افتتاح سومین واحد تولیدآهن اسفنجی به روش «پِرِد»

افتتاح سومین واحد تولیدآهن اسفنجی به روش «پِرِد»

سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی «پرد» با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در نی ریز استان فارس افتتاح شد. کارشناسان معتقدند افتتاح این طرح همزمان موجب چندین موفقیت مهم در صنعت و معدن کشور شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، این پروژه با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، با تسهیلات ارزی بانک صنعت ومعدن به مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار وسرمایه‌گذاری مشترک ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر افتتاح وراه‌اندازی شده و عملا نه تنها رتبه ایران در تولید فولاد اسفنجی را بهبود بخشیده، بلکه با بهره برداری از آن گام دیگری در توزیع صنایع مادر به سایر استان‌ها برداشته شده است.

 

ضمنا شرکت‌های بین‌المللی فولاد تکنیک به‌ عنوان پیمانکار و MME صاحب تکنولوژی PERED به همراه شرکت تارا طرح (مشاور طرح) در احداث این پروژه حضور داشته‌اند.مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، درباره بهره برداری از تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد مذکور اظهار کرد: این واحد تولیدی به‌عنوان سومین واحد احیای مستقیم کشور محصولات خود را به روش ایرانی «پرد» تولید می‌کند.

 

وی افزود: بخش آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن، در قالب یکی از هفت طرح فولادی کشور بود که به بهره‌برداری رسیده است.به گفته این مقام مسوول، پیش از این نیز طرح‌های فولادی سفید دشت (چهارمحال و بختیاری)، میانه و شادگان (خوزستان) در این حوزه به بهره برداری رسیده بودند.رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تصریح کرد: ویژگی اصلی اجرای این طرح، استفاده از فناوری بومی «پرد» است که از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات( MME) متعلق به ایمیدرو طراحی شده است.وی اظهار کرد: وجود ذخایر عظیم گازی در کشور، توسعه فرآیندهایی با محوریت استفاده از این نعمت خدادادی را در چشم انداز ۲۰ ساله کشور به شدت مورد توجه قرار داده است.

 

کرباسیان گفت: در این زمینه، بهینه‌سازی فرآیند تولید فولاد به روش PERSIAN REDUCTION، با نام تجاری PERED (پرد) از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات MME به‌عنوان نقطه عطف در صنعت فولاد کشور معرفی شده است.کرباسیان در ادامه بیان کرد: با بهره‌برداری از طرح تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی‌ریز، ایران به رتبه نخست جهان در تولید آهن اسفنجی صعود می‌کند که با برخورداری از نعمت گاز و معادن سنگ‌آهن فراوان، ارزش اقتصادی بسیار خوبی برای کشور ایجاد خواهد کرد و گامی دیگر در راستای جلوگیری از خام‌فروشی محسوب می‌شود.وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار داشتن معادن سنگ‌آهن فراوان در نی ریز و محل ساخت این مجتمع، پیش‌بینی می‌شود توسعه خوبی را در این منطقه شاهد باشیم.

 

کرباسیان اظهار کرد: اجرای این طرح همچنین اشتغال مستقیم ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر و سه برابر همین تعداد اشتغال غیرمستقیم که به‌طور عمده مربوط به جابه‌جایی‌ محصولات تولید شده است، را به همراه دارد.وی یادآوری کرد: طرح فولاد نی ریز به دلیل برخی مشکلات در آغاز دولت یازدهم متوقف ماند و پیشرفت مناسبی نداشت، اما با رفع مشکلات و با سرمایه‌گذاری شرکت غدیر که بیشترین مشارکت مالی را در این طرح داشت، فعال شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد تا ۲ سال آینده، بخش فولاد این طرح به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن نیز به بهره‌برداری برسد. پیش از این، ایران با تولید ۲۰.۵ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ که بیش از ۲۸ درصد کل تولید جهانی محسوب می‌شود، رتبه دوم را پس از هند به خود اختصاص داده بود.

 

شرکت فولاد غدیر نی ریز با سهامداری ۶۵ درصد سرمایه‌گذاری غدیر و ۳۵ درصدی ایمیدرو تشکیل و به‌عنوان کارفرما وظیفه تکمیل پروژه را به عهده گرفت.رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به لزوم ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد گفت: سال ۹۲ توازن این زنجیره بر هم خورده بود؛ به‌طوری که تا پارسال وارد‌کننده گندله بودیم.وی خاطرنشان کرد: بر‌اساس برنامه‌ریزی از سال ۹۲ تا کنون شاهد افزایش ظرفیت ۸۰ درصدی کنسانتره و رسیدن آن به ۵۲ میلیون تن، افزایش ۱۲۰ درصدی تولید گندله نسبت به قبل از فعالیت دولت یازدهم و رسیدن آن به ۴۸ میلیون تن، رشد ۴۸ درصدی شمش فولاد و رسیدن ظرفیت آن به ۳۳ میلیون تن و همچنین رشد ۲۶ درصدی آهن اسفنجی بودیم؛ براین اساس به توازن در زنجیره فولاد نزدیک شدیم.کرباسیان تصریح کرد: اکنون ایران ظرفیت تولید ۵/ ۱۹ میلیون تنی آهن اسفنجی را داراست.

 

وی یادآور شد: مقام چهاردهم ایران در تولید فولاد در جهان ثبت شده (برپایه آمار سال ۲۰۱۷ ایران به رتبه ۱۳ صعود کرد) و اکنون کمبود آب و خطوط راه آهن چالش‌های اصلی در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور است. همچنین در زمینه راه‌آهن، به‌عنوان نیاز دیگر صنعت فولاد، کارگروه ویژه‌ای براساس نظر وزیران صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تشکیل شده و نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور تاکید کرد: اکنون پروژه‌ها با استفاده از پساب شهرها، برگشت آب باطله استفاده شده و همچنین استفاده از تجهیزات کم آب بر پیش بینی و اجرایی می‌شود که شیوه پرد دربرگیرنده همه این موارد است.

 

وی ضمن یادآوری افزایش تولید فولاد کشور از ۱۷ به ۲۰ میلیون تن اظهار داشت: مصرف فولاد کشور به دلیل فعال نبودن پروژه‌های مسکن کم شده، براین اساس برنامه صادرات را دنبال می‌کنیم.کرباسیان خاطرنشان کرد: میزان صادرات فولاد از ابتدای امسال تا کنون از مرز ۶ میلیون تن گذشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به هشت میلیون تن برسد.این مقام مسوول همچنین از سفر دوشنبه آینده رئیس‌جمهوری برای افتتاح پروژه‌های کنسانتره ۵/ ۲ میلیون تنی گل گهر و همچنین ۶/ ۱ میلیون تنی آهن اسفنجی گل گهر در استان کرمان خبر داد و گفت: همچنین هشت پروژه کاتد، پالایشگاه مس سرچشمه و کاتد خاتون آباد از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای افتتاح قرار دارد.

 

اشتغالزایی و توجه به نیروهای بومی

همچنین علیرضا زاهدیان مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی ریز با اشاره به جذب ۲۰۵ نفر تا کنون به این پروژه خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی انجام شده با دانشگاه شیراز اواخر فروردین امسال، آزمونی برگزار و با انجام مصاحبه‌های فنی و تخصصی نیروهای مجرب استان و شهرستان در این پروژه جذب شدند.وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۹۲ درصد نیروهای جذب شده بومی (شامل ۸۰ درصد نیروها از شهرستان نی ریز و مابقی از نیروهای استانی) و هشت درصد از سایر نقاط کشور هستند.

 

زاهدیان موضوع مرحله دوم این پروژه را یادآور شد و گفت: پروژه فولادسازی نی‌ریز اکنون پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی داشته و با تامین مالی (فاینانس) و مشارکت شرکت دانیلی ( ایتالیا) در حال انجام است.وی تصریح کرد: این پروژه به ظرفیت یک میلیون تن پیش‌بینی شده که ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در آن انجام خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران