نخستین فولادسازی ایرانی به روش «پرد»

نخستین فولادسازی ایرانی به روش «پرد»

دیروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و جمعی از مسئولان استانی آذربایجان شرقی، فولاد میانه با فناوری ایرانی پرد به صورت رسمی افتتاح شد.

 

به گزارش استیل پدیا، این طرح که کارفرمای آن شرکت ملی فولاد ایران است با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء به پایان رسید. طرح فولاد میانه از طرح‌های استانی شامل واحد انباشت و برداشت با ظرفیت ۱/۵ میلیون تن است. واحد احیای مستقیم آن با دانش بومی پرد (pered) با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی و واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن تولید بیلیت و بلوم در سال است.


فناوری ایرانی، افتخار ماست

معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح فولادمیانه اظهار کرد: زنجیره فولاد می‌تواند یک زمینه از اشتغال را به تحرک وادارد. به فضل الهی کشور ما ایران سرشار از استعدادهایی است که می‌توانند این‌گونه صنایع را راه‌اندازی کنند. اسحاق جهانگیری ادامه داد: براساس اکتشاف‌های اولیه زمین‌شناسی در سراسر کشور بهترین ذخایر سنگ‌آهن در ایران وجود دارد. به‌ تازگی اعلام کردند در کویر مرکزی معدن سنگ‌آهنی کشف شده که چند میلیون تن ذخیره دارد، این سرمایه بزرگی است که در اعماق زمین از جانب پروردگار به ما اعطا شده است.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: نیاز دیگر صنعت فولاد، گاز است که ما بدون تردید نخستین کشور در دنیا از نظر ذخایر گازی هستیم و بهتر است این گاز را خام صادر نکنیم و در داخل به ماده اولیه برای توسعه کشور تبدیل شود. در این‌گونه واحدهای فولادسازی گاز نقش انرژی را ندارد بلکه نقش ماده اولیه را دارد. رئیس اقتصاد مقاومتی به عامل دیگری اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی نقش مهمی در توسعه صنایع برعهده دارد. کشور ما در صنعت فولاد دارای متخصص‌ترین نیروهاست.جهانگیری ادامه داد: واحدهای بزرگی مانند فولاد مبارکه می‌توانند بالای ۶ میلیون تن تولید داشته باشند. ساخت، تولید و اداره این واحدها با بهترین نیروهای متخصص انجام می‌شود. نیروهای فولاد مبارکه تبدیل به متخصصانی شده‌اند که می‌توانند در سراسر کشور خدمت کنند. وی تاکید کرد: چه کسی فکر می‌کرد مسئولان کشور اعلام کنند طراحی واحد تولید آهن‌اسفنجی متعلق به ایرانی‌هاست. طراحی این خط تولید، متعلق به یک شرکت امریکایی به نام میدرکس بود. بیشتر واحدهای آهن‌اسفنجی ما هم از ابتدای انقلاب با طراحی میدرکس است. وی با بیان اینکه ایران کشور کوچکی نیست که با تهدید آن را بازدارند، افزود: اما درحال‌حاضر مسئول ایرانی اعلام می‌کند که دانش فنی احیای مستقیم متعلق به خود ما ایرانی‌هاست، ۹۰درصد تجهیزات آن هم متعلق به خود ما است و ایران وارد جریان صنعتی شده است.


زیرساخت‌ها در دست اقدام

 
شریعتمداری با بیان اینکه اگر بخواهیم به ۵۵ میلیون تن برسیم باید برای ۱۵ میلیون تن صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم، در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه‌بر طرح‌هایی که از قبل طراحی شده و در حال اجراست و حاصل آنها افزایش ۲۰ میلیون تن ظرفیت در زنجیره فولاد است، ما با جدیت به دنبال طرح‌هایی دیگر در کشور به‌ویژه در سواحل بندرعباس و مکران هستیم. او تاکید کرد: ما وعده می‌دهیم که با کمک فولادسازهای بزرگ طرح‌های فولادی را در کنار سواحل نیلگون خلیج‌فارس گسترده‌تر کرده و اسلکه‌های تخصصی در این منطقه احداث کنیم. وی تصریح کرد: ما در زمینه تعرفه زنجیره فولاد نیازمند اصلاح و حمایت بیشتری هستیم.


افتتاح ۳ واحد فولادی به روش پرد تا پایان سال


 در آیین افتتاح فولاد میانه، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز اظهار کرد: فولاد میانه دومین طرح فولادی از ۸ طرح فولادی است که ازسوی معاون اول رئیس‌جمهوری بعد از افتتاح فولاد سپید، افتتاح می‌شود. مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان سال، سایر پروژه‌ها را به افتتاح برسانیم در ادامه گفت: فولاد میانه نخستین طرح ایرانی (پرد) است که به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

 

پیش از این طرح‌های آهن‌اسفنجی با روش میدرکس اجرا شده بود. این پروژه در سال ۱۳۸۳ در شرکت ام‌ام‌ای پایه‌گذاری شد. وی افزود: ۴ پروژه با فناوری ایرانی که در اروپا و آسیا به ثبت رسیده طراحی شده است و ما بعد از میانه شاهد افتتاح طرح‌های فولادی شادگان، نی‌ریز و بافق هستیم. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه اصرار دولت و وزارتخانه بر این است که زنجیره فولاد تکمیل شود عنوان کرد: مرحله بعد فولاد میانه، تولید آهن آذربایجان است که ۵۵۰ هزار تن ظرفیت دارد که می‌تواند زنجیره فولاد را تکمیل کند. این سیاستی است که عملیاتی می‌شود.

 
کرباسیان با تشکر از زحمات شرکت ملی فولاد عنوان کرد: شرکت ملی فولاد در دولت دهم با ۵۶ سال سابقه منحل اعلام شده بود که در دولت یازدهم دوباره احیا شد. وی افزود: یکی از شاخص‌های رشدیافتگی هر کشوری مصرف فولاد است. از این‌رو در افق چشم‌انداز میزان ۵۵ میلیون تن فولاد را در دست اقدام داریم که با همکاری شرکت ملی فولاد قصد داریم به این هدف برسیم.

 
کرباسیان خاطرنشان کرد: کمیته ویژه‌ای برای همه طرح‌ها و به سرانجام رساندن آنها تشکیل شده است. نکته مهم این است که اکتشاف را در اولویت قرار داده‌ایم. وی افزود: در استان آذربایجان‌شرقی و در شهر میانه نزدیک به ۳ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی انجام داده‌ایم که پهنه‌های امیدبخش فراوانی اعم از طلا، سنگ‌آهن و مس شناسایی شده است.

 
کرباسیان ادامه داد: رسیدن به افق ۵۵ میلیون تن فولاد، عملی است و امکان تولید آن وجود دارد. به طور قطعی با حمایت دولت و هماهنگی ارگان‌های مختلف می‌توانیم به نتیجه برسیم.

 

تشکیل ستاد عالی برای پیگیری طرح‌های فولادی

 
در آیین افتتاح فولاد میانه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: شاخص رشد فولاد در تمام دنیا برابر با شاخص توسعه‌یافتگی است و یکی از مزیت‌های کشور ما با توجه به ذخایر معدنی، صنعت فولاد است. محمد شریعتمداری ادامه داد: در دو دهه گذشته و از دهه ۷۰ ما رشد و توسعه خوبی در صنعت فولاد کشور را آغاز کرده‌ایم. دوران طلایی در فولاد به تصدی آقای جهانگیری در وزارت معادن و فلزات و بعد در وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاد. وی افزود: در تلاش هستیم که مصرف سرانه فولاد که با مصرف سرانه جهانی فاصله دارد را ارتقا بخشیم. مصرف فولاد در کشور حدود ۲۰۰ کیلوگرم است که قصد داریم آن را به حدود ۵۰۰ کیلوگرم برسانیم.

 

شریعتمداری افزود: یک ستاد عالی برای پیگیری مشکلات صنعت فولاد تشکیل داده‌ایم که تمامی طرح‌های فولادی کشور را به دقت بررسی و پیگیری کنیم.همانطور که در دولت یازدهم در زمینه فولاد پیشرفت‌های خوبی به‌دست آمده است. ما در شروع فعالیت دولت یازدهم ظرفیت ۲۳ میلیون تن فولاد خام در سال ۹۲ را به ۳۱ میلیون تن تا پایان سال ۹۵ رساندیم. وی افزود: برنامه رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق چشم‌انداز در دستورکار ما است. برای این هدف افزون بر ۱۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم از این‌رو فعالیت‌های گسترده برای اکتشاف در دست اقدام است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس اعلام سایت انجمن جهانی فولاد در امسال میلادی نسبت به سال گذشته ۱۰درصد رشد داشته‌ایم. درحالی که همین رشد تولید در سایر کشورها یک درصد هم نبوده است. شریعتمداری ادامه داد: یکی از مشکلات ما در صنعت فولاد، نبود توازن در زنجیره فولاد است. در تولید مواد اولیه، سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، شمش و فولاد دارای توازن لازم نیستیم البته در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تلاش شد این توازن تا حدی تامین شود. در گندله‌سازی تلاش کردیم تا ۹۰درصد ظرفیت این بخش را افزایش بدهیم. درحالی که در همین دوران در حوزه نورد از ۲۶ درصد تجاوز نکردیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم در صنعت فولاد است. با کیفی کردن محصولات و رقابتی کردن آن قصد داریم با صادرات به کشورهای دیگر، حرف‌های جدیدی داشته باشیم. نزدیکی به آب‌های آزاد یک فرصت مطلوب برای کشور است. ما فعالیت را از سال ۹۶ آغاز کردیم به طوری که در ۵ ماه سال ۹۶ میدان صادرات فولاد نسبت به صادرات ۵ ماه سال ۹۵ افزون‌بر ۴درصد رشد داشته از این رو این امر نشان می‌دهد افزایش صادرات را باید موردتوجه جدی قرار بدهیم.


ایجاد ۱۰۰۰ شغل

 
در آیین افتتاح این کارخانه فولاد، رسول احمدزاده مدیر پروژه فولاد میانه اظهار کرد: فولاد میانه به‌عنوان یکی از ۸ طرح فولادی کشور پس از فولاد سپیددشت افتتاح شد و یکی از مزیت‌های این طرح که با فناوری ایرانی (پرد) اجرا شده است، صرفه‌جویی در انرژی و کاهش سرمایه‌گذاری است. امیدواریم بتوانیم این فناوری ایرانی را در کل ایران و حتی در سطح دنیا توسعه دهیم.

 
احمدزاده ادامه داد: همچنین امیدواریم تا سال آینده فاز دوم فولادسازی به بهره‌برداری برسد. در این پروژه ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۵۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده که امیدواریم تا پایان کار به ۲۵۰۰ نفر برسد. وی افزود: ۲۴۰ میلیارد.... در این پروژه هزینه شده است. این هزینه جدا از هزینه آب و برق و گاز است. احمدزاده افزود: یکی از مزیت‌های فولاد میانه این است که برق، خطوط گاز و چاه‌های آب با کمترین فاصله نسبت به کارخانه قرار دارند. در این طرح از حداکثر توان شرکت‌های داخلی استان استفاده شده است.

 
۹۰درصد تجهیزات کارخانه آهن اسفنجی میانه، داخلی است

 
سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز در آیین افتتاح کارخانه آهن اسفنجی میانه گفت: ۹۰درصد از تجهیزات ساخت کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه، داخلی است.

 
عبداللهی در آیین افتتاح کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه این خبر را اعلام کرد. وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید در این مجموعه مشهود است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء، پیمانکار پروژه ساخت کارخانه احیای مستقیم (آهن اسفنجی) فولاد میانه است. این طرح ازجمله پروژه‌های استانی فولاد است که امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در عین حال به امکانات کشور در شکوفایی اقتصاد اشاره و اظهار کرد: بهره‌برداری از معادن کشور راهی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفت است.
وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم در همه حوزه‌ها فعالیت می‌کند، گفت: این حوزه‌ها براساس اولویت‌های دولت مشخص می‌شود.

 
عبداللهی ادامه داد: اگر دولت مساعدت کند که مردم سرمایه‌هایشان را در مسیر سازندگی قرار دهند، شاهد رونق در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی خواهیم بود. وی با تاکید بر انجام پروژه‌های زیرساختی ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: در آزادراه‌ها ۷۰درصد پروژه‌ها در اختیار قرارگاه و ۳۰درصد در اختیار دولت است. سردار عبداللهی همچنین خبر داد که این قرارگاه ۶۰ پروژه در دست راه‌اندازی دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران