رییس اتحادیه فروشندگان آهن

ضرورت افزایش تعرفه آهن و فولاد

ضرورت افزایش تعرفه آهن و فولاد

رییس اتحادیه فروشندگان آهن با اشاره به افزایش 100 درصدی صادرات آهن و فولاد در چهار ماه نخست امسال، افزایش تعرفه آهن و فولاد را ضروری دانسته و در عین حال از عملکرد مجتمع فولاد مبارکه انتقاد کرد.

 

محمد آزاد اظهار کرد: تولید فولاد ما هرساله در حال افزایش است و می‌توان گفت به طور میانگین سالانه حدود 10 درصد افزایش تولید داریم و این افزایش در حالی است که مصرف 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.

 

او افزود: در چهار ماه نخست امسال صادرات آهن و فولاد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش یافته و به سه میلیون تن رسیده است، ولی موضوع مهم بحث واردات است که باید جلوی واردات بی‌ رویه گرفته شود.

 

آزاد با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مهم‌ ترین تولید کنندگان فولاد، چین است که دولت این کشور با دادن یارانه‌ به کارخانه‌ها، قیمت کالاهای ساخته شده را برای کارخانجات کاهش می‌دهد گفت: همین موضوع دامپینگ را ایجاد کرده که برای ما مضر است.

 

رییس اتحادیه فروشندگان آهن با تاکید بر این‌که دولت می‌تواند با افزایش تعرفه آهن و فولاد از این بخش حمایت کند، تاکید کرد: در حال حاضر تعرفه مواد اولیه در این بخش مثل شمش آهن یا ورق چهار درصد و تعرفه آهن‌ آلات مصرفی مثل میلگرد و تیرآهن به طور میانگین 20 درصد است که البته جا دارد این میزان تا 40 درصد افزایش یافته تا از کارخانجات داخلی حمایت شود.

 

او در بخشی از سخنان با بیان این‌که موضوع توافقات هسته‌ای تاثیری در بازار آهن نداشته، گفت: البته پیش‌ بینی می‌شود رفع تحریم‌ها موجب زیان بازار فولاد نیز می شود چون با واردات بی‌ رویه، صنایع فولادی ما به رکود و تعطیلی کشیده می‌شوند.

 

او با بیان این‌ که در حال حاضر 50 درصد کارخانجات تبدیلی ما فعال هستند و بقیه تعطیل شده‌اند درباره‌ی دلایل این موضوع توضیح داد: متاسفانه از ابتدا ظرفیت‌ سازی کافی برای نیاز کشور صورت نگرفته و تولید در این بخش بیش از نیاز داخل است و حتی با توجه به صادرات ما شاهد تعطیلی نیمی از کارخانجات این حوزه هستیم. آزاد در ادامه با انتقاد از عملکرد مجتمع فولاد مبارکه گفت: متاسفانه این مجتمع مواد اولیه را دراختیار کارخانجات ما نمی‌گذارد و کارخانجات ما وابسته به واردات هستند.

 

رییس اتحادیه فروشندگان آهن همچنین با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از فعالان این بخش حمایت کند، پیش‌ بینی کرد که تا پایان امسال رکود در بازار ادامه داشته و هیچ تغییری را شاهد نخواهیم بود، چون تمام برنامه‌های ساخت‌وساز و عمرانی دولت مشخص و بودجه سال جاری در سال گذشته بسته شده است و انبوه‌ سازان در سال 1394 فعالیتی نداشته و ساخت‌وساز بخش خصوصی نیز به حداقل رسیده است.

 

او با بیان اینکه بازار مسکن و معاملات تقریبا در رکود به سر می‌برد گفت: باید در بودجه سال آینده، طرح‌های عمرانی دیده شده و مجوزهای ساخت‌وساز برای مسکن افزایش یابد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران