احداث کارخانه نورد ۲/ ۱ میلیون تنی چادرملو

احداث کارخانه نورد ۲/ ۱ میلیون تنی چادرملو

احداث کارخانه نورد ۲/ ۱ میلیون تنی چادرملو

مدیر‌عامل شرکت معدنی چادرملو از طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن در سال در این مجموعه خبر داد و گفت: ساخت این واحد فولادی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۶۴۶ میلیارد ریال در دست مطالعه است.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد نوریان گفت: برای تامین نقدینگی  اجرای این طرح هم استفاده از منابع داخلی شرکت و سایر منابع پیش‌بینی شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه، این طرح در بازه زمانی سه ساله اجرا خواهد شد.وی افزود: محصولات معدنی ایران در صورت رفع مشکلات موجود و تکمیل زنجیره تولید، مناسب‌ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است.نوریان با تاکید بر وظیفه خطیر نهادهای اقتصادی و دولت در توسعه بخش معدن اظهار کرد: در صورت وجود اراده‌ای قوی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به رونق بخش معدن و منابع بسیار غنی‌تر دسترسی پیدا کرد.

 

او افزود: بر‌اساس مطالعات انجام شده تاکنون حدود ۶/ ۴ میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی سنگ‌آهن در ایران شناسایی شده که ۵/ ۲میلیارد تن آن ذخیره قطعی است.این عنصر، به‌عنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد، بیشترین سهم هزینه را در قیمت تمام‌شده فولاد دارد. طبق آمارهای موجود، در چیـن حـدود ۳۹ درصد، کشـورهای اروپایی ۳۱ درصد و در ایران حدود ۲۵ درصد قیمت تمام‌ شده تولید فولاد را هزینه تامین سنگ‌آهن تشکیل می‌دهد.مدیر‌عامل شرکت معدنی چادرملو تصریح کرد: به همین دلیل یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی برای مجتمع‌های فولادسازی کشور، استفاده از سنگ‌آهن داخلی است؛ زیرا نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام‌شده و همچنین صرفه‌جویی ارزی در تولید فولاد دارد، بنابراین فعال‌تر شدن بخش معدن نسبت به گذشته برای تامین مواد‌اولیه واحدهای فولادی ضروری است.

 

نوریان خاطر‌نشان کرد: اگر قرار باشد در افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود، باید چیزی حدود ۱۳۵ میلیون تن سنگ‌آهن برداشت شود و از آن ۸/ ۱۴ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، ۲/ ۷۷ میلیون تن کنسانتره و ۷۲ میلیون تن گندله تولید کرد.این در حالی است که هم‌اکنون ظرفیت استخراج سنگ‌آهن در کشور ۴۰ میلیون تن، کنسانتره ۲۴ میلیون تن، گندله ۲۲ میلیون تن و آهن‌اسفنجی ۱۸ میلیون تن است. بنابراین رسیدن به مرز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تنها با صدور مجوز و راه‌اندازی کارخانجات مختلف فولادی محقق نمی‌شود؛ بلکه آنچه اهمیت دارد، تامین مواد اولیه این واحدها است، از این‌رو انجام اکتشافات گسترده در سطح کشور برای شناسایی معادن سنگ‌آهن و صدور مجوز بهره‌برداری از معادن شناسایی‌شده بسیار مهم است.

 

مدیر‌عامل چادرملو افزود: اگر بخواهم مشکلات بخش معادن و صنایع معدنی را خلاصه بگویم، باید به ضعف برنامه‌های اکتشافی و تامین منابع مالی لازم برای آنها، کم‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های مورد‌نیاز بخش معدن، نقص قوانین و بوروکراسی‌ها در مقابل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اشاره کنم.وی گفت: همچنین افزایش هزینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، تعرفه‌های بالای بهره‌مالکانه، حقوق دولتی و حق انتفاع بدون در‌نظر گرفتن شرایط موجود، کمبود نقدینگی، بهره زیاد بانک‌ها، تسهیلات کم، عدم ثبات قوانین و مقررات، فقدان جهت‌گیری توسعه‌ای با نگاه صادراتی با رعایت افزایش ارزش افزوده در فرآورده‌ها و توسعه نامتوازن بخش صنایع معدنی (فولاد و...) از دیگر مشکلات بر سر راه این بخش است.

 

نوریان گفت: بی‌تردید معادن و صنایع معدنی در ایجاد اشتغال، افزایش ارزش‌افزوده و توسعه اقتصادی کشور نقش انکارناپذیری دارند و باور ما این است که یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای پیشگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده فرآورده‌های معدنی است. چادرملو با همین نگرش توانسته در تکمیل زنجیره تولید فولاد کشور از معدن تا محصول نهایی پیشگام باشد.او یادآور شد: به‌طور حتم هر جا امنیت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد موج سرمایه‌گذاری‌ها به آن سمت خواهد رفت، بنابراین برای توسعه بخش صنعت و معدن کشور و تشویق سرمایه‌گذاران باید مقررات و قوانین اثر‌بخش و تقویت‌کننده این بخش بیش از پیش تسری پیدا کند. اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید ابتدا داشته‌های خود را تقویت کرده و سپس با مدیریت کارآمد، ضمن ظرفیت‌سازی‌های جدید، نسبت به ارزش افزایی محصولات تلاش کنیم.

 

مدیر‌عامل چادرملو با اشاره به اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش معدن دارد و اگر از این پتانسیل به خوبی بهره‌گیری شود به اهداف بزرگی در توسعه اقتصادی خواهد رسید، گفت: نگاه ویژه به معادن، موجب صادرات محصولات متکی به معدن و صنایع معدنی با ارزش‌افزوده بالا و صادرات کالاهای مصرفی با استفاده از مزیت نسبی مواد اولیه و میانی معدنی می‌شود. همچنین توجه به معدن سبب توسعه بازار صادراتی با تنوع‌بخشی از طریق محصولات مختلف معدنی، توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته، تقویت استقلال اقتصادی کشور، توسعه متوازن بخش معدن و رقابت‌پذیر کردن معادن و صنایع معدنی ایران در بازارهای داخلی و جهانی می‌شود.

 

او با تاکید بر اینکه استفاده از ذخیره معدنی سنگ‌آهن، موجب پایداری تولید کنسانتره در بلند‌مدت خواهد شد، افزود: مدت‌هاست در انتظار صدور مجوز نهایی بهره‌برداری از پهنه معدنی D۱۹ در استان یزد هستیم تا با مشارکت سنگ‌آهن مرکزی یکی از طرح‌های توسعه بخش چادرملو را آغاز کرده و بتوانیم روند رو به رشد چادرملو برای تولید محصلات فولادی را تداوم بخشیم.نوریان دومین طرح مهم این شرکت را پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی جدید با ظرفیت چهار میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح با برآورد سرمایه‌گذاری بالغ بر هفت هزار و ۱۷۷میلیارد ریال در دست مطالعه است. برای تامین منابع نقدینگی اجرای طرح فوق، استفاده از فاینانس‌خارجی پیش‌بینی شده و در این رابطه مذاکراتی هم به‌عمل آمده و در صورت جذب فاینانس، این پروژه در بازه زمانی چهار ساله اجرا خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران