پس از آغاز بحران جهانی برای اولین بار رخ داد

شکست کف 5 هزار دلاری مس

شکست کف 5 هزار دلاری مس

در روزهای اخیر بازار فلزات اساسی ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده که گاه برخی از آنها به سطوح بسیار پایینی رسیده‌اند و مدت‌ها است در همین محدوده‌ها در نوسان هستند. در این میان، مس یکی از مهم‌ترین‌ فلزاتی است که کاهش‌های چشمگیری را تجربه کرده و کف‌های مقاومتی بسیاری را در هم شکسته است.

 


بهای این فلز مدتی است در مسیر نزولی قرار گرفته، تا جایی که در معاملات انجام شده در روز سه‌ شنبه گذشته در بازار لندن قیمت مس با افتی حدود 6/ 2 درصد به سطح 5035 دلار در هر تن رسید، اما در ادامه ساعات معاملاتی، عصر روز سه‌شنبه برای اولین بار از آغاز زمان بحران مالی با شکست سطح مقاومتی 5 هزار دلار به زیر این کف سقوط کرد و تا 4 هزار و 983 دلار در هر تن افت داشت.

 

براساس نظر کارشناسان، کف 5 هزار دلار سطحی مهم و کلیدی برای مس محسوب می‌شود. البته این کاهش در بازه‌ای کوتاه رخ داد و بهای فلز سرخ مجددا مسیر خود را رو به بالا اصلاح کرد. تحلیلگران بر این باورند که این کاهش قیمتی در پی اوج‌ گیری نگرانی‌ها از افت میزان تقاضای چین برای فلزات اساسی با محوریت مس رخ داده است. چین، با ثبت رقمی بیش از 45 درصد، بزرگ‌ ترین مصرف‌کننده این فلز در جهان است. مهم‌ ترین‌ دلیلی که رکود را به بازار فلزات تزریق کرده، عدم توازن در فرآیند عرضه و تقاضا است که با هرگونه نوسانی بازارها را دستخوش تغییرات محسوس می‌کند. مدتی است میزان ذخایر فلزات موجود در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن (LME) افزایش داشته که در طرف مقابل هم شاهد افت تقاضا برای این محصولات بوده ایم که برآیند این دو فاکتور در کنار سایر عوامل تاثیرگذار، بازار جهانی فلزات اساسی را وادار به ریزش کرده است.

 

بهای مس که مدت‌ها در مسیر صعودی قرار داشت، از ماه فوریه سال 2011 با افت و خیزهای مکرر در مسیر نزولی قرار گرفت و ریزش‌های شدیدی را تجربه کرد. در این میان چند بار از جمله در ماه جولای سال 2011، فوریه 2012، سپتامبر 2012، ماه مارس 2013، ماه مه 2014 و مه 2015 روند خود را برای بازه‌های کوتاه مدت به سمت بالا اصلاح کرد اما در ادامه در پی فشار اهرم‌های کاهنده مجددا رو‌به پایین حرکت کرد. هم‌ اکنون بهای مس در پایین ترین سطح ثبت شده خود در بیش از 5 سال اخیر رسیده که زنگ هشدار را برای فعالان این صنعت به صدا درآورده است. البته در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد رشد کوتاه‌ مدت بهای اکثر فلزات پایه در بازارهای جهانی بودیم که این رخداد در پی عواملی نظیر انتشار آمارهای مثبت از وضعیت اقتصاد آمریکا، افزایش ارزش یوآن و نیز کاهش حجم تولیدات صنعتی چین صورت گرفته است.

 

اهمیت رشد اقتصاد آمریکا نیز از جمله موارد مهمی است که هرگونه تغییری در آن به نوسانات چشم گیر در روند بازارها منجر خواهد شد. بانک مرکزی چین در آخرین گزارش خود اعلام کرد ارزش یوآن را در برابر دلار تثبیت کرده و جای نگرانی درخصوص سقوط ارزش یوآن وجود ندارد که این خبر از نگرانی‌های سرمایه‌ گذاران کاست و به رشد محدود بهای فلزات کمک کرد. همچنین آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت چین از افت قابل توجه میزان تولیدات صنعتی این کشور خبر داده که این خبر، نوید‌ دهنده کاهش میزان مازاد عرضه بوده و به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

 

میزان ذخایر مس موجود در انبارهای اقصی نقاط جهان از ماه پایانی سال 2011 میلادی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و تا حدود 210 هزار تن پایین آمد، این روند تا حدود ماه اکتبر سال 2012 ادامه داشت اما در نهایت با رشد چشم گیر میزان تولیدات از یکسو و افت تقاضا از سوی دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت تا جایی که در ماه جولای سال 2013 میلادی به بالاترین میزان خود رسید و تا نزدیک رقم 680 هزار تن رشد کرد. پس از این رشدها، آنچه رخ داد درگیر شدن این میزان با سقوط‌های شتابان بود که حجم ذخایر مس را در حوالی ماه آگوست سال 2014 میلادی تا زیر سطح 150 هزار تن تنزل داد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. در ادامه این رقم با رشد ناگهانی همراه شد و تا بالای سطح 340 هزار تن افزایش ثبت کرد.

 

در روزهای اخیر، عاملی که بیش از همه بر کاهش‌های بازار فلزات به خصوص مس تاثیرگذار بوده، وضعیت نگران‌ کننده اقتصاد چین و عدم قطعیت از چشم‌انداز آن است که نه تنها ضررهای سنگینی را به فعالان داخلی این کشور تحمیل کرده، بلکه آسیب‌های جدی را بر پیکره اقتصاد جهانی وارد آورده است. در این میان رشد نگرانی‌ها از افت تقاضا در بازار چین برای فلز مس، صدمات شدیدی را به بازار این فلز مهم زده است. در حال حاضر اوضاع چین، به‌ طور گسترده به‌ عنوان یک فشارسنج اقتصادی برای بازارهای جهانی در نظر گرفته می‌شود که مدتی است اثر آن را به‌ وضوح می‌توان مشاهده کرد.

 

در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند افت تقاضای چین برای مس زمینه را برای ادامه روند کاهشی بهای این فلز فراهم خواهد کرد تا جایی که منجر به افت بهای مس تا سطوح پایین‌تر خواهد شد، در طرف مقابل بسیاری از کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند بهای فلز سرخ در سه ماه پایانی سال جاری میلادی در پی افت عرضه از یکسو و افزایش تقاضای چینی‌ها برای خرید از سوی دیگر، در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. دسته دوم بر این باورند که در ماه‌های آخر سال 2015 با کاهش تولید مس با میزان مازاد عرضه روبه‌رو‌ خواهیم بود.

 


استفان بریگز، تحلیلگر ارشد فلزات در بی‌ ان‌ پی پاریباس در این خصوص گفته: مرز 5 هزار دلاری از نظر روانی، عدد مهم و بزرگی است. اگر بهای مس به زیر این رقم سقوط کند و در همان محدوده هم باقی بماند، باید منتظر ریزش‌های شدیدتر و بیشتر بهای طلای سرخ در بازارهای جهانی باشیم. روند قیمتی مس تضعیف شده و نیازمند محرکی برای رشد است تا بتواند با قدرت از سطح 5 هزار دلاری فاصله بگیرد.

 

قیمت مس در حال حاضر به کمترین میزان خود از سال 2011 میلادی تاکنون رسیده و درواقع نصف شده است، قیمت‌های کنونی مس از سال 2009 ثبت نشده است. بهای طلای سرخ در سال 2008 میلادی با سقوطی بسیار شدید تا زیر 3 هزار دلار نیز افت کرد، اما در ادامه در مسیر صعودی گام برداشت تا جایی که در سال 2011 میلادی به بیشترین میزان ثبت شده خود در دهه اخیر رسید و رقم 10 هزار و 190 دلار را تجربه کرد.

 

آتول لِـلِه، یک سرمایه‌ گذار ارشد در گروه بین‌ المللی Deltec، با سرمایه تحت مدیریتی بیش از 2 میلیارد دلار در این خصوص گفته است: «پیش‌ بینی من این است که به راحتی ممکن است شاهد افت بیش از 10 درصدی به زیر سطوح کنونی برای بهای مس باشیم که زمینه‌ ساز رخدادهای دیگر و تاثیر متقابل آن بر سایر بازارها خواهیم بود. چشم‌ انداز کاهشی تقاضای چین برای مس، احتمال تحقق این پیش‌ بینی را تقویت خواهد کرد. اقتصاد چین بدتر از آن چیزی است که همگان فکر می‌کنند.»

 

در همین حال، براساس اعلام موسسه سیتی؛ واردات مس چین در ماه جولای با رشد 2درصدی نسبت به یک سال گذشته همراه بوده است که این رقم نسبت به ماه ماقبل آن افزایشی به اندازه 2/ 0 درصد را به ثبت رسانده و به 350 هزار تن رسیده است. در طرف مقابل، سرمایه‌ گذاران بر این باورند که با افزایش نرخ بهره آمریکا، انتظار می‌رود زمینه برای کسب سودهای بیشتر دلار مهیا شود که این موضوع رشد قیمت‌ها را در بازارهای کالایی به همراه داشته باشد.

 

با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی موسسه CEIC که میزان نوسانات اقتصاد جهانی را در مقیاس‌های کوچک و بزرگ بررسی و اندازه‌ گیری می‌کند؛ کاهش قیمت مس، سهام برخی از بزرگ‌ ترین‌ شرکت‌های استخراج معدن مس را وادار به ریزش کرده که در این میان می‌توان به صدمه زدن به اقتصاد شیلی و زامبیا اشاره کرد. شیلی تولید بیش از 30 درصد از کل میزان تولیدات جهانی مس را برعهده دارد و مسوول تقریبا 10 درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشورهای آمریکای لاتین در سال 2013 میلادی بوده است.

 

 

 

-منیـره نظامیوند چگینی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران