افزایش ۳۴ درصدی عرضه ورق داخلی

افزایش ۳۴ درصدی عرضه ورق داخلی

فولاد مبارکه اصفهان در واکنش به شکایت صنایع پایین‌دستی فولاد از شیوه قیمت‌گذاری و عرضه محصولات خود به بازار داخلی از افزایش ۳۴ درصدی عرضه محصولات فولادی در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت امکان کاهش واردات محصولات فولادی تا ۴۰ درصد تا پایان سال وجود دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، در حالی که پیش از این سندیکای لوله و پروفیل با تدوین و انتشار نامه‌ای از عملکرد صادراتی و شیوه عرضه محصولات فولادی به بازار داخلی، از فولاد مبارکه گلایه کرده بود و در مقایسه آماری ادعای تطابق نداشتن اظهار گمرکی فولاد مبارکه با گمرکات مبدأ را مطرح کرده بود، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مطلبی این ادعاها را رد کرد.به گفته شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نگارنده گزارش سندیکای لوله و پروفیل برای اثبات ادعاهای خود به مقایسه داده‌های گمرکات کشور با گمرکات کشورهای خارجی پرداخته که به دو دلیل، ناصحیح و فاقد اعتبار است.

 

نخست اینکه فروش ورق‌های فولادی بر اساس سفارش خرید است و به دلیل اختلاف زمانی ۳ تا ۴ ماهه بین تاریخ سفارش و تاریخ تحویل کالا در مقصد و نوسان شدید نرخ در بازارهای جهانی، مقایسه نرخ کالای فروخته شده در زمان تحویل کالا در مقصد با نرخ روز، غلط و انحرافی است.برای نمونه، حجم زیادی از سفارشات صادراتی در شرکت‌های ایرانی در پایان سال ۲۰۱۵ م (۱۳۹۴)و با نرخ روز ثبت شده است در حالی که تحویل آن در سال ۲۰۱۶ م(۱۳۹۵) و در زمانی بوده که بازار با جهش نرخ روبه‌رو بوده است.

 

دومین دلیل رد صحت مقایسه گمرکی مطرح شده این است که آمار گمرکات هرچند به تفکیک ضخامت ارائه می‌شود اما نشان‌دهنده تفاوت قیمتی گریدهای(کیفیت) مختلف کلاف گرم نیست در حالی که این موضوع می‌تواند اختلاف قیمتی تا ۱۰۰ دلار در هر تن برای محصولات گرم ایجاد کند از این رو شرکت‌ها و کشورهایی که محصولاتی با گریدهای ویژه عرضه می‌کنند دارای نرخ ثبت شده بالاتری در گمرکات هستند.در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه راه انتخاب شده برای به‌دست آوردن واقعی مقدار و ارزش محصولات فولادی صادر شده درست نبوده، آمده است که بهترین راه برای مقایسه نرخ کشورهای مختلف، در نظر گرفتن نرخ پایه محصولات مشابه در مقطع زمانی مشابه است.

 

بر اساس مستندات، نرخ صادراتی فولاد ایران در هر ماه متناسب با بازارهای جهانی بوده و اتهام ارزان‌فروشی در گزارش مزبور ناصحیح و هدفدار است. همچنین اختلاف نرخ فروش در کشورهای مختلف که زیاد هم نیست یک امر طبیعی است و تجارب ما تایید می‌کند بازارهای مختلف در هر دوره زمانی دارای کشش قیمتی متفاوتی است که ناشی از میزان تقاضا، نرخ ارز، شرایط پرداخت، سطح رقابت و... هستند.


در مطلب ارائه شده فولاد مبارکه با تشریح روند اظهار گمرکی گفته شده که بر اساس رویه موجود، اظهار کالاهای صادراتی در مبادی خروج کشور بر اساس ارائه مشخصات فنی و وزن کالا از سوی صادرکننده است و قیمت‌ها از صادرکننده دریافت نمی‌شود. از این رو مقایسه‌ای با عنوان نرخ کالا در گمرک مبدأ با گمرک مقصد فاقد اعتبار است و نرخ واقعی فروش محصولات با مراجعه به اسناد رسمی مالی شرکت‌ها قابل دسترسی است.

 

موضوع اقدامات اتحادیه اروپا دیگر بخشی بود که فولاد مبارکه به آن پاسخ گفت. درباره اقدامات اتحادیه اروپا در وضع تعرفه برای واردکنندگان عمده فولاد به این اتحادیه از جمله ایران، گفتنی است که برخلاف ادعای مطرح شده، این یک اقدام تنبیهی آن هم فقط درباره ایران به دلیل ارزان‌فروشی این کشور نبوده بلکه اتحادیه اروپا به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا، با هدف حمایت از فولادسازان داخلی و بر خلاف فشار و اعتراض صنایع پایین‌دستی این اتحادیه نسبت به وضع تعرفه برای شرکت‌های‌صادرکننده ورق به داخل اتحادیه از کشورهای مختلف اقدام کرده است که برای محصولات ایرانی ۵۷.۵ یورو و برای کشور روسیه ۹۶ یورو به ازای هر تن تعرفه واردات وضع کرده و امری طبیعی و در حال اجرا در بیشتر کشورهاست.

 


فولاد مبارکه اظهارات سندیکای لوله و پروفیل را در قبال وضع تعرفه ایران و دیگر کشورها متناقض دانسته و عنوان کرده است در حالی که این سندیکا از اعمال تعرفه واردات در جمهوری اسلامی ایران به شدت ناراحت بوده اما از اعمال تعرفه از سوی بازارهای فولاد دنیا ایجاد شده و بر همین مبنا کشورهای مختلف در راستای حمایت از صنایع فولاد خود اقدام به وضع تعرفه کرده‌اند.

 
در ادامه این مطلب با اشاره به عملکرد شرکت فولاد مبارکه آمده است این شرکت از بدو راه‌اندازی، بیش از ۹۱ میلیون تن محصول به بازار عرضه کرده که ۱۹ درصد از آن در بازارهای جهانی به فروش رسیده و از محل ارز اکتسابی، طرح‌های توسعه شرکت از ظرفیت ۲.۴ میلیون تن به ۱۰.۳ میلیون تن اجرا شده است. همچنین با توجه به سیاست‌ها و حمایت‌های دولت، عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخل در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ با رشد ۴۲ درصدی همراه شد. همچنین عملکرد فولاد مبارکه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۳۴ درصدی در تحویل محصول به مشتریان داخلی است.

 

این اقدام موثر شرکت فولاد مبارکه باعث شده که با وجود بهبود فضای کسب و کار و افزایش مصرف، شاهد کاهش واردات ورق‌های فولادی از ۳.۷ میلیون تن در سال ۹۴، به ۲.۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۵ باشیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود در امسال با افزایش عرضه فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان در بازار داخلی، واردات محصولات فولادی با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو شود که نشان‌دهنده جهت‌گیری صنعت فولاد در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.


اما در انتهای مطلب ارائه شده فولاد مبارکه، دلیل اظهارات بر ضد این شرکت، حذف امتیازات برخی افراد به دلیل افزایش عرضه داخلی فولاد مبارکه، عنوان شده و آمده است اقدامات وسیع رسانه‌ای که در دو سال گذشته در راستای تخریب چهره فولاد مبارکه انجام می‌شود به طور عمده از سوی افراد خاص و به دلیل حذف امتیازات ویژه واردات محصولات فولادی (مانند بهره‌مندی از ارز مبادله‌ای، تامین مالی از محل خرید محصولات وارداتی به صورت مدت‌دار با نرخ بهره بسیار پایین و فروش در بازار ایران و استفاده از تفاوت بهره پرداختی با بهره‌های بانکی داخلی و وجود نداشتن تعرفه در واردات ورق‌های ممزوج) بوده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران