رشد لاک پشتی در بازار سنگ‌آهن

رشد لاک پشتی در بازار سنگ‌آهن

ررسی بازارهای هفتگی سنگ‌آهن در چین و استرالیا نشان از تحرکات قیمتی برای این کامودیتی و تلاش برای کاهش هزینه‌های حاصل از تولید این ماده معدنی دارد، هفته گذشته برای سنگ‌آهن جهانی با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدیم و این رشد قیمتی در بازه ماهانه نیز ادامه داشت، این در حالی است که در بازه سالانه شاهد کاهش قیمت بودیم.

 

به گزارش استیل پدیا، در گوشه‌ای دیگر و در استرالیا نیز افزایش قیمت‌ها برای غول سنگ‌آهنی این کشور «ریوتینتو» به ثبت رسید؛ این در حالی است که دیگر شرکت سنگ‌آهنی و مطرح جهانی استرالیایی «فورتسکیو» به دنبال کاهش هزینه‌های معدن کاری خود طی هفته گذشته بوده است. 

سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد با افزایش هفتگی ۲/ ۱ درصدی و رشد ۲۷/ ۳ درصدی ماهانه روبه‌رو‌ بود درحالی‌که این محصول کاهش ۲/ ۳ درصدی سالانه را تجربه کرده است؛ موضوعی که انتظارهای فعالان بازار سنگ‌آهن جهانی از روند قیمتی را به نوعی مسجل کرده است، به‌طوری‌که در این برهه انتظار می‌رفت بازار سنگ‌آهن افزایشی باشد چرا‌که فعالان به بازار بازگشته‌اند و در نتیجه قیمت‌ها روند صعودی خواهد داشت.در این باره با توجه به آغاز فعالیت‌های ساخت و ساز در فصل بهار در چین و رشد تقاضا برای فولاد در این کشور پیش‌بینی افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن نیز دور از انتظار نیست.

 

به‌رغم خوش‌بینی‌ها، بهای آتی میلگرد روز پنج‌شنبه هفته گذشته در بازار چین کاهشی بوده است. این روند در حالی مخابره می‌شود که دو عامل در این روند کاهشی تاثیرگذار بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به «بازگشت تجار چینی از تعطیلات یک هفته‌ای سال نو به بازار» و «خوشبینی نسبت به آینده» اشاره کرد، موضوعی که باعث شده بهای میلگرد روز پنج‌شنبه هفته گذشته با روند کاهشی در بازار روبه‌رو‌ شود.طی هفته گذشته و در روز پنج‌شنبه بهای میلگرد در بورس آتی شانگهای به ۳۸۶۰ یوآن رسید که نشان از کاهش ۷۴ یوآنی دارد.

 

این در حالی است که براساس گزارش کاستیل کاهش تقاضا و موجودی نسبتا بالای میلگرد در دوره تعطیلات سال نو چین نسبت به مدت مشابه سال قبل، عامل این افت قیمت بود.در این بین قیمت عیارهای مختلف سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله وارداتی به بنادر چین طی هفته گذشته بر اساس نرخ پلاتس برای عیار ۶۲ درصد ۰۵/ ۷۸ دلار و شاخص CSI برابر با ۵۷/ ۷۸ دلار بوده است.قیمت عیارهای مختلف سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله وارداتی به بنادر چین در روز جمعه مورخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۸ نشان می‌دهد در این روز نرخ پلاتس برای عیار ۶۲ درصد ۲۰/ ۷۹ دلار و شاخص CSI برابر با ۷۳/ ۷۸ دلار بوده است.

 

 افزایش قیمت ریوتنتو

اولین فروش ریوتنتو بعد از تعطیلات چین با افزایش قیمت همراه بود؛ غول سنگ‌آهن و‌ مواد معدنی استرالیا؛ ریوتنتو در روز جمعه موفق شد یک‌ محموله سنگ‌آهن Spot کیپ سایز ۱۷۰ هزار تنی برای Laycan (تحویل هفته دوم یا سوم مارس با عیار ۶۱ درصد پایه) را به قیمت ۷۸/ ۷۷ دلار به فروش برساند. این در حالی است که آخرین فروش ریوتنتو قبل از تعطیلات سال نو چینی برای بار مشابه (از لحاظ کمیت و‌کیفیت) ۱۹/ ۷۷ دلار بود.

فورتسکیو به دنبال کاهش هزینه‌های معدنکاری

گروه فلزات فورتسکیو استرالیا (FMG) قصد دارد هزینه‌های عملیاتی خود را از طریق سیستم‌های حمل و نقل خودکار در عملیات Chichester کاهش دهد. در راستای کاهش هزینه ها، این شرکت معدنی قصد دارد بیش از ۱۰۰ تراک مجهز به سیستم خودکار، سیستم نوار نقاله جدید قابل جابه‌جا‌یی و دریل‌های اتوماتیک را به کار بگیرد.برای سال مالی جاری، FMG هزینه‌های معدنکاری و استخراج را به ۱۱ تا ۱۲ دلار به ازای هر تن کاهش خواهد داد. هزینه‌های این شرکت در این بخش در سه ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۷ بالغ بر ۰۸/ ۱۲ دلار در هر تن بود. علاوه بر اینFMG قصد دارد تا عیار تولیدات خود را با توسعه در معادن Eliwana به بیش از ۶۰ درصد افزایش دهد. عملیات توسعه این معدن در مرحله امکان‌سنجی نهایی است و برنامه تولید آن ۳۰ میلیون تن در سال در طول ۲۴ سال از عمر این معدن است.

 

بارندگی در استرالیا، اخلال در عرضه

بارندگی‌های شدید در کوئینزلند و تعلیق ۱۲ ساعته در عملکرد خطوط ریلی استرالیا، عرضه زغال‌سنگ و سنگ‌آهن را در هفته گذشته مختل کرده است. بارندگی‌های سنگین و سیل در برخی بخش‌های سیستم ریلیGoonyella و Blackwater باعث بسته شدن ۱۲ ساعته خطوط ریلی Aurizon و توقف خدمات ریلی برای ساعت‌های متوالی شد. اداره هواشناسی پیش بینی کرده که وزش باد شدید و باران‌های سنگین در کوئینزلند که تولیدکننده اصلی زغال‌سنگ و سنگ‌آهن در استرالیا است ادامه یابد و وضعیت از شرایط فعلی بدتر شود. بنابراین برخی تجار از ارائه قیمت تا مشخص شدن تاثیر توفان خودداری می‌کنند. با این حال پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول باز هم افزایش یابد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران