گل گهر پیش قدم می شود

گندله هندی در کوره های فولاد مبارکه

گندله هندی در کوره های فولاد مبارکه

اولین محموله گندله سنگ آهن با عیار آهن 67 درصد در راه ایران است که قرار است این هفته به بنادر ایران برسد.

 

این محموله اولین محموله ارسالی از سوی شرکت تولید کننده سنگ آهن دولتی هند یعنی کودرموخ KIOCL محسوب می شود.

 

گفتنی است، این محموله 50 هزار تنی به فولاد مبارکه اصفهان فروخته شده است.

 

کودرموخ برای تولید این گندله، کنسانتره سنگ آهن را از آنگلو امریکن برزیل وارد کرده است.

 

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفتگو با آرگیوس لندن اعلام کرد که قیمت این محموله برای فولاد سازان ایرانی بالا بوده و ادامه این تجارت در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.

 

وی گفت، تجار ایرانی در حال دستیابی به یک توافق بلند مدت هستند تا با خرید 2 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن از گل گهر کرمان و صادرات آن به کودرموخ هند، متعاقباً گندله تولید شده را با قیمت رقابتی تحویل بگیرند.

 

خطوط کشتیرانی دولتی جمهوری اسلامی ایران تمامی این کنسانتره سنگ آهن را حمل خواهد کرد و براساس قراردادی که بین تجار و این کشتیرانی منعقد خواهد شد هزینه حمل از بندرعباس به بندر Mangalore تنی 7 دلار می باشد و هزینه حمل برای مسیر برگشت گندله نیز به همین میزان خواهد بود.

 

زمان مورد نیاز برای رسیدن سنگ آهن از بندرعباس به هند یک هفته است.

 

کارخانه کودرموخ KIOCL در منطقه Mangalore با ظرفیت تولید سالیانه 7 میلیون تن گندله صرفا جهت صادرات است. از زمانیکه این شرکت از سال 2006 مجبور به تعطیلی معادن خود به دلیل مسایل زیست محیطی شد، همچنان به دنبال تامین منابع دیگر سنگ آهن توسط شرکت دولتی NMDC (شرکت توسعه معدنی ملی هند) برای تولید گندله است.

 

جعفری طهرانی درخصوص شرایط پرداخت واردات گندله نیز اینگونه توضیح داد: نحوه پرداخت از طریق اعتبار اسنادی با ارز روپیه و با نرخ مبادله ایی به UCO BANK هندوستان خواهد بود. بدیهی است جهت گشایش اعتبار نیاز است که فولاد سازان ایرانی در این خصوص سرمایه گذاری کنند.

 

اخیراً شرکت کودرموخ (KIOCL) برای خرید کنسانتره 67 درصد به جهت تولید گندله و صادرات آن به ایران با شرکت سنگ آهن سامارکو (Samarco) برزیل نیز مذاکره نموده است.

 

کودرموخ انتظار دارد 2 میلیون تن گندله در سال به ایران بفروشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران وجهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران