میلگرد پس از رسیدن به رشد ۲/ ۳ درصدی روزانه قیمت حالا به کندی در روندی رو به پایین حرکت می کند. ورق گرم نیز که در معاملات دیروز به رشد ۶۲/ ۲ درصدی رسیده بود، تا لحظه تنظیم این گزارش به رشد ۷/ ۱ درصدی تنزل یافته است.از سوی دیگر، سنگ‌آهن نیز در اوج معاملات خود به ۵/ ۱ درصد رشد روزانه دست پیدا کرد، اگرچه با نزدیک شدن به پایان معاملات دیروز، رشد یک درصدی را نشان می داد. اما کک از همان ساعات اولیه مبادلات روز دوشنبه با افت قیمت رو به رو بود و تا لحظه تنظیم این گزارش با کاهش ۰۳/ ۲ درصدی همراه شده بود.

 

این اتفاقات در حالی است که به نظر می‌رسد خریدهای هفته گذشته باعث شد تا فولادسازان با حجم بالایی از موجودی روبه‌رو‌ شده و فعلا دست از خرید بکشند تا سیاست های کاهش ظرفیت دولت مرکزی بیشتر خود را نشان دهند.چین به دنبال کاهش ظرفیت تولید فولاد است و اثرگذاری این موضوع روی واردات سنگ‌آهن بسیار بالا است، به‌طوری‌که واردات سنگ‌آهن چین در ماه اکتبر به دنبال کاهش ظرفیت تولید فولاد کاهشی شده است.

 

در این رابطه کیوان جعفری طهرانی کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد می‌گوید: «چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ واردکننده سنگ‌آهن جهان، در اکتبر بالغ بر ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ‌آهن وارد کرده است.»ارائه این آمار از سوی این کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد در حالی مطرح می‌شود که وی به کاهش واردات چین اذعان کرده و می‌گوید: این اعداد حاکی از افت شدید و حدود ۲۳ درصدی واردات سنگ‌آهن به چین نسبت به رکورد ثبت شده در سپتامبر است؛ واردات سنگ‌آهن چین در ماه سپتامبر ۱۰۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تن گزارش شده بود.

 

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که واردات سنگ‌آهن چین کمترین سطح واردات سنگ‌آهن به این کشور از فوریه ۲۰۱۶ تاکنون بوده است می‌گوید: واردات سنگ‌آهن همچنین ۲ درصد پایین‌تر از اکتبر ۲۰۱۶ بود چون واردات این محصول به چین در اکتبر سال قبل ۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گزارش شده بود.

 

طهرانی ادامه می‌دهد: واردات سنگ‌آهن به چین در ۱۰ ماه اول امسال با ۶ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۹۰۶ میلیون تن رسیده است. تعطیلات طولانی مدت و یک هفته‌ای روز ملی چین در اوایل اکتبر، سطح فعالیت‌های تجاری را پایین نگه داشت و همین امر عاملی برای کاهش حجم واردات سنگ‌آهن به این کشور بود. همچنین نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز عامل دیگری برای کاهش تقاضا و در نتیجه واردات سنگ‌آهن به چین است.

 

همچنین کاهش تقاضای سنگ‌آهن چین در پی کاهش تولید فولاد اتفاق خواهد افتاد چون چین با هدف کاهش آلودگی هوای شهرهای خود در طول اکتبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ محدودیت‌های تولید فولاد را اعلام کرده است. این تصمیم بر فولادسازان مناطق هبی، شانشی، شاندونگ و هنان تاثیر خواهد گذاشت و در مدت زمان مذکور تقاضای سنگ‌آهن حدود ۷۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تن کاهش می‌یابد.در میان این مناطق هبی بیشترین آسیب را خواهد دید. پیش‌بینی می‌شود مصرف سنگ‌آهن هبی در مدت ۶ ماه آینده حدود ۳۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تن کاهش را تجربه کند؛ یعنی برآورد می‌شود کاهش به ترتیب در این ماه‌ها یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن در اکتبر، ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تن در نوامبر، ۸ میلیون و ۲۱۰ هزار تن در دسامبر ۲۰۱۷ و ۸ میلیون و ۱۱۰ هزار تن در ژانویه، ۷ میلیون و ۱۶۰ هزار تن در فوریه و ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تن در مارس ۲۰۱۸ باشد.

 

همان‌طور که ملاحظه می‌شود بیشترین کاهش واردات در ماه‌های دسامبر۲۰۱۷ و ژانویه و فوریه ۲۰۱۸ خواهد بود. در ماه اکتبر قیمت محموله‌های موجود Spot سنگ‌آهن به‌طور متوسط ۱۰ دلار کاهش یافت و متوسط قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در چین در اکتبر ۶۱ دلار شد درحالی که در سپتامبر ۷۱ دلار بود.چین تقریبا ۷۰ درصد از سنگ‌آهن جهان را وارد می‌کند و اصلی ترین تامین‌کنندگان سنگ‌آهن این کشور استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، اوکراین و ایران هستند.

 

  رکورد صادرات بیلت برزیل

طهرانی در ادامه با اشاره به دیگر بازارهای جهانی می‌گوید: صادرات بیلت برزیل در ماه اکتبر به شدت رشد پیدا کرده و بالاترین رکورد را به ثبت رسانده است؛ طهرانی با اشاره به این موضوع که برزیل دومین صادرکننده محصولات نیمه نهایی فولاد جهان است ادامه می‌دهد: این کشور در اکتبر حدود ۸۹۰ هزار تن بیلت صادر کرد که بالاترین رقم ثبت شده در سال جاری میلادی است.این در حالی است که در ماه اکتبر صادرات رشد ۹۲/ ۶۷ درصدی نسبت به سپتامبر و رشد ۴۲/ ۸۵ درصدی نسبت به اکتبر ۲۰۱۶ داشت.

 

صادرات محصولات نیمه نهایی برزیل در سپتامبر امسال ۵۳۰ هزار تن و در اکتبر سال گذشته ۴۸۰ هزار تن بود.آمارها نشان می‌دهد در ۱۰ ماه امسال هم برزیل در مجموع ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بیلت صادر کرده که در مقایسه با صادرات ۵ میلیون و ۶۰ هزار تنی مدت مشابه سال ۲۰۱۶ رشد ۵/ ۲۴ درصدی داشت.صادرات بیلت برزیل در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تن و در سال ۲۰۱۵ حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گزارش شده است.

 

با توجه به افزایش تقاضای فولاد در سطح جهانی، تولید فولاد خام برزیل در سال ۲۰۱۶ به ۳۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تن رسید و در ۱۰ ماه امسال هم تولید ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گزارش شده است.در اکتبر امسال آمریکا با واردات ۲۶۰ هزار تن بیلت از برزیل سهم ۲۹ درصدی از کل صادرات داشت.ترکیه و آلمان دیگر واردکنندگان بزرگ بیلت از برزیل بودند که در ماه اکتبر به ترتیب ۲۱۰ هزار تن و ۹۰ هزار تن بیلت از این کشور وارد کردند.

 

عمده صادرات بیلت برزیل از بندر «ویتوریا»با صادرات ۴۲۰ هزار تن، «ریودو ژانیرو» با ۲۳۰ هزار تن و «پکم» با ۲۱۰ هزار تن بود.«ویتوریا» با ۴۲ درصد از صادرات بیلت برزیل، رتبه نخست را در اکتبر داشت.در ۱۰ ماه اول هم اصلی‌ترین کشورهای مقصد صادرات نیز آمریکا با ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تن، مکزیک ۵۶۰ هزار تن، ترکیه با ۵۳۰ هزار تن، آلمان با ۴۷۰ هزار تن و آرژانتین با ۴۳۰ هزار تن بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان