رییس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد

در تحریم‌ها، غربی‌ها منافع خود را از دست دادند

در تحریم‌ها، غربی‌ها منافع خود را از دست دادند

استان کرمان با در اختیار داشتن ظرفیت‌های معدنی بسیار می‌تواند یکی از نقاط جذب سرمایه‌ گذاران خارجی به شمار آید. این درحالی است که این استان، صنایع معدنی بسیاری از جمله پالایشگاه «قطران زرند» را در خود جای داده که می‌تواند در ایجاد ارزش‌ افزوده برای کرمان نقش موثری ایفا کند.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: «طرح توازن» یا همان «طرح جامع فولاد» در سال ۹۲ ایجاد شد و براساس آن سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از چرخه تولید از عملیات اکتشاف تا تولید شمش تعیین شد. بدیهی است که در این برنامه یکی از پارامترهای جدی که مورد توجه قرار گرفت، بحث حمل‌ونقل بودکه در قیمت تمام‌ شده تاثیر بسیاری دارد. اما در کنار آن مسائل زیست‌ محیطی و تامین آب نیز از موضوعات بسیار مهمی است که به‌ طور معمول در ارائه مجوزها از سوی وزارتخانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

افتتاح پالایشگاه «قطران زرند»

 
مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه راه‌اندازی پالایشگاه «قطران زرند» نمونه‌ای بارز از اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: امروز ذخایر فراوانی از زغال‌ سنگ در کشور وجود دارد. میزان ذخیره قطعی کشف شده زغال‌ سنگ در کشور یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تن است که بدون شک با انجام عملیات‌های اکتشافی جدید این میزان یک تا ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: امروز نشان دادیم به جز استفاده زغال‌سنگ در مصارف حرارتی یا فرآوری آن تا کک و یا صنعت فولاد، مسیری دیگر هم وجود دارد و آن استفاده از زغال‌ سنگ برای تولید مواد شیمیایی همچون قیر، نفتالین و... است.وی ادامه داد: پالایشگاه قطران زرند حدود ۸ سال متوقف بود و پیمانکار خارجی سازنده آن بدون راه‌اندازی، کشور را ترک کرد اما جوانان شایسته و متخصص کشور با تکیه بر کلام رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر اینکه ما می‌توانیم، این واحد را راه‌ اندازی کردند.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره حجم سرمایه‌ گذاری ارزی و ریالی مجتمع کک‌ سازی و پالایش «قطران زرند» افزود: میزان کل سرمایه گذاری انجام شده در کک‌ سازی افزون‌ بر یکصد میلیارد تومان و ۶/۲۷میلیون دلار ارزی است، همچنین سرمایه‌ گذاری پالایشگاه قطران زرند ۳۳ میلیارد ریال و ۳/۱ میلیون دلار ارزی بوده است.کرباسیان همچنین با اشاره به معدن بزرگ سنگ‌ آهن «جلال‌آباد» افزود: پروژه فرآوری سنگ‌های کم عیار در این معدن درحال انجام است و در طول چند ماه آینده افتتاح خواهد شد. افتتاح این طرح موجب می‌شود ارزش افزوده بیشتری از سنگ‌ آهن داشته باشیم. در این معدن ۱۱میلیون تن باطله از برداشت‌ها قبلی سنگ‌آهن وجود داشت که با برنامه‌ ریزی انجام‌ شده با بخش خصوصی، باطله‌ها دوباره فرآوری شده و می‌تواند ارزش‌ افزوده خوبی ایجاد کند.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره تکمیل زنجیره تولید در معادن استان کرمان و همچنین انتقال حساب‌ها و گردش‌های مالی به استان، تصریح کرد: سیاست دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که چرخه تولید باید مورد توجه قرار بگیرد. درحال‌حاضر یکی از مشکلاتی که کشور در صنعت فولاد با آن روبه‌رو است اما امیدواریم در سال ۹۵ برطرف شود، بحث چرخه سنگ‌آهن تا مرحله شمش است، یعنی ظرفیت تولید وجود دارد اما گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی به میزان کافی در اختیار نبوده و با کمبود مواجه هستیم. در «طرح توازن» یا همان «طرح جامع فولاد» در سال ۹۲ سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حمایت از چرخه تولید از عملیات اکتشاف تا تولید شمش قرار گرفت.

 

بدیهی است که در این برنامه یکی از پارامترهای جدی مورد توجه، بحث حمل‌ونقل است که در قیمت تمام‌ شده تاثیر بسیاری دارد.وی ادامه داد: بنابراین این موضوع جزء سیاست‌های دولت است اما درحال‌ حاضر این چرخه در برخی موارد نامتوازن بوده که امیدواریم این توازن برقرار شود. کرباسیان افزود: درباره حساب‌های استانی نیز امسال در قانون پیش‌ بینی شده حساب واحدها در استان‌ها انجام شود. این جزء سیاست‌های دولت است و ما در واحدهای خود این کار را انجام داده‌ایم. انتظار ما از مسئولان استان نیز این است که از واحدهای تولیدی حمایت کنند و با فشارهای مختلف، کاری نکنند که واحدها حساب‌های خود را از استان خارج کنند.

 

وی درباره مشکلات صنعت و معدن و رکود آن نیز، بیان کرد: متاسفانه مشکلات کم و بیش وجود دارد اما تا آنجایی که مطلع هستم مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی با سیستم مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین سایر بخش‌ها داشته است. ما نیز به دنبال کاهش مشکل به‌ ویژه مشکلات بخش خصوصی هستیم. با این حال چیزی که می‌توانم قول بدهم این است که هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی در این زمینه وقت بسیاری گذاشته‌اند تا مشکلات برطرف شود.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره سازوکارهای موجود برای فرآوری مواد معدنی در استان کرمان و جلوگیری از خام‌ فروشی تصریح کرد: تعدادی پروژه در این استان به منظور جلوگیری از خام فروشی شروع شده است. به طوری که در هفته جاری پروژه کنسانتره مس در «سرچشمه» افتتاح خواهد شد و این بدان معنا است که فرآوری مواد معدنی سنگ و خاک به سوی کنسانتره پیش می‌رود و این گامی در جهت جلوگیری از خام فروشی است. در سیرجان، چند پروژه کنسانتره و گندله با ظرفیت ۴میلیون تن در گل‌ گهر، ۴میلیون تن در گوهر زمین و ۲میلیون تن درمیدکو در دست اجرا دارند که برخی از آنها در سال ۹۵ به بهره‌ برداری می‌رسد. در «جلال‌ آباد» نیز فرآوری ۱۱میلیون تن سنگ‌ آهن کم‌عیار، ۵۲۰هزار تن کنسانتره تولید خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: پیش‌ بینی ما این است در حوزه سنگ‌ آهن تا پایان سال ۹۵ این مشکل به میزان زیادی برطرف خواهد شد. با این پروژه‌ها هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود و هم می‌توان زنجیره تولید را تکمیل کرد. بدیهی است در برخی موارد نقص‌هایی وجود دارد. برای تکمیل زنجیره تولید یا باید پروژه جدید آغاز شده یا اینکه پروژه‌های موجود تکمیل شوند. کرباسیان درباره ایمنی معادن به ویژه معادن زغال‌ سنگ نیز بیان کرد: ایمنی معادن به ویژه معادن زغال‌ سنگ جزو اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. پروژه‌ای از سوی معاونت معدنی وزارتخانه و به‌ ویژه ایمیدرو با اتحادیه معادن زغال‌سنگ به صورت مشترک تهیه شده که نخستین گام آن تامین تجهیزات ایمنی است که سفارش‌های ما به کشور وارد شده و در مرحله توزیع قرار دارد.

 

تجهیزات ایمنی در این مرحله مربوط به کارگران معدن است اما ابعاد این پروژه بزرگ است. کرباسیان در ادامه افزود: عمده معادن زغال‌ سنگ کشور در دست بخش خصوصی است که با مشکلاتی همراه هستند. رییس هیات عامل ایمیدرو درباره مشکلات موجود در معادن زغال‌ سنگ گفت: یکی از مشکلات موجود در این معادن به بحث قیمت زغال‌ سنگ بازمی‌گردد. این موضوع موجب شده درآمد با هزینه‌های صرف شده در تعادل نباشد. اما مشکل دیگر به دریافت نکردن وجوه این معادن مربوط می‌شود. خوشبختانه هر ۲ مشکل به‌وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است. اما به طور کلی برخی معادن زغال‌ سنگ از نظر ماشین‌ آلات و تجهیزات ایمنی فرسوده و قدیمی بوده و این موضوع با عنوان یک پروژه در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

 

وی درباره سیستم آموزشی در پروژه‌های معدنی افزود: ما در ایمیدرو آموزش را در ۳مرحله برای بخش خصوصی تعریف کرده‌ایم. از دیدگاه تئوریک و دانشگاهی، آموزش به میزان کافی در کشور وجود دارد. ما با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور و سازمان نظام مهندسی معدن نیز قراردادی بستیم که بتوانند آموزش‌های کامل را در حوزه کاربردی نیروهای مورد نیاز در حوزه بخش خصوصی یا حتی بخش دولتی در سطح کشور ارائه دهند.

 

کرمان نیز به عنوان یک استان معدنی جزو محورهای اصلی این برنامه قرار می‌گیرد.پس از توافق حاصل شده میان ایران و ۱+۵، سرمایه‌ گذاران خارجی تمایل بسیاری برای ورود به بخش معدن ایران از خود نشان داده‌اند، کرباسیان درباره این موضوع تصریح کرد: آخرین مراحل رفع تحریم در اواخر سال ۲۰۱۵م است به همین دلیل پیش‌ بینی می‌شود نتایج آن در اواخر امسال مشاهده شود. بعد از این توافق تعداد ورود هیات‌های خارجی به‌ ویژه در بخش خصوصی و سرمایه‌ گذاری چند برابر شده است به طوری‌ که در طول روزهای گذشته هیات‌هایی از استرالیا و... به ایران آمدند.

 

این نشان می‌دهد این تحریم نه تنها مردم ایران را اذیت کرده بلکه خود آنها نیز منافع خود را از دست داده‌اند. البته تا زمان عملی شدن کارهای قانونی اقدامی انجام نمی‌شود، یعنی باید تحریم‌های سازمان ملل برداشته شده تا جابه‌جایی پول انجام شود. پیش‌ بینی می‌شود. در استان کرمان با توجه به ظرفیت بالایی که در بخش معدن و صنایع معدنی دارد سرمایه‌ گذاری‌ها با رشد همراه شود. مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو از معدن سنگ‌ آهن «جلال‌ آباد» بازدید کرده و در جلسه‌ای با حضور مدیران این مجتمع مشکلات این معدن را بررسی کرد.

- کتایون ملکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران