آماده باش سنگ‌آهن برای تعطیلات چینی

آماده باش سنگ‌آهن برای تعطیلات چینی

قیمت سنگ‌آهن روز گذشته در بازارهای جهانی ۷۸ دلار و ۵۰ سنت ثبت شد و تا لحظه تنظیم این گزارش نسبت به روز جمعه بدون تغییر مانده است، این در حالی است که قیمت این کامودیتی در هفته قبل ۴ درصد و در ماه قبل هم ۱۳ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش استیل پدیا، نرخ رشد سالانه یا بهتر بگوییم افت سالانه برای این محصول اما به ۲۶/ ۱ درصد رسیده که نشان می‌دهد شیب این افت قیمت به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

در حال حاضر، بازار سنگ‌آهن روز به روز در حال افزایش قیمت است، دلیل این افزایش قیمت در بازارهای جهانی چیست؟ کارشناسان بازار سنگ‌آهن در ماه‌های قبل پیش‌بینی کرده بودند که در ماه‌های دسامبر و اوایل ژانویه کاهش قیمت در ارتباط با این کالا وجود داشته باشد، ولی در ادامه کاهش قیمتی که اتفاق افتاد خیلی محدود بود و جو روانی باعث افزایش قیمت شد به گونه‌ای که این رالی افزایش قیمت از نیمه دسامبر ادامه‌دار شده است.از یک ماه آینده هر چقدر به تعطیلات چین نزدیک شده‌ایم این افزایش قیمت کمتر شده است، چرا که درست است که ۱۵ فوریه در کشور چین به‌طور رسمی تعطیل است ولی شرکت‌های چینی عملا از یک هفته قبل از این تاریخ فعالیت‌هایشان را به‌شدت کاهش می‌دهند و پرسنل خود را به مرخصی می‌فرستند.

 

به عبارت دیگر به علت جمعیت بالا و محدودیت‌های حمل‌ونقلی که در این کشور وجود دارد، تعطیلات یک هفته‌ای در این کشور به میزان سه هفته ادامه می‌یابد و این باعث می‌شود که حداقل از اوایل فوریه شاهد کاهش تقاضا باشیم و قیمت سنگ‌آهن هم تحت‌تاثیر این موضوع تا بعد از خاتمه تعطیلات عید شکوفه‌های چین کاهش یابد. بیشترین رشد قیمت در سال گذشته همزمان با عید شکوفه‌های چین و بعد از این عید رخ داد که در ماه فوریه بود که قیمت در آن بازه زمانی به ۹۴ دلار هم رسید، امسال شاهدیم که یک ماه زودتر این اتفاق افتاده است.

 

عید شکوفه‌ها از ۱۵ فوریه شروع و تا ۲۲ فوریه ادامه دارد. در این باره همیشه یک افزایش قیمتی قبل از تعطیلات سال نوی چینی وجود دارد، ولی امسال و با شروع سال میلادی این افزایش قیمت به دلایل متعدد دیگری بیشتر از اندازه استاندارد است. به‌رغم مسائل کنترلی که در چین وجود دارد هنوز کاهش تولید فولاد (در پی محدود کردن فولادسازان برای کاهش ظرفیت‌های تولیدی) به شکل جدی دیده نشده و همچنین مشکلاتی در «بندر هدلن» به‌دلیل توفان در استرالیا ایجاد شده که این دو عواملی هستند که باعث ایجاد یک جو روانی شده‌اند و اجازه نمی‌دهند شاهد کاهش قیمت خیلی شدید باشیم (منظور از شدید به میزان ۱۰ دلار است).

 

طبیعتا انتظارهادر بازار جهانی بر این است که تا قبل از تعطیلات سال نوی چینی شاهد کاهش قیمت باشیم؛ به این دلیل که با جو روانی موجود هرچه به تاریخ ۱۵ فوریه نزدیک شویم (یک ماه تا تعطیلات سال نوی چینی زمان است) این جو روانی تعدیل شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابند. کارشناسان افزایش قیمت بیش از اندازه در سال جدید میلادی را محتمل نمی‌دانند، ‌چنانچه در این باره بر این باورند که بعید است که افزایش قیمت ۹۴ دلاری که در سال گذشته اتفاق افتاد امسال هم رخ دهد؛ حتی اگر این افزایش قیمت هم رخ دهد، بسیار کوتاه‌مدت و هیجانی خواهد بود.

 

  پیش‌بینی‌های واقعی یا کاسبکارانه؟

یک پیش‌بینی از سازمان‌های وابسته به بخش معدن استرالیا نشان‌دهنده این است که در سال ۲۰۱۸ قیمت سنگ‌آهن نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۰ درصد افت می‌کند و به عددی حول و حوش ۵۱ دلار می‌رسد، شواهدی که در حال حاضر در بازار وجود دارد این نظر را تایید نمی‌کنند، در این باره چه دلایلی می‌تواند وجود داشته که در سال ۲۰۱۸ قیمت بخواهد تا این اندازه افت کند؟در پاسخ به این سوال باید گفت: واقعیت این است که قبل از این کارشناسان حوزه سنگ‌آهن بارها اعلام کرده بودند که معدل قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ پایین‌تر از ۲۰۱۷ خواهد بود، در این باره معدل ۲۰۱۷حدودا با عددی حول و حوش ۶۵ دلار بسته شد.

 

در ادامه و در سال ۲۰۱۸ این معدل را می‌توان ۶۰ دلار دانست، حال اگر این رقم تا ۱۰ دلار دیگر و تا رسیدن به ۵۰ دلار کاهش پیدا کند، بسیار بدبینانه است، چرا که معدل قیمتی در سال ۲۰۱۸ به حالت‌های بدبینانه‌ای که موسسات تحقیقاتی سنگ‌آهن به آن می‌پردازند نیست به‌طوری‌که معدل سال ۲۰۱۸ برای سنگ‌آهن ۵۵ دلار خواهد بود.

 

موضوع دیگری که در خصوص پیش‌بینی موسسات بین‌المللی باید به آن اشاره کرد این است: به‌دلیل اینکه این موسسات صاحب سهام‌هایی خاص هستند، در این باره با رویکرد جانبداری از سهام بعضی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن که در بورس هستند عمل می‌کنند. اما از سویی دیگر فرضیه‌ای مبنی بر این مطرح می‌شود که این پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های مالی را قبلا موسسات مالی انجام می‌دادند که با سیستم بانکی ارتباط داشتند، به‌طوری‌که در ادامه باید گفت: درست است که در سال جدید میلادی قیمت سنگ‌آهن افت خواهد داشت ولی نه به این اندازه بدبینانه‌ که در این پیش‌بینی‌ها به آن اشاره شده است.

درخصوص معادن استرالیا تحلیل‌هایی از سوی کارشناسان حوزه سنگ‌آهن وجود دارد، به‌طوری‌که این کارشناسان بر این باورند که استرالیایی‌ها به دنبال ایجاد جو روانی برای وارد کردن خلل در تولید سنگ‌آهن برزیل هستند، به این دلیل که قبل از این و قبل از سال نو میلادی برزیل اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸، حداقل به میزان ۵۰ میلیون تن افزایش تولید خواهد داشت ولی این میزان را وارد مدار نخواهد کرد.

 

سه قطب بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن استرالیا (ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون و فورتسکیو) نیز از افزایش تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۸ نگران هستند و از سوی دیگر شرکت‌هایی که اقدام به پیش‌بینی قیمت کرده اند، به دنبال ایجاد حس بدبینی در طرف برزیلی هستند، این در حالی است که تجربه بازارهای جهانی در سال‌های گذشته نشان داده است بازار به تعادل خواهد رسید و تمام تولیدکنندگان بزرگ به این نتیجه خواهند رسید که ایجاد رقابت ناسالم منجر به تکرار تجربه کاهش قیمت شدید سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۴ خواهد شد که از این وضعیت هیچ‌کدام از این شرکت‌ها خوشحال نخواهند شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران