رییس دانشکده معدن دانشگاه تهران مطرح کرد

کاهش سطح علمی معادن کشور

کاهش سطح علمی معادن کشور

بیشتر شاغلین بخش معدن دارای مدرک کمتر از لیسانس هستند و نسبت شاغلان دارای مدرک لیسانس و بالاتر به کل شاغلان این بخش 12 درصد است.

 

دکتر امید اصغری؛ رییس دانشکده معدن دانشگاه تهران گفت: تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی به تفکیک علمی و پژوهشی در 6 ماهه دوم سال 91 و شش ماهه اول 92 ، 83 مورد بوده است.

 
وی در ادامه افزود: طبق آمار اعلام شده توسط وزارت علوم در اسفند 92 در حوزه معدن چهار مجله علمی و پژوهشی وجود دارد. تعداد مقالات منتشر شده نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. در سال گذشته این تعداد مقالات 141 نسخه بوده است.

 
اصغری با اشاره به برگزاری 12 همایش در بخش معدن سال گذشته گفت: تعداد همایش های برگزار شده در این بخش نسبت به سال 92 تقریبا 2 برابر بوده است، همچنین بر اساس آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بین 651 مرکز پژوهشی کشور 12 مرکز اعم از دولتی، خصوصی و دانشگاهی در بخش معدن فعالیت دارند که نسبت به سال 91 کاهش یافته است.

 
رییس دانشکده معدن دانشگاه تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه اعضای انجمن های علمی از فعالان بخش صنعت و دانشگاه هستند می توانند به افزایش ارتباط و تعامل صنعت و دانشگاه کمک کنند، اما متاسفانه انجمن ها در این زمینه تلاش چندانی ندارند.

 
وی اظهار داشت: تعداد انجمن های معدن در سال 91 برابر با 20 انجمن بوده و در سال 92 تنها 4 انجمن علمی (تونل، ژئوتکنیک، مکانیک سنگ و معدن) معرفی شده است و این در حالیست که در سال های اخیر با افزایش تعداد دانشگاه ها در سراسر کشور و افزایش ظرفیت دانشگاه ها تعداد دانشجویان بخش معدن به طرز چشمگیری مواجه بوده ایم.

 
اصغری خاطر نشان کرد: افزایش تعداد دانشگاه ها و دانشجویان اگر چه می تواند تربیت بیشتر نیروی متخصص را در این حوزه در پی داشته باشد اما با توجه به نیاز کشور و وضعیت امکانات دانشگاه ها شاید شاهد نتیجه خوبی نباشیم.

 
وی با تاکید بر رشد بی رویه میزان خروج دانشجویان از کشورگفت: این امر باعث شده تا سطح علمی دانشجویان به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی کاهش یابد و امروزه با خیل عظیمی از افراد دارای مدرک عالی دانشگاهی مواجه هستیم که متاسفانه از سطح علمی خوبی برخوردار نیستند و روانه بازار کاری می شوند که از نظر نیروی انسانی اشباع شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران