غول معدنی از انجمن جهانی زغال‌سنگ خارج می‌شود

غول معدنی از انجمن جهانی زغال‌سنگ خارج می‌شود

بی‌اچ‌پی‌بیلتون، بزرگترین شرکت معدنی جهان، انجمن جهانی زغال‌سنگ را ترک می‌کند. این غول استرالیایی‌ انگلیسی، دلیل این اقدام را تاکید بر مواضع خود در زمینه تغییرات آب و هوایی زمین عنوان کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ریوتینتو، دیگر غول معدنی استرالیا در سال گذشته، تولید زغال سنگ را به طور کامل متوقف کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، اندرو مکنزی مدیرعامل بی‌اچ‌پی، پنجشنبه خبر داد به دلیل معضلاتی که بر سر تغییرات آب و هوایی وجود دارد تصمیم دارد از انجمن جهانی زغال‌سنگ (World Coal Association (WCA)) خارج شود، اما ارتباط خود را با اتاق بازرگانی امریکا حفظ می‌کند هر چند پیش‌تر به دلیل همین دغدغه‌های آب و هوایی نسبت به ادامه این ارتباط تردید داشت.

 
این شرکت معدنی که آشکارا از توافق آب و هوایی پاریس حمایت می‌کند، پیش‌تر و در سال گذشته، از تصمیم خود مبنی بر ترک احتمالی انجمن یادشده گفته بود و این تصمیم را بخشی از بازنگری در زمینه عضویت خود در گروه‌های گوناگون صنعتی دانست. این بازنگری با توجه به مواضعی انجام می‌شد که این شرکت در زمینه آب و هوا و انرژی داشت و بر اساس این مواضع به دنبال پیگیری سیاست‌های مربوط به کاهش گرمایش جهانی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بود.

 
انجمن جهانی زغال‌سنگ از تصمیم بی‌اچ‌پی برای ترک این گروه به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ اظهار تاسف و اعلام کرد: این انجمن به دنبال رویکردی است که بین تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های انرژی خود تعادل برقرار کند و به سمت آینده‌ای با انتشار آلایندگی کمتر پیش رود.


گروه‌های زیست‌محیطی پشت پرده

 
این اقدام بی‌اچ‌پی به دنبال فشار از سوی گروه‌های زیست‌محیطی استرالیایی انجام شد؛ گروه‌هایی که در سال گذشته با شرکت‌ها وارد مذاکره شدند تا عضویت خود را در گروه‌ها و انجمن‌هایی که موافق با اقدام علیه تغییرات نامطلوب آب و هوایی زمین و گرمایش آن نیستند، لغو کنند.
توافق پاریس در چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم و در زمینه کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای است که از سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) اجرا می‌شود. متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۵ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع در ۱۲ دسامبر(آذر) همان سال تصویب شد. دونالد ترامپ در ۴ اوت ۲۰۱۷ (۱۳ مرداد ۱۳۹۶) در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، به طور رسمی تصمیمش برای خروج از معاهده اقلیمی پاریس را اعلام کرد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری پیشین، آن را امضا کرده بود. ترامپ دلیل خروج را رونق صنایع زغال سنگ و نفت امریکا اعلام کرده بود.

 


در همین زمینه، بی‌اچ‌پی از احتمال خروج از اتاق بازرگانی امریکا به دلیل رد توافقنامه پاریس و اعمال سیاست‌هایی خبر داد که به افزایش کربن موجود در جو انجامیده است، اما در نهایت عنوان کرد که به عضویت خود ادامه می‌دهد تا از حمایت این نهاد در تجارت آزاد با امریکا و اصلاح مالیاتی برخوردار باشد.


 بی‌اچ‌پی به طور ویژه به جایگاهی که این اتاق در حل مسائل سیاسی دارد اشاره کرد؛ موقعیتی که می‌تواند در زمینه تعرفه‌هایی که بر واردات فولاد و آلومینیوم به امریکا وضع شده است، کمک‌کننده باشد.

 
 این در حالی است که استرالیا در میان شریکان تجاری امریکا و از جمله کشورهایی است که از تعرفه‌های بحث‌برانگیزی که ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم اعلام شده، معاف است. بی‌اچ‌پی همچنین از ادامه همکاری با انجمن مواد معدنی استرالیا خبر داد.

 
هم‌اکنون زغال سنگ حدود ۲۰ درصد از درآمد سالانه بی‌اچ‌پی را تشکیل می‌دهد و این شرکت معدنی به دنبال به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن در عملیات معدنی خود در نیمه دوم قرن جاری میلادی و تا دست‌کم ۳ دهه آینده است.

 
در همی ن حال ریوتینتو به عنوان رقیب بی‌اچ‌پی‌بیلتون نیز در سال گذشته به طور کامل زغال سنگ را از فهرست محصولات خود حذف کرد و تمام دارایی‌های خود را در استرالیا که مربوط به زغال‌سنگ بود به ارزش ۴ میلیارد دلار فروخت.

 
 فروش این معادن و سایر دارایی‌ها به معنای خروج کامل این غول معدنی از عرصه سوخت‌های فسیلی بود.  پیش‌تر ریوتینتو اقدام به فروش پروژه‌های خود در موزامبیک کرده بود. در همین راستا آنگلوامریکن نیز از طرح‌هایی که در زمینه فروش زغال سنگ داشته، عقب‌نشینی کرده است.

 
 این در حالی است که شرکت سوئیسی گلنکور، دیگر غول معدنی جهان همچنان مالک بزرگترین محموله‌های دریایی زغال سنگ در جهان است. زغال سنگ هم‌اکنون ۴۰ درصد برق جهان را تولید می‌کند و یکی از اصلی‌ترین کامودیتی‌هایی است که در فهرست تولید غول‌های معدنی از جمله بی‌اچ‌پی‌بیلتون، بزرگترین شرکت معدنی جهان قرار دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران