مشکلات ایمنی معادن زغال‌سنگ مناطق زلزله زده باقی است

 مشکلات ایمنی معادن زغال‌سنگ مناطق زلزله زده باقی است

وقوع زمین‌لرزه در یک ماه گذشته در نقاط مختلف کشورمان موجب تخریب شده و پس‌لرزه‌های آن در بسیاری از مناطق کشور همچون استان کرمان موجب نگرانی شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، از این رو شاهد بودیم که اواخر هفته‌ای که گذشت پس از سفری که شورای‌عالی معادن به استان کرمان داشت، تعدادی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور نیز به این استان سفر کردند و به بازدید از مناطق زلزله‌زده و معادن استان پرداختند. به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به دلیل بی‌ثباتی زمین و به منظور ایمن‌سازی معادن زغال‌سنگ، فعالیت آنها متوقف شده است.


پس‌لرزه‌ها باعث بی‌ثباتی زمین شده‌اند

 
رئیس سازمان زمیش‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان یکی از بازدیدکنندگان از معادن زغال‌سنگ استان کرمان درباره وضعیت این معادن گفت: در روزهای گذشته در استان کرمان شاهد وقوع زمین‌لرزه بودیم و خوشبختانه اثری از زلزله در معادن دیده نشد اما برای اینکه بتوانند زمینه لازم را برای ایمنی معادن فراهم کنند فعالیت معادن متوقف شده است زیرا پس‌لرزه‌ها هنوز ادامه دارد؛ در نتیجه مسئولان تصمیم گرفتند برای مدتی بهره‌برداری از معادن متوقف شود. راضیه لک با بیان این مطلب در ادامه افزود: معادن زغال‌سنگ مشکلات ایمنی دارند و طرح‌های جدید و توسعه‌ای در دست اقدام است که در این راستا تعدادی از مدیران معادن، مسئولان اچ‌اس‌ای و نماینده نظام مهندسی معدن استان درخواست‌های خود را را به هیات بازدیدکننده منتقل کردند.

 


استان کرمان به عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور ذخایر معدنی فراوانی را در خود جای داده است. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره اکتشافات جدیدی که قرار است در استان کرمان اجرایی شود نیز اینگونه پاسخ داد: اکتشافات جدید در برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تعریف شده و قرار است با همکاری معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو و فعالان بخش خصوصی، توسعه اکتشافات جدید مواد معدنی استان کرمان را در دستور کار قرار دهیم. به گفته وی، فعالیت‌های اکتشافی که تاکنون در کشور انجام شده سطحی بوده است، از این رو برنامه‌هایی که در دست اقدام داریم برای کشف ذخایر پنهان با روش ژئوفیزیک هوایی است.

 

وی همچنین در بازدید از مناطق زلزله‌زده در استان کرمان اظهار کرد: «گورک» روستایی است که بیشترین آسیب را از زمین‌لرزه هجدک داشته و در فاصله تقریبی حدود ۵ کیلومتراز کانون زلزله بوده است که گروهی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی (تهران و اداره کل کرمان) از این مناطق بازدید کرد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: روستای گورک تخریب بالاتری نسبت به سایر روستاها آنهم در بافت فرسوده داشته است. روستای دیگری که تحت تاثیر زلزله تخریب شده، روستای گزک است که با کانون سطحی زلزله ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. در این راستا می‌توان گفت مقاوم‌سازی انجام شده پس از زلزله سال ۱۳۸۳ زرند هرچند جزئی بوده اما سبب شده تخریب ناچیز باشد. به گفته لک، اصلی‌ترین گسل‌های مسبب زلزله اخیر، «گدارلکرکوه» و «کوه‌سور» است که مولفه آنها معکوس همراه با کمی مولفه امتداد لغز راستگرد است.


فعالیت۲ معدن متوقف شده است

 
نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و عضو شورای‌عالی معادن نیز ضمن بازدید از معادن باب نیزو و هجدک استان کرمان اظهار کرد: به دنبال زلزله‌های متعدد در روزهای گذشته که در کوهساران شهرستان راور اتفاق افتاد، فعالیت استخراج از ۲واحد معدنی باب‌نیزو و هجدک متوقف شده است. به گفته وی، فعالیت معدن باب‌نیزو اکنون در بخش تونل‌ها متوقف شده و در بخش اپن‌پیت عملیات بازسازی در حال انجام است. این ۲واحد معدنی در محدوده کانون زلزله قرار داشته و بر اساس اصول ایمنی حتی در زمان توقف فعالیت‌های استخراجی، دستگاه‌های گازسنج و تهویه معادن باید روشن نگه داشته شوند.

 

در همین راستا این قسمت از معادن باب‌نیزو و هجدک دایر خواهد ماند تا در صورت نشت گاز، آن را تخلیه کنند. به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه افزود: برای از سرگیری فعالیت، مسئولان ایمنی باید شرایط ایمنی را دوباره ارزیابی کنند تا بعد از بازگشت کارگران به معادن و از سرگیری فعالیت بخش استخراج، تهدیدی به دلیل ریزش یا انفجار متوجه کارگران نشود.به گفته وی، هرکدام از این ۲ معدن به طور متوسط ۱۵۰ کارگر دارند که در ۲ شیفت صبح و عصر در معدن فعال هستند؛ از این رو باید ایمن‌سازی با دقت بالایی انجام شود.


ایمن‌سازی معادن در دستور کار است

 
کاوس قاسمی، مدیرکل بهره‌برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان یکی از بازدیدکنندگان از معادن زغال‌سنگ کرمان اظهار کرد: در کنار برگزاری نشست شورای‌عالی معادن در استان کرمان، بازدید عمومی از معادن این استان داشتیم تا ببینیم معادن در چه وضعیتی قرار دارند.وی ادامه داد: معادن زغال‌سنگ کشور از نظر بهره‌برداری دچار مشکلات بسیاری هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برنامه‌ای برای بازبینی و توجه به معادن در نظر گرفته و طرح جامع زغال‌سنگ را در دستور کار قرار داده است. وی با بیان این مطلب افزود: بخشی از اهداف یادشده بر عهده سازمان نظام مهندسی معدن کشور قرار گرفته است. در واقع موضوع ایمنی معادن زغال سنگ تقسیم‌بندی شده و قرار است به نتیجه برسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران