادهای فیوچرز نفت در بورس شانگهای از ماه گذشته، قراردادهای سنگ‌آهن دومین کالای چینی است که به روی سرمایه‌گذاران خارجی گشوده شده است.

در این بین جدیدترین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۴۹/ ۶۵ دلار در هر تن خشک سی اف آر ثبت شده که رشد جزئی ۸۰ سنتی نسبت به روز قبل از آن داشته است. این هفته موجودی بازار فولاد چین به روند نزولی ادامه داد و از این رو بازار فولاد آن به ثبات رسید و تمایل به خرید سنگ‌آهن نیز کمی بهبود یافت. در حال حاضر کارخانه‌های چینی دلیلی نمی‌بینند تولید را بالا نبرند؛ چون حاشیه سود کارخانه‌ها خوب است و در سه ماه دوم سال تقاضای فولاد در این کشور بالاتر خواهد رفت.

 

ثبات واردات قراضه به کره جنوبی

کره جنوبی که پس از ترکیه دومین وارد‌کننده قراضه دنیاست در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ از ثبات حجم واردات قراضه به این کشور خبر داد. آمار منتشر شده اخیر نشان می‌دهد کره جنوبی در فصل نخست سال ۵۲/ ۱ میلیون تن قراضه وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبات داشته است. البته نسبت به سه ماه گذشته افت ۴ درصدی را تجربه کرده است. با اینکه قیمت قراضه عرضه‌کننده‌های بزرگی چون ژاپن و روسیه در سه ماه نخست سال رشد زیادی داشت؛ ولی تقاضای کره‌ای‌ها در ثبات ماند.

کاهش تولید هفتگی فولاد در آمریکا

تولید فولاد خام در آمریکا هفته اخیر نسبت به هفته گذشته کاهش داشت؛ ولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاتر بود. بنا بر آمار انجمن آهن و فولاد آمریکا، این کشور ۷۸۴/ ۱ میلیون شورت تن فولاد خام در هفته اخیر تولید کرده و نرخ بهره‌وری کارخانه‌ها ۱/ ۷۶درصد بود که ۲/ ۱درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشت؛ ولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷/ ۳ درصدی داشت. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۸۱/ ۲۶ میلیون شورت تن فولاد خام در این کشور تولید شده و نرخ بهره وری کارخانه‌ها ۵/ ۷۵ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۱ درصد رشد داشته است.

اتحادیه اروپا از تعرفه‌های وارداتی آمریکا معاف می‌شود؟

در این بین کمیسیون بازرگانی اروپا اخیرا اظهار کرده که هنوز روشن نیست دولت ترامپ فولاد و آلومینیوم اروپا را مشمول استثنائات تعرفه‌های وارداتی خود قرار خواهد داد یا نه ولی در حال حاضر مذاکرات اتحادیه اروپا و وزارت بازرگانی آمریکا در جریان است. آمریکا از آوریل ۲۰۱۷ تحقیقات برای اجرای تعرفه‌های وارداتی را آغاز و اعلام کرد بر واردات فولاد ۲۵ درصد تعرفه می‌بندد. البته تا اول ماه مه ‌کشورهای کانادا، مکزیک، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، آرژانتین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را موقتا از این تعرفه‌ها معاف کرد.

بازار قراضه ترکیه در ابهام

قیمت قراضه وارداتی در ترکیه با افزایش درخواستی برخی کارخانه‌ها بالا رفت. قراضه سنگین خلوص ۸۰-۲۰ حوزه دریای بالتیک ۳۵۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و قراضه خرد شده آن ۳۶۱ دلار در هر تن معامله شده است. اگرچه قیمت معاملات کمی بالا رفته ولی به نظر فعالان بازار این بهبود ماندگار نیست. افزایش تقاضای خریداران ترک موقتی است و به‌طور کلی بازار میلگرد ترکیه وضعیت مطلوبی ندارد و روند آتی بازار به روشن‌تر شدن ابهامات موجود در بازار ترکیه بستگی دارد. روند تغییر نرخ لیر ترکیه و ناآرامی‌های سوریه با توجه به حضور ترکیه در این کشور، همگی بر روند بازار اثر‌گذارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان