تراز فولاد دو غول بزرگ جهان

تراز فولاد دو غول بزرگ جهان

نوسان قیمتی در بازار فولاد چین طی هفته گذشته یکی از موارد مهمی بود که رخ داد، دلیل این نوسان‌ها را باید در موضوعات مختلفی جست‌وجو کرد که در این رابطه یکی از مهم‌ترین موارد را باید در «عدم شفاف‌سازی دولت در بحث کاهش ظرفیت‌های زمستانی» دید.

 

به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که پیشنهادهای ورق گرم و میلگرد صادراتی چین به دلیل تضعیف بازار داخلی این کشور تا میانه هفته روندی کاهشی به خود گرفت، اما در دو روز پایانی این مسیر تا حدودی تقویت شد. همچنین قیمت‌های سنگ‌آهن در چین هم در مقایسه با هفته قبل از آن نوسان چندانی نداشت، این در حالی است که بهای زغال‌سنگ با افت مواجه شد.

 

بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین طی هفته گذشته بین ۵۹ تا ۶۰ دلار سی اف آر چین باقی ماند که این ثبات قیمتی برای سنگ‌آهن وارداتی در حالی رخ داد که سطح معاملات هم بسیار محدود گزارش شده است. قیمت سنگ‌آهن مرغوب همچنان ۲ دلار در هر تن بالاتر بود.تقاضا برای زغال‌سنگ به دلیل کاهش تولید در قالب برنامه دولت برای کاهش آلایندگی کارخانه‌ها طی هفته گذشته با افت مواجه شد.

 

این در حالی است که برخی معادن در منطقه «شانشی» به دلیل کاهش ۵۰ تا ۱۵۰ یوآنی، کار خود را با تولید زغال‌سنگ مرغوب با کربن بالا از سر گرفته‌اند که قیمت فعلی آن هزار و ۴۵۰ تا هزار و ۵۷۰ یوآن در هر تن است. از سوی دیگر قیمت زغال‌سنگ استرالیا هم به علت کاهش تقاضا از سوی فولادسازان چینی کاهش پیدا کرد. بهای این محصول در این هفته به ۱۷۹ دلاردر هر تن فوب استرالیا رسید که نسبت به هفته قبل از آن ۳ دلار کاهش را ثبت کرد.

 

قیمت‌های داخلی بیلت در چین هم بعد از افزایش قیمت در آغاز هفته، در ادامه روند کاهشی به خود گرفت، به‌طوری‌که قیمت آخرین پیشنهادها در «تانگشان» در حدود ۳ هزار و ۶۴۰ یوآن تحویل در کارخانه با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. قیمت‌های ورق گرم داخلی چین هم به علت کاهش خرید در حال افت است و در بازارهای صادراتی هم خریداران با توجه به نوسانات بازار چین کمی برای خرید مردد هستند. از سوی دیگر پیشنهادهای قبلی برای ورق گرم صادراتی ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب چین بود اما در حال حاضر اغلب فولادسازان چینی قیمت ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار در هر تن فوب را مطرح می‌کنند و قیمت‌های ورق سرد صادراتی هم ۵۸۵ تا ۵۹۵ دلار در هر تن فوب است.

 

پیشنهادهای چینی‌ها برای میلگرد صادراتی هم در محدوده ۵۲۵ دلار در هر تن است، این در حالی است که برآورد شده با توجه به پایان فصل مانسون در انتهای ماه جاری و بهبود فعالیت‌ها در بخش ساخت و ساز جنوب شرق آسیا، تقاضا برای میلگرد چین افزایش یابد. همچنین، تقویت قیمت‌ها در بازار داخلی می‌تواند به بهبود قیمت‌های صادراتی در آینده‌ای نزدیک کمک کند.

 

شروع پررمق بازارهای فیوچرز چین

بازارهای فیوچرز چین اما در ابتدای هفته با رمق بیشتری کار خود را آغاز کردند، به‌طوری‌که سنگ‌آهن تا ساعت ۲ عصر روز دوشنبه توانست به میزان ۵/ ۲۲ درصد رشد قیمت داشته باشد و به میزان هر تن، ۴۶۴ یوان معامله شود، کک نیز با ۳/ ۹ درصد رشد به ۱۷۹۸ یوآن در هر تن افزایش پیدا کرد و زغال‌سنگ نیز ۳/ ۲۶ رشد قیمت را ثبت کرد. بهای میلگرد و ورق گرم بازار شانگهای هم ۱۱۲ و ۱۲۷ یوآن افزایش یافتند. این در حالی است که همچنان تا ۱۵ نوامبر و زمان اعلام قطعی کاهش ظرفیت‌ها زمان باقی است، از همین رو فعالان بازار انتظار دارند نوسانات همچنان در هفته جاری نیز بر بازار حاکم باشد تا تصویر واضح تری از شرایط کلی بازار در هفته آتی مشخص شود.

 

در طرف مقابل در کنار چین بررسی بازار هند نیز حائز اهمیت است. هند به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی ایران در حوزه فولاد خصوصا طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود؛ در این رابطه کیوان جعفری طهرانی کارشناس بین‌المللی سنگ‌آهن و چرخه فولاد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بر اساس آمار گمرک هند، انتظار می‌رود صادرات فولاد هند از جمله فولاد نیمه نهایی و نهایی در سال مالی ۲۰۱۷ به ۱۴ میلیون تن برسد. هند ممکن است که شاهد رشد چشمگیر ۸۰ درصدی در صادرات فولاد باشد، چون صادرات فولاد آن در سال مالی ۲۰۱۶ بالغ بر ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار تن بود. این در حالی است که تا ماه جولای هند ۸ میلیون و ۴۳۰ هزار تن فولاد صادر کرده بود که ۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تن فولاد تخت، ۳۹۰ هزار تن آن مقاطع تخت و ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تن فولاد نیمه نهایی بود.

 

طهرانی این پیش‌بینی را در حالی مطرح می‌کند که احتمال می‌دهد صادرات بیلت هند در سال ۲۰۱۷ به ۲ میلیون تن برسد؛ وی در ارتباط با صادرات بیلت هند می‌گوید: این کشور در ۹ ماهه اول سال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بیلت صادر کرده بود. جعفری طهرانی در ادامه اما نپال را اصلی‌ترین وارد‌کننده بیلت هند معرفی کرده و ادامه می‌دهد: سهم این کشور از صادرات بیلت هند ۴۵ درصد است. این در حالی است که افت صادرات چین، افزایش قیمت‌های جهانی و تمایلات زیاد در بازار، صادرات فولاد هند را افزایش داده است. از سویی صادرات فولاد تخت هند در ماه جولای به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای رشد ۹۵ درصدی داشت و به ۷۸۰ هزار تن رسید؛ درحالی که در جولای سال قبل ۴۰۰ هزار تن بود. با این وجود صادرات فولاد تخت هند در ماه جولای نسبت به ژوئن امسال ۴۴ درصد افت داشته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران