زغال‌سنگ امریکا در روزگار ترامپ

زغال‌سنگ امریکا در روزگار ترامپ

تولید زغال‌سنگ امریکا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در سراسر ۵ منطقه زغال‌سنگی بیشتر از سال پیش از آن (۲۰۱۶) بوده و رشد بهای جهانی زغال‌سنگ، انگیزه این افزایش تولید است. درآمد حاصل از فروش بیشتر و افزایش صادرات، محرک بازسازی، رونق نسبی و توسعه معادن زغال‌سنگ امریکا بوده است.

 

به گزارش استیل پدیا، با توجه به اینکه مصرف گاز طبیعی در بسیاری از نیروگاه‌ها به پایین آمدن مصرف داخلی زغال‌سنگ منجر شده، رشد نرخ زغال‌سنگ در کنار افزایش صادرات موجب رونق معادن داخلی زغال‌سنگ شده و از طرف دیگر بالا رفتن بهای گاز در امریکا عامل دیگری است که رونق نسبی نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگی را به دنبال داشته است.

 
صادرات زغال‌سنگ از امریکا در سال گذشته میلادی به ۹۵ میلیون تن رسید که نسبت به سال پیش از آن، افزایش حدود ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد و مهم‌ترین خریداران آن هم کشورهای اسیایی و اروپا بوده‌اند. در این سال صادرات امریکا به اروپا حدود ۴۰ میلیون تن و بقیه آن به چین هند و ژاپن بوده است.

 
با توجه به مشکلاتی که زباله‌های زغال‌سنگ صادراتی استرالیا به این کشورها داشته و تنش‌های زیست‌محیطی را فراهم آورده‌اند، کشورهای واردکننده زغال‌سنگ از استرالیا در حال مذاکره با مقامات این کشور برای جبران و رفع مشکل و جبران خسارت‌ها هستند که این مسئله یکی از دلایل روی‌آوری به واردات از امریکاست. مصرف زغال‌سنگ امریکا در سال میلادی گذشته ۷۱۹ میلیون تن بوده که کمی کمتر از ۷۳۱ میلیون تن مصرف در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.

 
در امریکا ۹۰ درصد مصرف زغال‌سنگ در تولید انرژی برق بوده و سهم کنونی زغال‌سنگ در تولید برق حدود ۳۰ درصد است در حالی که این کانی سیاه در سال گذشته میلادی کمترین سهم را در تولید برق داشته و این دومین سالی است که مصرف گاز در تولید برق از مصرف زغال‌سنگ پیشی گرفته است. در سال گذشته همچنین نرخ خرید زغال‌سنگ حرارتی برای مصارف داخلی با توجه به رشد نرخ جهانی حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. نرخ زغال‌سنگ کک‌شو نیز افزایش بهای چشمگیری را تجربه کرده است. زغال‌سنگ کک‌شو حدود ۸ درصد زغال‌سنگ امریکا را شامل می‌شود.

 
این در حالی است که ترامپ حمایت ویژه‌ای از معدنکاران زغال‌سنگ داشته و آنها را تشویق به پایداری کرده به طوری که افزایش تولید در سال گذشته حدود ۶درصد بیشتر از سال۲۰۱۶ میلادی بوده است. در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی( ۱۳۸۵تا ۱۳۹۵) مصرف زغال‌سنگ در امریکا حدود ۳۴ درصد کاهش داشته و کاهش تولید در این مقطع نیز حدود ۳۷ درصد بوده است.

 
از سال۲۰۱۶ میلادی(۱۳۹۵) تقاضای زیاد کشورهای آسیایی به ویژه برای زغال‌سنگ کک‌شو که در تولید فولاد به کار می‌رود، شرایط را بهبود بخشید. در این سال صادرات زغال‌سنگ صادراتی امریکا رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرد.

 
هم اکنون کارکنان شاغل در بخش زغال‌سنگ امریکا حدود ۷۵هزار نفر هستند که رفع نسبی رکود، شرایط مناسب‌تری را برای‌شان به وجود آورده است. نکته اساسی این است که شرایط جدید صادراتی می‌تواند شرایط فعلی معادن را حفظ کند اما درباره توسعه یا رکود آنها در آینده نمی‌توان اظهار نظر کرد.

 
یادآوری این نکته نیز ضروری است که درحال‌حاضر نیروی مشغول به کار در صنایع خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر در امریکا حدود ۵۱هزار نفر است که روندی رو به رشد برای آن پیش‌بینی می‌شود.

 
با توجه به این تفاسیر و ظرفیت‌های موجود، رونق نسبی معادن زغال‌سنگ امریکا وابسته به صادرات است و در صورتی که به هر دلیل این میزان صادرات کاهش پیدا کند و با توجه به پایین بودن مصرف داخلی، معادن زغال‌سنگ امریکا دچار مشکل می‌شود و وعده‌های ترامپ برای آنها محقق نخواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران