بازار فولاد در هفته ای که گذشت

افزایش تعداد عرضه‌کننده‌های فولادی بورس کالا

افزایش تعداد عرضه‌کننده‌های فولادی بورس کالا

طی هفته گذشته در بازار فولاد، قیمت انواع آهن‌آلات متاثر از رکود نسبی معاملات عمده با نوسانات کاهشی یا بعضا ثبات قیمت همراه شد. در این هفته بهای میلگرد نوردکاران بخش خصوصی و برخی فولادسازان بزرگ به‌طور متوسط تا 10، 15 تومان در هر کیلو کاهش یافت. نرخ ورق با ثبات نسبی روبه‌رو شد و تیرآهن تحت تاثیر برخی بازارسازی‌ها کماکان رشد نسبی قیمت را مانند هفته‌های قبل تجربه کرد.

در حال حاضر عوامل زمینه ساز رکود و کاهش تقاضا در بازار فلزات آهنی باز هم به قوت خود باقی است، از این رو هفته‌های معاملاتی این بازار بدون هیچ‌گونه رخداد مثبت و امیدوارکننده‌ای درخصوص بهبود حجم دادوستدها مانند گذشته سرد و بی‌رونق سپری می‌شود.
هفته گذشته در بورس کالای ایران نیز صد هزار و 724 تن انواع فولاد عرضه و در مقابل حجم معامله صد هزار و 10 تن به ثبت رسید که این ارقام در مقایسه با هفته ماقبل به لحاظ وزنی به ترتیب حکایت از تنزل 46 و 22 درصدی حجم عرضه و معامله فولاد در بازار رسمی دادوستد این محصولات داشت.

در حالی که روند معاملات این هفته رینگ فولاد تفاوت محسوس و مثبتی به لحاظ رونق در مقایسه با هفته‌های گذشته نداشت، اما عرضه‌کننده‌های فولادی این رینگ به بیش از دو یا سه شرکت افزایش یافت.

در خلال هفته‌های معاملاتی پیشین تنها فولادسازان بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه در اغلب موارد مهم‌ترین‌ عرضه‌کننده‌های فولادی تالار صنعتی بودند، اما هفته قبل شرکت‌هایی همچون آذر فولاد امین، شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر، پرشین فولاد آریا، فولاد آلیاژی ایران و فولاد هرمزگان جنوب نیز به جمع عرضه‌کننده‌های تالار صنعتی پیوستند. در حال حاضر عرضه تیرآهن ذوبی در بورس کالا کاهش یافته که به گفته برخی معامله‌گران این مساله زمینه ساز رشد قیمت این محصول در بازار آزاد بوده است.

روز یکشنبه هفته قبل ذوب آهن 10 هزار تن سلف سبد تیرآهن در شاخه‌های 20 تا 27 را با قیمت 1700 تومان در هر کیلو عرضه کرد که به دنبال هجوم تقاضای 60هزار تنی و در شرایط حذف دامنه نوسان قیمت، بهای پایانی این محصول به 1800 تومان افزایش یافت. رشد حدود 6 درصدی قیمت این محصول در مبادلات روز یکشنبه بورس کالا و کاهش نسبی حجم عرضه آن در بازار آزاد، مهم‌ترین عامل نوسانات صعودی قیمت شاخه‌های سنگین این محصول در روزهای اخیر بوده است.

در کنار تحولات بازارهای رسمی و غیررسمی فولاد، هفته گذشته اخبار متنوعی درخصوص صنعت فولاد منتشر شد که حائز اهمیت بود. نشست خبری رئیس هیات عامل ایمیدرو و بررسی اقدامات انجام شده در سال 93 از جمله 10 پروژه آماده بهره‌برداری در سال جاری و شرایط خاص سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی به خصوص 7 طرح فولادی، وضعیت اکتشاف و همچنین جذابیت‌های سرمایه‌گذاری‌ها از جمله اصلی‌ترین محورهای سخنان کرباسیان در این نشست بود. در این هفته در جلسه مشترک کرباسیان با اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن نیز اعضای حاضر به توافق رسیدند تا موضوعاتی همچون حذف یا کاهش حقوق دولتی معادن، استمهال مناسب حقوق دولتی برای سال 93 و سال‌های قبل، جرایم اضافه برداشت‌ها و حذف عوارض صادرات سنگ آهن با جدیت هرچه بیشتر در آینده پیگیری شود. در این نشست همچنین اعلام شد به دلیل شرایط سختی که در سال جاری معادن با آن روبه‌رو‌ هستند، پیمانکاران امسال با حداقل سود و در صورت امکان بدون سود به فعالیت خود ادامه دهند در غیر این صورت معادن قابلیت جذب ماشین‌آلات را ندارند.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد و معدن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران