عملیات نجات فولاد غرب آسیا

عملیات نجات فولاد غرب آسیا

شرکت فولاد غرب آسیا در سال 1383 به منظور تولید ورق سرد به ظرفیت 550 هزار تن در قم تاسیس شد. این شرکت اگرچه در سال های گذشته کمتر از ظرفیت تولید کرده و تعدیل نیرو داشته است اما به گفته مدیرعامل این مجموعه، فولاد غرب آسیا از سال قبل هویت خود را بازیافته و رو به بهبود رفته است.

 

به گزارش استیل پدیا، مهندس نادر سلیمانی، مدیرعامل فولاد غرب آسیا به تشریح روند پیشرفت این کارخانه و ثبت رکوردهای جدید و ایجاد انگیزه و باور در میان کارکنان این مجموعه فولادی پرداخته است.

 

پی بردن به گزارش های منفی و اشتباه در خصوص فولاد غرب آسیا

مدیرعامل فولاد غرب آسیا اظهار داشت: تیر ماه سال ۹۵ بود که کارخانه فولاد غرب را با شرایط ویژه تحویل گرفتیم. در آن زمان کارخانه ۳ یا ۴ ماه حقوق معوقه داشت و طی جلساتی که در استان بین سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و با هماهنگی وزارت کار ۲۰۰ نفر تعدیل نیروی انسانی داشت.

 

وی ادامه داد: با تحویل گرفتن مجموعه، تعدیل نیروی انسانی کارخانه را متوقف کردیم. با مطالعه بیشتر در مورد شرایط کارخانه، مشخص شد کارخانه با یک بی هویتی مواجه شده است. بی هویتی که شاید ناشی از برنامه ریزی غلط یا کارشناسی نادرست است و گزارشات منفی که طی دو سال گذشته به وزارت خانه، سازمان صمت و استانداری استان رسیده بود این دید را به مسئولان القا کرده بود که با یک کارخانه ورشکسته مواجه هستند. از طرفی بانک ها هم به واسطه مطالبات معوقه، جلوی اعتبارات ما را بسته بودند و حاضر به پرداخت سرمایه در گردش به ما نبودند.

 

سلیمانی توضیح داد: علاوه بر این موارد، هیئت چینی در بازدید از کارخانه گزارش اشتباهی در مورد مسائل فنی شرکت ارائه داده بود که می گفت این کارخانه تنها قادر است به ظرفیت ۱۰ هزار تن در ماه برسد و همین گزارش اشتباه انگیزه را در میان سهامداران، مسئولان و کارکنان شرکت از بین برده بود. در اولین اقدام، استاندار پس از تحویل کارخانه به ما از آن بازدید کرد و در گزارشات خود اعلام کرد: “کارخانه با مشکلات زیادی مواجه است و ما نیز در یک حداقل هایی قادر به کمک کردن به این کارخانه هستیم با این حال اگر اقدام جدی صورت نگیرد، کارخانه قطعا تعطیل خواهد شد”. بنابراین تصمیم گرفتیم کارخانه را از بی هویتی ایجاد شده خارج کنیم.

 

کارخانه فولاد غرب پیشانی صنعت قم است

مدیرعامل فولاد غرب آسیا اظهار داشت: گزارشی برای استانداری استان تنظیم کردیم مبنی براینکه کارخانه به ذات توانمندی های بالایی دارد و می تواند استان قم را به یکی از استان های صنعتی تبدیل نماید و اعلام داشتیم پیشانی صنعت قم، کارخانه فولاد غرب است. استانداری نیز این موضوع را پذیرفت و در جلسه ای در استانداری تنها حمایت معنوی مسئولان را خواستار شدیم بدین معنا که مسئولان بپذیرند ما کارخانه ای به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن و ۴۰۰ نفر نیروی انسانی هستیم و با این ظرفیت می‌تواند ۲۵ درصد از ظرفیت نورد سرد کشور را در بخش های صنایع خانگی، خودروسازی و گالوانیزه تامین نماید.

 

روزنه های امید با حمایت و همکاری بانک سپه و فولاد مبارکه

سلیمانی روایت کرد: استاندار در زمینه حل مشکلات این واحد بسیار جدی ورود پیدا کرد و در مرحله بعد با فولاد مبارکه به مذاکره پرداختیم و تعامل خوبی حاصل شد و وزیر وقت دستور صریح دادند که مواد اولیه این کارخانه توسط فولاد مبارکه تامین شود. فولاد مبارکه نیز پذیرفت که با تیم مدیریتی جدید می تواند کار کند اما شرایطی را مطرح کرد. شرایط فولاد مبارکه این بود که فولاد غرب برای خرید، LC باز کند بنابراین باز هم بزرگترین مشکل شرکت، سرمایه در گردش شد.

 

برای حل این مشکل بانک سپه با حمایت بانک مرکزی قبول کرد که تنفس شش ماهه ای به مطالبات معوقه ما بدهد و طی دو ماه مصوبه ای را صادر کرد مبنی بر اینکه درصورت نداشتن بدهی مالیاتی، کارخانه می‌تواند تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات این بانک استفاده نماید. پس روزنه های امیدی باز شد. در اقدام بعد، به سراغ هویت بخشی به نیروی انسانی شرکت رفتیم. از اینرو از تیم فنی قول گرفتیم که چنانچه مشکل تامین مواد اولیه حل شود می توان بر مشکلاتی که همه بر آن اذعان داشته و براساس آن تعدیل نیرو انجام داده اند فایق آمد.

 

سکانس بعد: ورود فولاد غرب آسیا به بازار

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در ادامه بیان کرد: مذاکرات با مسئولان، بانک و فولاد مبارکه نتیجه داد و ما اولین برنامه ریزی کارخانه را در دستور کار قرار دادیم. براساس این برنامه ریزی قرار شد هر ماه ظرفیت کارخانه را به مرور افزایش دهیم و به ظرفیت اسمی برسانیم و بدین منظور از واحد برنامه ریزی تولید درخواست برنامه تولید کردیم. واحد بازرگانی هم مطالعات بازار را آغاز کرد و در بررسی ها مشخص شد شرکت ۲۹ تا ۳۰ میلیارد تومان بابت خرید مواد اولیه در گذشته چک برگشتی دارد و این به یکی دیگر از چالش های ما تبدیل شد چراکه مانع دریافت تسهیلات جدید می شد. چک های برگشتی را از بازار جمع آوری کردیم و با چک های جدید معاوضه شد.

 

بنابراین بانک سپه گشایش اعتبار را برای ما انجام داد و فولاد مبارکه کالای مورد نیازمان را براساس LC به ما فروخت و بدین روش بود که وارد بازار شدیم. این روند رو به رشد سبب شد تیم فنی نیز به دنبال رفع سریع تر مشکلات بر آیند. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته توانستیم ظرفیت کارخانه را در ۲۲ بهمن ماه به ۲۰ هزار تن برسانیم. رساندن تولید به ۲۰ هزار تن به کارخانه هویت بخشید و به مرور و تدریجا حقوق های معوقه کارکنان نیز پرداخت شد و تا بهمن ماه کارخانه حقوق معوقه نداشت.

 

ثبت رکورد تولید ۳۰ هزار تن محصول

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: این موفقیت ها باعث شد به واحد برنامه ریزی تولید گفته شود برای سال ۹۶ برنامه را به گونه ای ارائه دهند که مشخص باشد هر واحد باید چقدر تولید نماید. با این وجود هنوز مشکل اصلی یعنی تامین مواد اولیه وجود داشت. در این راستا واحد بازاریابی با مطالعاتی که در بازار انجام داده بود اعلام کرد شرکت هایی نظیر ورق خودرو و تاراز ماهانه تمایل به خرید ۷ تا ۱۰ هزار تن از محصولات فولاد غرب دارند. براساس برنامه ریزی های واحد تولید، تولید سال ۹۶ بالغ بر ۳۶۰ هزار تن برآورد گردید.

 

چه قولی به وزیر صنعت وقت دادیم؟

این مدیر فعال فولادی گفت: در نیمه شعبان یعنی اواسط اردیبهشت ماه امسال توانستیم رکورد تولید را بشکنیم و به تولید ۳۰ هزار تن برسیم. در بازدید وزیر صنعت از کارخانه این دستاورد ناباورانه بود و تصور نمی شد کارخانه به این ظرفیت برسد. در این بازدید وزیر از ما قول گرفت که در راستای همین هویت بخشی و حرکت ملی ظرفیت اسمی کارخانه یعنی تولید ماهانه ۴۰ هزار تن را محقق نماییم.

 

همچنین قرار شد وزیر وقت نامه ای را به بانک سپه برای همکاری بیشتر در زمینه سرمایه در گردش بنویسد و در این نامه قید شد اعتبارات این کارخانه از هزار میلیارد ریال به سه هزار میلیارد ریال ارتقا یابد و طی مساعدت هایی که از سوی بانک مربوطه انجام شده، این مسئله در فاز کارشناسی است.

 

بعد از دستیابی به رکورد تولید ۳۰ هزار تن گام بعد تثبیت این رکورد تولید بود و چون علاوه بر افزایش تولید بر کیفیت محصولات نیز کار شد، در نتیجه تمایل بازار به سمت فولاد غرب زیاد شد.

 

سفارش خارج از سهمیه فولاد مبارکه به فولاد غرب آسیا

مدیرعامل فولاد غرب آسیا خاطرنشان کرد: در این زمان فولاد مبارکه با دیدن فعالیت کارخانه، خارج از بحث سهمیه، سفارشی را در قالب تبدیل ۱۰ تا ۱۵ هزار تن محصول فول هارد به آنیل به فولاد غرب ارائه کرد.

 

برای تشویق کارکنان شاغل در مجموعه نیز علاوه بر به روز کردن پرداخت حقوق و دستمزد، پاداش هایی را درصورت افزایش تولید و راندمان در نظر گرفتیم و در دستور کار قرار دادیم و در همین حین کمیته پاداش ایجاد کردیم. این اتفاق اعتماد را در بین کارکنان افزایش داد. اکنون نیز که در حال رسیدن به ظرفیت اسمی هستیم در نظر داریم پاداش را بر کاهش ضایعات و افزایش راندمان از این بخش بگذاریم.

 

امکان تامین ۲۰۰ هزار تن ورق مورد نیاز خودروسازان

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: طراحی کارخانه فولاد غرب آسیا طوری است که امکان تامین تا سقف ۲۰۰ هزار تن از نیازهای صنایع خودروسازی را می تواند تامین نماید. بنابراین تولید شرکت خودروساز که سفارشی را به ما تحویل داد شرکت سایپا بود و در اولین سفارش، ۱۴ هزار تن محصول از ما خریداری کرد و آنرا تحویل گرفت. الان هم همین شرکت سفارش ۳۰ هزار تنی دیگری را به ما ارائه کرده و قرار است نمونه ها برای آنها ارسال شده و درصورت تایید تیم کارشناسی، به منظور جلوگیری از واردات این محصول از فولاد غرب تامین گردد.

 

دو عامل اصلی در موفقیت فولاد غرب آسیا

مهندس سلیمانی تصریح کرد: دو عامل اصلی ترین دلایل موفقیت کارخانه فولاد غرب آسیا بود اولین عامل بازگرداندن هویت صنعتی به فولاد غرب آسیا و تبدیل آن به پیشانی صنعتی استان قم بود و دوم عمل به تعهدات خود به پرسنل و مشتریان بود که محقق شد و سبب موفقیت فولاد غرب آسیا شد.

 

گردش مالی ۱۲۰۰میلیارد تومانی فولاد غرب آسیا در قم

مدیرعامل فولاد غرب آسیا خبر داد: فولاد غرب آسیا امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در استان قم ایجاد خواهد کرد و طبق برنامه ریزی واحد تولید این هدف را محقق خواهیم کرد. باید گفت، در سال گذشته از اول سال تا پایان تیر ماه کل تولید مجموعه تنها ۱۵ هزار تن بود درحالی که امسال و در همین زمان علاوه بر اینکه برنامه ریزی تولید را محقق کرده ایم، تولیدمان درمجموع به ۱۶۰ هزار تن رسیده است. ضمن آنکه کالاهای ورودی دیگری نیز طبق سفارش مشتری پذیرفته شده و تولید می گردد. امیدوار هستیم تا پایان سال به همان برنامه تولید ۳۶۰ تا ۴۰۰ هزار تن دست پیدا کنیم.

 

از تعدیل نیرو به جذب نیرو و طرح طبقه بندی مشاغل رسیدم

این مدیر فولادی عنوان کرد: پرسنل فولاد غرب آسیا در سال های ۹۳ و ۹۴ حدود ۶۵۰ نفر بود که در سال ۹۵ حدود ۲۰۰ نفر از این افراد تعدیل می شوند و تعداد نیروها به ۴۵۰ نفر می رسد. درست زمانی که تولید افزایش پیدا کرد با کمبود نیرو مواجه شدیم. البته این تعدیل نیرو درحقیقت به منزله کاهش شیفت های کاری بود پس درنهایت در همان نیمه شعبان دستور استخدام ۱۰۰ نفر نیرو را صادر کردیم تا شیفت چهارم نیز احیا شود. سپس طرح طبقه بندی مشاغل را پیاده و اجرایی کردیم.

 

فولاد غرب آسیا صاحب خط تولید گالوانیزه می شود

سلیمانی خبر داد: اقدام بعدی شرکت که در شورای اقتصاد مقاومتی تصویب شد، طرح توسعه کارخانه و احداث یک خط تولید گالوانیزه به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن است که به تصویب رسیده و حتی مجوزهای مربوطه اخذ شده اما منتظریم که کارخانه از لحاظ تولید تاحدودی به ثبات برسد و بعد طرح توسعه را عملیاتی کنیم. از اینرو زیرساخت های طرح توسعه آماده است اما تا زمان تثبیت شرایط تولید کارخانه بحث سرمایه گذاری آن همین طور باقی خواهد ماند و بد نیست بدانید که این طرح درصورت اجرا ۲۵۰ نفر نیروی کار نیاز دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران