بازار در غیبت مصرف‌کننده واقعی

بازار در غیبت مصرف‌کننده واقعی

هر چند بازار فولاد در سال ۹۷ به‌صورت منقطع از ۵ تا ۹ فروردین و پس از آن در روزهای ۱۴ و ۱۵ این ماه از نظر زمانی پیوسته و جاندار نبوده ولی به گفته فعالان این بازار به گرمی و با افزایش قیمت در بازار مقاطع و محصولات فولادی شروع به‌کار کرده است.

 

به گزارش استیل پدیا، از سوی دیگر همان‌طور که در سال قبل هم پیش‌بینی شده بود، افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی فولاد و بحث کم‌آبی که باعث ایجاد چالش برای کارخانه‌های فولاد و کاهش تولید شده، همگی دست به دست هم داده و باعث شد انبارهایی که خالی بودند و با پیش‌بینی کاهش قیمت دست و پنجه نرم می‌کردند همچنان در روزهای پایانی سال۹۶خالی بمانند. 

از سوی دیگر طی سال گذشته قیمت‌های جهانی با اقدام ترامپ در جهت ایجاد تعرفه وارداتی بر روی فولاد منجر به روند نزولی در بازارهای جهانی شد، ولی بعد از چند روز که قیمت‌ها مجددا افزایشی و صعودی شد، قیمت‌های جهانی و به موازات آن قیمت ارز هم افزایشی شد، این موضوع باعث شد در سال جدید تمام انباردارها به سمت خرید هجوم آوردند، به نوعی که این خریدی که هم اکنون در بازار وجود دارد، خرید مصرف‌کننده نیست و آن را نمی‌توان خریدی معرفی کرد که بلافاصله منجر به رونق شود.

 

قبل از عید و در فاصله زمانی آخر دی ماه تا پایان اسفند اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و فعالان بازار امید و نوید رونق بازار شب عید را می‌دادند، رونقی که رخ نداد تا بار دیگر بازار روی غیرقابل پیش‌بینی و سمج خود را نشان دهد. با این پیش‌فرض خریدی که در حال‌حاضر و در فاصله روزهای فعالیت اندک بازار فولاد رخ داده به منظور انتقال به انبارها بوده است؛ انبارهایی که قبل از عید پر نشده و خالی ماندند. در واقع در بازار انتظار کاهش قیمت فولاد در روزهای قبل از عید وجود داشت و همین عامل مانع از رشد خریدها شد هرچند این پیش بینی هم محقق نشده است.

 

با شروع بازار در سال جدید افزایش حدود ۳ درصدی قیمت میلگرد را در روزهای ابتدایی فعالیت بازار و در بازه زمانی ۵ تا ۹ فروردین شاهد بودیم. بعد از این روند افزایش اولیه در بازار میلگرد، روند افزایش قیمت با فاصله زمانی به کالاهایی مانند تیرآهن و... سرایت کرد و قیمت آنها هم ظرف مدت دو روز گذشته افزایش پیدا کرد، به‌طوریکه به‌طور میانگین می‌توان گفت قیمت هر کیلوگرم تیرآهن و میلگرد به اندازه ۶۰ تومان نسبت به روزهای پایانی سال گذشته طی این روزها افزایش پیدا کرده است.

 

این در حالی است که احتمالاتی افزایشی از قبیل هزینه حمل و هزینه‌های کارخانه‌ها برای افزایش قیمت تولید در بازار ایجاد شده که در ادامه موجب روند افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار شده است. کارشناسان بازار فولاد بر این باورند اگرچه شاهد افزایش قیمت کالا در بازار محصولات فولادی هستیم اما این موضوع طی روندی به دست نیامده که مصرف‌کننده واقعی به‌عنوان خریدار در بازار مشاهده شود. البته یکسری از مصرف‌کننده‌های تیرآهن در غرب کشور به منظور ساخت ساختمان‌های زلزله‌زده دست به خرید محصولات فولادی زده‌اند ولی در رابطه با مصارف دیگر بیشتر، خریدهای انباری صورت گرفته و خریدها واقعی نبوده است.

 

با توجه به اینکه در خرداد، ایام ماه رمضان را در پیش داریم به همین دلیل خریدهای انباری شدت بیشتری می‌گیرد، از سوی دیگر تحرکات اخیر بازار را می‌توان پیش‌بینی در جهت بازاری پر رونق در سال پیش‌رو دانست، چرا‌که هر چند خریدها واقعی نبوده ولی خریدهای انباری شکل گرفته است و این روند را می‌توان پیش‌زمینه پیش‌بینی فعالان بازار از رونق در بازار فولاد دانست.

 

بازارهای جهانی، صادراتی و وارداتی فولاد

در این بین بازارهای صادراتی به دلیل برگشت قیمت کالا به‌صورت ارزی برای کارخانه‌ها بسیار مقرون به‌صرفه است و به همین دلیل فعالان بازار به روند صادرات روی آورده‌اند، از سویی روند افزایشی قیمت ارز موجب کاهش واردات و افزایش صادرات در بازار فولاد شده، به همین دلیل تولید نیز به مقصد بازارهای جهانی تقویت شده است، پیش‌بینی فعالان بازار از سال پیش‌رو برای فولاد و محصولات فولادی سال امیدوار‌کننده‌ای است، امیدی که در پی رونق حاصل خواهد شد.

رکودی‌ترین سال بازار داخلی

اما بررسی سال ۹۶ که «دنیای اقتصاد» پیش از این انجام داده نشان می‌دهد با نگاهی به روند تغییر قیمتی در یک سال گذشته در حوزه قیمت شمش و فولاد، از ابتدای سال ۹۶ تا آخر این سال، ۳۰ درصد افزایش قیمت در بازار مقاطع فولادی را شاهد بودیم؛ موضوعی که به مرور اتفاق افتاده است. در ادامه سرگرم شدن کارخانه‌ها به موضوع صادرات، موجب خالی شدن بازار داخلی شده است. اما به زعم فعالان بازار در ۶ ماه دوم بازار رها شد و به نوعی در شرایط رکودی قرار گرفت، به‌طوری‌که هیچ سالی مانند سال ۹۶ رکود تا این اندازه ادامه‌دار نبوده است،‌ از سوی دیگر حتی با‌وجود اینکه در دو هفته انتهایی سال همیشه رونق به بازار بازمی‌گشت و حجم خرید و فروش رونق می‌گرفت ولی این موضوع در سال ۹۶ رخ نداد، به همین دلیل پیش‌بینی‌ها از سال جدید در بازار فولاد، روشن‌تر و بهتر است.

 

در این بین اما وضعیت بازار در هفته پایانی سال را می‌توان شرایط اشباع تعریف کرد، چرا‌که عدم وجود نقدینگی در بازار فولاد موضوعی است که عامل آن را باید قیمت ارز تعریف کرد، از این نظر که پول‌های سرگردانی می‌توانست به این بازار تزریق شود، اما به سمتی دیگر رفت؛ روندی که پیش‌بینی‌ها به سمت بازگشت نقدینگی به بازار فولاد در شب عید را تحت تاثیر خود قرار داد و بازار را به نوعی غافلگیر کرد. در جمع‌بندی اتفاقات سال گذشته و در ادامه درخصوص پیش‌بینی‌ها از سال جدید درخصوص بازار مقاطع فولادی و آهن‌آلات باید گفت: با توجه به مشکلاتی که در رابطه با وضعیت کمبود آب در سطح کشور و خصوصا در ارتباط با کارخانه‌های فولاد وجود دارد، کارخانه‌ها به دلیل رکود در بازار داخلی اقدام به صادرات کرده‌اند.

 

وضعیت تولید آهن شرایط نامناسب تری را پیدا کرده، به همین دلایل شروع فصل با افزایش خریدار و کندی تولید همراه است، اما در ادامه و از ماه اردیبهشت به بعد سال پر رونقی برای بخش داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود. به باور فعالان بازار فولاد خالی بودن انبارها، انگیزه خرید از اردیبهشت را قوی و تحرک‌هایی را آغاز خواهد کرد، تحرکاتی که با توجه به شروع فصل ساخت و ساز نیز خواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران