بیلت در بازار ایران

قیمت شمش سایز ۱۵۰ میلی‌متر روز شنبه به‌طور متوسط ۱۸۳۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر ۱۸۱۰ تومان بود؛ روز سه‌شنبه قیمت سایز ۱۵۰ میلی‌متر به ۱۸۷۰ تومان رسید و سایز ۱۲۵ میلیمتر به ۱۸۵۰ تومان. علت افزایش قیمت دو عامل بود:اول محدودیت عرضه آهن اسفنجی و قراضه. در هفته گذشته به علت مراسم اربعین حسینی عرضه قراضه محدود شد ولی در مورد آهن اسفنجی این مشکل ادامه دارد و دنبال خواهد شد شاید در آذر ماه به نحوی این مشکل حل شود.

 

عامل دوم نیز کاهش تولید به علت پایین آمدن درخواست‌ها بود که بر حجم عرضه تاثیر گذاشت.فارغ از دو عامل بالا سیکل نوسان شمش مثل هفته‌های گذشته بود در هفته پیش رو با فعال شدن بازار دوباره شمش روند صعودی خواهد گرفت و در اواخر هفته با تغذیه کارخانه‌های نورد دوباره تنزل خواهد کرد.

 

  مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع در هفته گذشته نزولی بود. میانگین قیمت میلگرد روهینا در دزفول سایزهای ۱۴ تا ۲۵ میلی‌متر روز شنبه ۲۱۷۰تومان بود که روز چهارشنبه به ۲۱۵۰ تومان رسید. میانگین قیمت محصولات ذوب‌آهن از اول هفته نزولی بود روز شنبه ۲۲۷۰ تومان معامله می‌شد که تا روز سه‌شنبه به ۲۲۵۰ تومان افت کرد ولی روز چهارشنبه به علت بسته شدن فروش بعضی از عرضه‌کننده‌ها قیمت به ۲۲۶۰ تومان افزایش یافت. میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ در اصفهان روز شنبه ۲۷۲۰ تومان بود که تا آخر هفته به ۲۷۰۰ تومان تنزل کرد.به‌صورت کلی در هفته گذشته بازار بسیار راکد بود و تحرک چندانی نداشت. از روز سه‌شنبه عده‌ای از تجار به مسافرت رفتند و عملا بازار متوقف شد. در هفته پیش‌رو با فعال شدن بازارها باید در انتظار افزایش قیمت تا دوشنبه نشست پس از آن قیمت‌ها به تعادل باز‌می‌گردد.

 

  ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول در انزلی روز شنبه ۲۹۸۵تومان عرضه می‌شد ولی تا آخر هفته به ۳۰۰۰ تومان رسید، علت این افزایش قیمت تغییر نرخ ارز و مهم‌تر از آن محدود شدن تعداد عرضه‌کننده‌ها بود.ضخامت‌های ۳ تا ۱۵ میلی‌متر محصول مبارکه در طول هفته به‌طور نسبی ثابت ماند و در محدوده ۲۵۱۰ تومان نوسان می‌کرد ورق‌های ضخامت ۱۵ میلی‌متر به بالا محصول کاویان روز شنبه ۲۲۸۸۹ ریال بود که از روز یکشنبه شروع به تنزل کرد و تا آخر هفته به ۲۲۵۵۰ ریال رسید، در حالی‌که محصولات اکسین با کاهش محدودی روبه‌رو‌ شد و از میانگین ۲۳۱۸۱ ریال به ۲۲۹۳۸ ریال کاهش یافت.

 

در هفته گذشته صحبت کاهش تعرفه واردات ورق گرم ضخامت‌های ریز مخصوص پروفیل و لوله از ۲۰درصد به ۱۰درصد عنوان شد. قیمت پیشنهادی فروشنده‌های سی‌آی‌اس ۵۷۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر ایران است با احتساب نرخ ارز حواله ۴۱۰۰ تومان، قیمت تمام شده برای واردکننده کمتر از هر کیلو ۲۵۸۰ تومان پس از ترخیص با نرخ ۱۰ درصد حقوق گمرکی نخواهد بود. این در حالی است که مبارکه روز دوشنبه همین کالا را در تناژ ۴۸ هزار تن در قیمت پایه ۲۵۹۹۷ ریال فروخته است، اگر دولت با تعرفه ۱۰ درصد حقوق گمرکی موافقت کند گلی به سر واردکننده‌ها نزده است، فقط یک مطلب می‌ماند آنکه می‌توان این کالا را در حجم وسیع با استفاده از اعتبارات یوزانس ۶ ماهه وارد کرد.

 

این در واقع تنفسی است برای بازار چون روند قیمت در دنیا رو به کاهش است.ورق نورد سرد بازاری افزایش نرخ داشت ولی به علت تعطیلات فرصت خودنمایی پیدا نکرد. قیمت این کالا در بازار جهانی طی دو ماه گذشته حدود ۴۰ دلار پایین آمده که با افزایش نرخ ارز جبران شده است. ورق گالوانیزه بازار با‌ثباتی داشت، عرضه آن محدود شده و روند معاملات در آن به شکل روان‌تری جاری است. محصول کاشان آخر هفته با هر کیلو ۲۰۰ ریال افزایش قیمت پیشنهاد می‌شد که احتمالا این روند هفته آینده ادامه یابد.

 

  قراضه در بازار جهانی

آخر هفته گذشته قراضه وارداتی سنگین کلاس یک و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه ارزان‌تر شده و به ۳۰۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید در حالی که اوایل هفته تا ۳۱۰ دلار نیز شنیده می‌شد. ظاهرا افزایش محموله‌های پیشنهادی قیمت بازار را پایین آورد. دو محموله قراضه اروپا در ۲۹۵ و ۲۹۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نیز معامله شد.کارخانه توکیو استیل ژاپن در کمتر از یک هفته قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را دو مرتبه افزایش داده و قیمت فعلی قراضه سنگین کلاس ۲ در بازار داخلی ژاپن ۲۷۶ تا ۲۹۸ دلار در هر تن معامله شد.

 

قیمت پیشنهادی صادراتی نیز ۲۷۲ تا ۲۹۷ دلار در هر تن فوب شده که اخیرا تا ۷ دلار رشد داشته است. در آخرین مزایده صادراتی قیمت برنده تا ۱۱ دلار نسبت به ماه قبل بالا رفته بود.متوسط قیمت قراضه وارداتی در تایوان ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است که ۱۰ دلار در هر تن رشد قیمت هفتگی داشته است.

 

  بازار جهانی شمش فولاد

متوسط قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۵ تا ۱۰ دلار افت داشته و ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد و تا پایان هفته تا ۴۵۵ دلار در هر تن فوب نیز پیشنهاد قیمت ثبت شد. با اینکه تخفیف‌ها چشمگیر بود خریداران در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) خیلی فعال نبودند و تنها چند معامله نهایی شد. در آسیا بیلت سی‌آی‌اس ۴۸۰ تا ۴۸۴ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود.در بازار داخلی چین، بیلت تا ۲۰ دلار رشد داشته و ۵۶۲ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد. ظاهرا در بازار فولاد چین اخیرا بیلت بهترین عملکرد را داشته است.

 

اخیرا بازار صادرات بیلت هند فعال‌تر شده و چند محموله در ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار در هر تن فوب فروخته شده است.  در ترکیه بیلت وارداتی هم ۱۵ تا ۲۰ دلار افت داشته و ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شده است. فعالان بازار ترکیه برای آینده نزدیک افت قیمت بیلت را برآورد کرده‌اند تا با بازار قراضه به توازن برسد.

 

  سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته گذشته متوسط قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از حدود ۶۰ دلار اول هفته به نزدیکی ۶۴ دلار هم رسید ولی تا پایان هفته مجددا نزولی شد و حدود ۵۰/ ۶۲ دلار در هر تن (خشک) سی‌اف‌آر ثبت شد. مصرف‌کننده‌های چینی نگران مقررات سختگیرانه‌تر برای مقابله با آلاینده‌ها از ۱۵ نوامبر هستند که می‌تواند تقاضای سنگ‌آهن را پایین‌تر بیاورد. اگر آلودگی هوا بیشتر شود دولت چین تولید فولاد را محدودتر خواهد کرد که مسلما بر جو بازار سنگ‌آهن نیز اثر منفی خواهد داشت. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد ۵/ ۴۰ دلار در هر تن فوب شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۵/ ۳۶ دلار در هر تن فوب ثبت شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان