تهدید قراضه برای بازار سنگ آهن

تهدید قراضه برای بازار سنگ آهن

چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز شهریور ماه در عمان برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، سیدحسین احمدی، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در متن سخنرانی خود بر جایگاه قراضه در صنعت فولاد جهان پرداخت و رشد فزاینده تولید فولاد از طریق قراضه را تهدیدی برای بازار سنگ آهن جهان عنوان کرد.

 
 مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در سخنان خود میانگین تولید فولاد را در سطح جهان سالانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون تن عنوان کرد و توضیح داد در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی(۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ خورشیدی) ۶۰۰ میلیون تن از این حجم فولاد با مصرف قراضه حاصل می‌شود. این حجم به این معناست که ۳۴ تا ۳۷ درصد از فولاد جهان از طریق قراضه به‌دست می‌آید.


حجم مصرف قراضه در صنعت فولاد جهان

 
احمدی در ادامه سخنان خود افزود: ایتالیا ۸۹ درصد از فولاد خود را از قراضه تولید می‌کند که حجم آن برابر با ۲۰ میلیون تن است. در ترکیه این رقم ۸۳ درصد و برابر با ۲۶ میلیون تن است. در اسپانیا ۸۰ درصد از تولید فولاد با حجم ۱۲ میلیون تن با قراضه انجام می‌شود. در ایالات متحده امریکا ۷۲ درصد از تولید فولاد با حجمی برابر با ۵۷ میلیون تن از طریق قراضه است. اتحادیه اروپا نیز در تولید ۵۵ درصد از محصول فولاد خود از قراضه استفاده می‌کند که حجم آن به ۹۱ میلیون تن می‌رسد.

 
این کارشناس در ادامه سخنان خود درباره تشریح حجم قراضه‌ای که کشورهای مختلف در تولید جهانی فولاد استفاده می‌کنند، افزود: فرانسه ۴۹ درصد از فولاد خود را با مصرف قراضه تولید می‌کند که حجم آن برابر با ۷ میلیون تن است. در آلمان ۴۳ درصد از تولید فولاد به حجم ۱۸ میلیون تن و در ژاپن ۳۲ درصد از تولید فولاد با حجم ۳۴ میلیون تن با قراضه انجام می‌شود.

 
در روسیه ۲۴ درصد از فولاد به میزان ۱۷ میلیون تن با قراضه تولید می‌شود و چین ۱۰ درصد از تولید این فلز را به میزان ۸۳ میلیون تن با قراضه انجام می‌دهد و در نهایت در ایران ۱۳ درصد از تولید فولاد به میزان ۴/۲ میلیون تن با قراضه انجام می‌شود.

 
او در ادامه نتیجه می‌گیرد: ایتالیا، ترکیه و اسپانیا کشورهایی هستند که بیش از سایر نقاط دنیا فولاد خود را از طریق قراضه تولید می‌کنند. ایتالیا تنها ۱۱ درصد، ترکیه ۲۶ درصد و اسپانیا ۲۰ درصد از فولاد خود را با سنگ آهن تولید می‌کنند.

 
قراضه تهدیدی برای سنگ آهن

 
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در ادامه سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه مِنا پیش‌بینی کرد در کوتاه تا میان‌مدت، قراضه می‌تواند تهدیدی واقعی برای بازار سنگ آهن به شمار آید. او افزود: به باور من تا سال ۲۰۲۰ میلادی(۱۳۹۹ خورشیدی) جایگزینی قراضه با سنگ آهن در صنعت فولاد جهان توسعه خواهد یافت و قراضه تهدید جدی‌تری برای بازار سنگ آهن به شمار خواهد آمد.

 
این در حالی است که استفاده از قراضه به جای سنگ آهن در فرآیند تولید فولاد به انتشار دی‌اکسیدن کربن کمتر و به دنبال آن، آلودگی آب و هوایی کمتر، کاهش مصرف آب و سنگ آهن و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا ۷۲ درصد می‌انجامد.

 
چشم‌اندازی از مجتمع فولاد خراسان


احمدی در پایان به مجتمع فولاد خراسان پرداخت و گفت: این شرکت نورد ورق را با حجم ۵۵۰ هزار تن در سال در بهار سال ۲۰۰۰ میلادی(۱۳۷۸ خورشیدی) آغاز کرد و در زمستان همان سال واحد ذوب را با ظرفیت ۶۵۰ هزار تن در سال به راه انداخت. این شرکت همچنین واحد احیای مستقیم آهن را با ظرفیت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ خورشیدی) راه‌اندازی کرد. دومین واحد ذوب این مجتمع نیز با ظرفیت تولید ۷۲۰ هزار تن در سال، بهار امسال به راه افتاد.

 
وی در تکمیل گفته‌های پایانی خود افزود: تست گرم کارخانه گندله‌سازی با حجم تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال در پاییز امسال انجام می‌شود و همچنین ساخت یک کارخانه کنسانتره با حجم تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال در بهار سال گذشته شروع شد که تا سال ۲۰۱۹ میلادی(۱۳۹۸ خورشیدی) به پایان خواهد رسید و در نهایت مجتمع فولاد خوزستان تا سال ۲۰۱۹ میلادی تبدیل به کارخانه‌ای مجهز به چرخه کامل تولید خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران