کاهش ۱۰ درصدی واردات سنگ‌آهن به چین

چین که بزرگ‌ترین‌ وارد‌کننده سنگ‌آهن دنیاست در ماه مارس سال جاری ۷۹/ ۸۵ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد که ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت داشت. تعطیلات سال نو، کاهش فعالیت ساخت و ساز و موجودی بالای سنگ‌آهن بنادر همگی موجب شد واردات کاهش یابد. در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ نیز چین ۲۷۱ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد که مشابه مدت مشابه سال گذشته بود. چین ۷۰ درصد بازار سنگ‌آهن جهان را در دست دارد و از کشورهایی چون استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، اوکراین و ایران سنگ‌آهن وارد می‌کند.

 

افت صادرات فولاد در چین

در این بین آمار گمرک چین حاکی از آن است که صادرات فولاد این کشور در سه ماه نخست ۲۰۱۸ معادل ۲۷ درصد افت سالانه داشته و ۱۵/ ۱۵ میلیون تن ثبت شده است. کاهش تولید برای مقابله با آلودگی هوا موجب شد حجم صادرات نیز کاهش یابد. البته آمار ماه مارس نشان می‌دهد صادرات فولاد این کشور ۱۶ درصد رشد داشته ولی نسبت به مارس ۲۰۱۷ حدود ۲۵ درصد پایین آمده است.قابل ذکر است میانگین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین ماه مارس ۱۲ درصد رشد سالانه داشته از این رو رشد قیمت در بازار داخلی که به دلیل بهبود تقاضا بوده موجب شد تمایل به صادرات کاهش یابد.

 

بازار قراضه ژاپن در سرازیری

با افت قیمت قراضه در آخرین مزایده صادراتی ژاپن، افزایش موجودی بازار و کاهش قیمت قراضه در بازار داخلی کره، کارخانه هیوندایی استیل کره جنوبی قیمت درخواستی خرید قراضه از ژاپن را ۱۴ دلار در هر تن پایین آورده و به ۳۱۲ دلار در هر تن فوب ژاپن رسانده است که قیمت فعلی در پایین ترین سطح قیمت ۵ ماه گذشته قرار دارد. هفته گذشته نیز این کارخانه قیمت درخواستی خرید قراضه از ژاپن را ۹ دلار کاهش داده بود.

 

کاهش صادرات سنگ‌آهن استرالیا

 در این بین علاوه بر دو بازار چین و ژاپن، استرالیا که بزرگ‌ترین‌ صادرکننده سنگ‌آهن دنیاست در سه ماه نخست ۲۰۱۸ با کاهش صادرات سنگ‌آهن مواجه شد. نسبت به سه ماه قبل صادرات سنگ‌آهن این کشور ۷ درصد افت داشته و ۲۰۵.۸۶ میلیون تن ثبت شده است. البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۹۸.۲۱ میلیون تن بود رشدی جزئی داشت. چین بزرگ‌ترین‌ خریدار سنگ‌آهن استرالیاست که ۸۰ تا ۸۵ درصد بازار آن را از آن خود کرده است و با توجه به برنامه‌های کاهش تولید فولاد چین، صادرات سنگ‌آهن استرالیا نیز دچار کاهش شد.

 

صادرات بیلت روسیه کاهش یافت

آمار حاکی از آن است که در فوریه سال جاری صادرات بیلت روسیه افت جزئی ۳ درصدی را در مقایسه با ماه قبل آن تجربه کرده و به ۱۶/ ۱ میلیون تن رسید. همچنین در مقایسه با فوریه سال گذشته نیز صادرات بیلت روسیه ۸ درصد افت داشته است. قیمت فعلی بیلت صادراتی روسیه ۵۰۵ تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان