کارنامه فولاد ایران در نیمه اول سال ۹۶

کارنامه فولاد ایران در نیمه اول سال ۹۶

آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در 6 ماهه نخست امسال منتشر شد و براساس گزارش این تشکل صنفی تولید فولاد میانی و محصولات فولادی در نیمه نخست امسال به ترتیب 14 درصد و 11 درصد رشد داشته است.

 

افزایش ۷۰۰ هزارتنی تولید شمش در ۶ ماه

به گزارش استیل پدیا، تولید فولاد میانی تا پایان شهریور ماه ۱۰ میلیون و ۴۴۲ هزار تن گزارش شده درحالی که در مدت مشابه سال قبل ۹ میلیون و ۱۴۷ هزار تن بود. از این میزان ۵ میلیون و ۵۶۳ هزار تن بیلت و بلوم و ۴ میلیون و ۸۷۹ هزار تن اسلب بوده است که نشان می دهد در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی و حدود ۵۰۰ هزارتن هم اسلب بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید شده است.

رشد تولید در همه محصولات فولادی به جز میلگرد و تیرآهن

تولید محصولات فولادی نیز در مدت مذکور ۹ میلیون و ۶۸۵ هزار تن گزارش شده درحالی که در ۶ ماهه پارسال ۸ میلیون و ۷۲۲ هزار تن بود.بیشترین حجم تولیدات محصولات فولادی در نیمه نخست سال جاری مربوط به ورق گرم با تولید ۳ میلیون و ۷۶۴ هزار تن بوده و بعد از آن میلگرد با تولید ۳ میلیون و ۷۳ هزار تن قرار داشت که در تولید ورق گرم رشد ۷ درصد و در میلگرد افت ۲ درصد به چشم خورد. تولید ورق  سرد فولادی نیز در این مدت یک میلیون و ۱۹۵ هزار تن و ورق پوشش دار ۷۷۸ هزار تن بود.تولید آهن اسفنجی هم در نیمه نخست امسال ۱۰ ۷۸۵ هزار تن گزارش شده که درمقایسه با ۸ میلیون و ۹۰۵ هزار تن ۶ ماهه نخست پارسال۲۱ درصد بالاتر است.

براساس این گزارش در نیمه نخست سال ۹۶تولید همه محصولات فولادی به جز میلگرد و تیرآهن افزایش داشته که نشان می دهد رکود بخش مسکن و ساخت و ساز همچنان باعث کاهش تولید مقاطع ساختمانی شده است.

 

صادرات در محصولات نهایی فولادی همچنان منفی است

بررسی آمارهای انجمن  فولاد نشان می دهد صادرات در بخش  محصولات فولادی همچنان منفی است و در ۶ ماهه اول سال جاری ۵۸ درصد افت داشته که البته دلیل عمده آن کاهش شدید صادرات ورق های گرم و سرد فولادی بوده است. صادرات محصولات فولادی درمجموع در مدت مذکور ۵۷۶ هزار تن بوده درحالی که در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و ۲۰۳ هزار تن بود.

 

بیشترین کاهش صادرات در این مدت را در بخش ورق سرد با ۹۵ درصد افت شاهد بودیم و سپس ورق گرم بالای ۳ میلی متر با افت ۸۱ درصد قرار داشت. همچنین در بخش ورق گرم زیر ۳ میلی متر نیز کاهش ۴۰ درصدی صادرات به چشم می خورد.

 

صادرات آهن اسفنجی ۵ برابر شد!

در نیمه نخست سال جاریجهش صادرات فولاد میانی رقم خورد به طوری که شاهد رشد۸۶ درصدیآن بودیم. درمجموع در این مدت ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تن فولاد میانی صادر شد که یک میلیون و ۶۰۹ هزار تن مربوط به اسلب و یک میلیون و ۵۸۱ هزار تن متعلق به بیلت و بلوم بوده است.

رشد صادرات بیلت و بلوم ۳۷ درصد و اسلب ۱۸۵ درصد بود. در ۶ ماهه نخست پارسال هم یک میلیون و ۱۵۱ هزار تن بیلت و بلوم و ۵۶۴ هزار تن اسلب صادر شده بود.

اما نکته جالب توجه دیگر در آمارهای نیمه نخست صنعت فولاد کشور، رشد ۴۱۵ درصدی صادرات آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. صادرات آهن اسفنجی در نیمه اول امسال ۴۰۷ هزار تن بوده در حالی که در نیمه اول سال قبل ۷۹ هزار تن گزارش شده است!

 

افت واردات همچنان ادامه دارد

بررسی های آماری نیمه نخست سال جاری نشان می دهد روند واردات فولاد میانی و محصولات فولادی همچنان کاهشی است و در این مدت افت واردات محصولات فولادی ۳۱ درصد و فولاد میانی ۸۹ درصد بوده است. درمجموع در ۶ ماهه اول امسال یک میلیون و ۲۵ هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده که بیشترین سهم آنرا ورق گرم زیر ۳ میلی متر با ۳۲۷ هزار تن و ورق سرد با ۳۱۵ هزار تن شامل می شود. در این مدت همچنین ۱۳ هزار تن فولاد میانی از خارج از کشور تامین شده است.

 

مصرف ظاهری ورق های فولادی افزایشی است

انجمن فولاد در گزارش ۶ ماهه اول امسال خود اعلام کرده مصرف محصولات فولادی در کشور رو به افزایش بود و رشد ۱۳ درصدی را به ثبت رسانده است. گفتنی است مصرف ظاهری محصولات فولادی در این مدت ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تن بود درحالی که در مدت مشابه سال قبل کمی بیشتر از ۹ میلیون تن بود. مصرف ظاهری در انواع ورق فولادی افزایشی بوده اما همچنان به دلیل رکود فعالیت های ساختمانی، مصرف ظاهری تیرآهن و میلگرد کاهش داشته است.

 

علی رغم افزایش مصرف ظاهری در انواع ورق، افت مصرف ظاهری فولاد میانی به چشم می خورد. فولاد میانی در نیمه اول در کل ۷ میلیون و ۲۶۵ هزار تن مصرف شد که ۴ درصد پایین تر از مدت مشابه سال قبل است.در این بین مصرف ظاهری آهن اسفنجی هم کاهشی بوده و درحالی که ۱۱ میلیون و ۳۱۹ هزار تن در نیمه اول پارسال بود، امسال به ۱۰ میلیون و ۳۷۸ هزار تن رسید.

 

ترکیب سبد فولاد ایران در نیمه نخست سال ۹۶

سهم ورق گرم از کل تولید فولاد در نیمه نخست امسال چشم گیر بود و ۳۸.۸۶ درصد از کل تولید را شامل شد. میلگرد در تولیدات فولادی سهم ۳۱.۷۳ درصدی از کل تولید داشت و بعد از آن ورق سرد با ۱۲.۳۴ درصد، ورق پوششدار با ۸.۰۳ درصد و تیرآهن با ۴.۷۵ درصد قرار داشت.

 

سهم فولاد میانی در صادرات فولاد کشور ۸۴.۷۱ درصد بود و بعد از آن میلگرد با ۷.۳۸ درصد و ورق با ۴.۱۴ درصد و تیرآهن با ۲.۲۸ درصد قرار داشت.

بیشترین سهم واردات نیز مربوط به ورق گرم با ۴۲.۶۷ درصد بود و سپس ورق سرد با ۳۰.۳۴ درصد و ورق پوششدار با ۱۶.۲۸ درصد بیشترین حجم از واردات فولاد کشور را داشتند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران