جرقه‌های رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی

جرقه‌های رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی

جرقه‌های رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی در حال تحقق هستند، اگرچه رشد قیمت مواد اولیه این صنعت از احتمال تداوم رشد نرخ در بازارهای جهانی حکایت دارد. این وضعیت کلی شاید بر بازار داخلی کشور نیز تاثیرگذار شود.

 

سنگ آهن

به گزارش استیل پدیا، هفته گذشته چینی‌ها در تعطیلات سال نو بودند و طبیعتا بازار سنگ‌آهن نیز در سکوت بود. البته آخر هفته تغییراتی جزئی در بازار مشاهده شد که آن‌هم بیشتر جو روانی بازار بود. شنیده شد در شهر تانگشان احتمالا برنامه‌های کاهش تولید فولادسازان ادامه خواهد داشت و همین امر قیمت سنگ‌آهن را بالا برده است و از ۲۵/ ۷۸ دلار در یک هفته قبل به ۷۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است.همچنین آخرین موجودی سنگ‌آهن بنادر چین به ۱۵۷ میلیون تن رسیده که دو هفته اخیر رشد زیادی داشته است.

 

در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱/ ۶۰ درصد چهارشنبه گذشته از ۶/ ۴۰ دلار در هر تن فوب در هفته قبل به ۲/ ۴۳دلار رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱/ ۶۰ درصد ایران نیز در ۹/ ۳۶ دلار در هر تن فوب در ثبات بود.

 

  قراضه

قیمت قراضه وارداتی در ترکیه به‌طور متوسط ۷ تا ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشت. تقاضای فولاد در ترکیه بالاست، از این‌رو کارخانه‌ها به دنبال خرید قراضه ‌هستند. متوسط قیمت قراضه سنگین ۸۰-۲۰ آمریکا نیز ۳۵۸ تا ۳۶۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد و قراضه اروپا نیز به ۳۶۰ تا ۳۶۲ دلار رسید.

 

در جنوب‌شرق آسیا قراضه وارداتی از آمریکا ۳۲۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و در ثبات شنیده شد. در هند نیز قراضه وارداتی از آمریکا ۵ دلار رشد داشته و ۳۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شد.

 

  بیلت

هفته گذشته در ترکیه بیلت وارداتی رشد قیمت داشت و خریدارها نیز آن را پذیرفتند چون بازار فولادشان رونق دارد و باید بیلت بخرند. بیلت سی‌آی‌اس به ۵۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه رسید و معاملاتی تا ۵۴۳ دلار هم شنیده شد. در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت ۵۵۵ تا ۵۶۵ دلار در هر تن درب کارخانه است که کمی رشد قیمت داشته است.

 

بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۵ تا ۱۰ دلار رشد داشته و ۵۲۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه شد. در خاور دور بازار هنوز به‌خاطر تعطیلات چین در سکوت بود ولی در ترکیه خریدهایی صورت گرفت. بیلت صادراتی چین ۵۴۵ دلار در هر تن فوب شنیده شد که ۵ دلار رشد داشت. عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس به دنبال ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب برای تولیدات آوریل بودند.

 

  مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی چین ۵۵۲ دلار در هر تن فوب و در ثبات بود. آخر هفته در بورس شانگهای قیمت قرارداد میلگرد ۱۳ دلار در هر تن بالا رفت که به دلیل جو مثبت بازار بود. در ترکیه میلگرد صادراتی ۵۷۵ دلار در هر تن فوب شنیده شد. میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز در ۵۵۷ دلار در هر تن فوب ثبات داشت.پ

 

در بازار اروپا میلگرد یک یورو افت داشته و ۵۶۱ یورو در هر تن درب کارخانه شد. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد در ۶۲۳ دلار هر شورت تن در ثبات بود.

  ورق

قیمت صادراتی ورق گرم سی‌آی‌اس از ۵۷۵ تا ۵۹۵ دلار به ۵۸۵ تا ۶۰۰ دلار در هر تن فوب رسید. از طرفی غیبت چینی‌ها در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلات نیز به نفع عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس بوده، به آنها اجازه داده قیمت‌ها را بالاتر ببرند. آخرین قیمت پیشنهادی چینی‌ها برای ورق گرم ۵۸۵ تا ۵۹۵ دلار در هر تن فوب بوده است.

 

در جنوب شرق آسیا ورق گرم کارخانه ام‌ام‌ک در ۶۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ۶۲۵ دلار در هر تن فوب شنیده شد که البته مورد قبول بازار نبود چون قیمت‌های بهتری از سایر عرضه‌کننده‌ها موجود است.

روند بازارها در هفته آتی به سیاست عرضه‌کننده‌های چینی برای تعیین قیمت‌ها پس از تعطیلات بستگی دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران