افت معاملات سنگ‌آهن در جهان

افت معاملات سنگ‌آهن در جهان

با وجود افزایش واردات سنگ‌آهن چین طی سال‌های اخیر، اما ذائقه بازار آن در حال تغییر است و همین امر نیز بر میزان صادرات ایران به این کشور تا حدی اثر گذاشت؛ چرا‌که بازار چین در حال جذب سنگ‌آهن پرعیار است. ضمن اینکه قیمت سنگ‌آهن نیز با کاهش مواجه شد. بنابراین در بورس کالای ایران به‌دلیل عدم اطمینان معامله‌گران کاهش معاملات رخ داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، به‌دلیل افزایش تولید و عرضه سنگ‌آهن در دنیا، بازار آن با مازاد مواجه شده بود و همین امر عامل کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن طی ۳ تا ۴ سال اخیر بوده است. در عین حال پس از به‌وجود آمدن مازاد عرضه در بازار، تولیدکنندگان بزرگ این ماده معدنی در اقدامی هوشمندانه ضمن کنترل تولید و عرضه خود در بازار، به‌تدریج به‌سمت سنگ‌آهن‌های پرعیار پیش رفتند؛ چرا که نیاز بازار چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده سنگ‌آهن در حال تغییر خرید است.

 

پیش از این چینی‌ها همه نوع سنگ‌آهن (اعم از کم‌عیار و پرعیار) را در بازار می‌خریدند، اما پس از اصلاحات ساختاری فولادسازان شامل تعطیلی واحدهای کوچک و نیز ادغام واحدها با یکدیگر برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، سنگ‌آهن کم‌عیار به تدریج در حال خارج شدن از بازار است و تولیدکنندگان بزرگ نیز به فراست دریافته‌اند که برای افزایش رقابت و نیز کسب سهم بازار باید عیار سنگ‌آهن تولیدی خود را افزایش دهند.

البته این موضوع به معنای آن نیست که سنگ‌آهن کم‌عیار دیگر مشتری ندارد؛ بلکه اگر تولیدکنندگان بتوانند در کنار تولید سنگ‌آهن کم‌عیار، یک واحد فرآوری برای رساندن عیار آن به ۶۲ تا ۶۶ درصد احداث کنند، سهم بیشتری از بازار را از آن خود خواهند کرد. البته به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان همچنان به کنترل عرضه در بازار ادامه خواهند داد و همین مساله نیز باعث کنترل قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۸ خواهد شد. ناگفته نماند که بازار همچنان اشباع خواهد ماند و همین مساله ممکن است قیمت‌ها را تحت فشار بگذارد.

 

ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرد که بیش از ۹۰ درصد آن به بنادر چین بوده است، بنابراین تغییر سیاست وارداتی چین در ایران نیز تا حدی احساس شد و بخشی از سنگ‌آهن عرضه شده در بورس کالا به‌دلیل عدم اطمینان از بازار، مورد معامله قرار نگرفت.بررسی نمودار نیز حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن ۵ میلیون تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت به همان دلایلی که عنوان شد، تنها یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن از آن مورد معامله قرار گرفت.

 

در این میان مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران با عرضه یک میلیون و ۵۹۵ هزار تن، بیشترین عرضه را به‌خود اختصاص داد که در مقابل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت این مجتمع توانست یک میلیون و ۴۵ هزار تن سنگ‌آهن را مورد معامله قرار دهد. مجتمع سنگ‌آهن سنگان نیز ۶۷۴ هزار تن سنگ‌آهن را روانه رینگ صادراتی بورس کالا کرد که در مقابل آن یک میلیون و ۳۱۹ هزار تن تقاضا وجود داشت ولی در نهایت ۳۴۴ هزار تن را مورد معامله قرار گرفت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران