افزایش قیمت سنگ آهن تحت شعاع دو عامل

افزایش قیمت سنگ آهن تحت شعاع دو عامل

بازار آتی سنگ اهن در روزهای پایانی هفته گذشته به اخبار کاهش برابری ارزش یوان درمقابل دلار واکنش نشان داد چراکه تضعیف ارزش نرخ ارز این کشور می تواند سبب تقویت صادرات فولاد بزرگترین تولید کننده جهان شود.

 

البته بخشی از این افزایش قیمت نه به دلیل کاهش ارزش برابری یوان بوده بلکه به انفجار انبار و کانتینرهای حاوی مواد شیمیایی در بندر تیانجین چین که در روز چهارشنه رخ دادو اختلالاتی در واردات بوجود آورد، باز میگردد. بهای آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای تحویل در ماه ژانویه 2016، با 4 درصد رشد به 388.5 یوان در هر تن رسید.

 

سنگ آهن 62 درصد نیز برای تحویل فوری در چین با توجه به شاخص های فولاد، 40 سنت افزایش یافته و به 56 دلار و 20 سنت رسیده است. سنگ آهن به عنوان عنصر اصلی تولید فولاد و منبع مهم سود آوری شرکت های صنعتی و معدنی ازجمله بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو، طی ماه گذشته و پس از سقوط اوایل ماه جولای و رسیدن به کمترین نرخ ظرف مدت 7 سال گذشته، تقویت شد و شاهد رشد قیمت ها بود.

 

هرچند که برخی معتقدند این بزرگترین سقوط یوان از اواسط قرن 1990، طرحی برنامه ریزی شده از سوی بانک مرکزی چین برای کمک به فروش فولاد بوده است. کارشناسان گروه سرمایه گذاری و کارگزاری CLSA می گویند، اگر چین افزایش صادرات فولاد داشته باشد، برای تولید قطعا به سنگ آهن بیشتری نیاز پیدا می کند از اینرو سنگ آهن یکی از ذی نفعان واقعی این کاهش ارزش یوان خواهد بود البته کشورهای دیگر برای مقابله با صادرات فولاد چین و جلوگیری از کاهش تویدات خود، اقداماتی را انجام خواهند داد.

 

صنعت فولاد اروپا اعلام کرده که اثرات رقابتی شدیدتر و واقعی تری در اثر اتخاذ این تصمیم چین برای شرکت های فولادی اروپا وجود خواهد داشت چراکه قیمت فولاد وارداتی چین اکنون ارزان تر از قبل خواهد شد. ظرفیت تولید فولاد چین حدود 1.2 میلیارد تن است که این عدد بیش از سه برابر سطح آن در یک دهه گذشته و تقریبا دو برابر آن از سال 2008 تاکنون بوده است.

 

گفتنی است، به دلیل تقاضای ضعیف در بازار داخلی چین، بسیاری از تولیدات فولادی به بازارهای جهانی راه پیدا کردند. دولت چین امیدوار است با این اقدام، برخی از تولیدات مازاد فولاد آن، به کشورهای در امتداد جاده ابریشم و نیز کشورهای با بازارهای نوظهور انتقال یابد.

 

سنگ آهن تولید داخلی چین بسیار گران تر از تولیدات خارجی است و این به معنای آن است که چین همچنان استفاده از سنگ آهن وارداتی را به تولیدات داخلی ترجیح می دهد حتی اکنون که ارزش پول این کشور کاهش یافته است. مصرف سنگ آهن چین از واردات به بیش از 70 درصد می رسد.از سوی دیگر انفجار در انبار کانتینرهای بندر تیانجین سبب تقویت قیمت ها در سنگ آهن شده است.

 

شرکت بی اچ پی بیلیتون اعلام کرده که با وجود آنکه هیچ خسارتی به محموله ای سنگ آهن تخلیه شده این شرکت در بندر تیانجین وارد نیامده اما به دلیل خسارات وارده عملیات بندری و حمل و نقل متوقف و قطع شده است. در جدیدترین نظرسنجی سایت MySteel، از پانزده تولیدکننده فولاد که مواد اولیه آنها از بندر تیانجین تامین می شود، گفته اند، ذخایر موجود تنها برای تولید یک هفته کافی است.

 

به دلیل عرضه از سوی تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن جهان، بازار این ماده معدنی هنوز هم از عرضه مازاد رنج می برد و این موضوع افزایش قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد. گفتنی است، در نیمه نخست امسال 25 میلیون و 80 هزار تن از سنگ آهن وارد شده به چین از بندر یانجین صورت گرفته که حدود 5.5 درصد از کل واردات سنگ آهن به چین محسوب می شود.

 

همچنین 30 درصد از کل صادرات فولاد چین در نیمه نخست امسال از این بندر صورت گرفته بود. همچنین چایناماینینگ در گزارشی در روزهای اخیر اعلام کرده بود، قیمت سنگ آهن با کاهش ارزش برابری یوآن احتمالاً به میزان ناچیزی افزایش پیدا کند.

 

قیمت پایه وارداتی سنگ آهن با عیار 62 درصد شامل کرایه حمل و بیمه در بندر تیانجین 0.1 دلار یا 0.2 درصد کاهش پیدا کرده و به 55.8 دلار در هر تن رسید. این رقم 26 درصد نسبت به پایین ترین سطح قیمت در 8 ژوئیه بالاتر است. البته در زمان انتشار این خبر هنوز تاثیر انفجار عظیم بندر تیانجین که جنوب شرق پکن را به لرزه درآورد بر روی صنعت مشخص نشده بود.

 

روز چهارشنبه وقتی که بانک مرکزی چین ارزش برابری روزانه یوآن را در مقایسه با دلار 1.8 درصد کاهش داد، بازارها تکان خوردند. این رقم بزرگترین تعدیل در تاریخ کشور چین بوده است. با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر این کشور، دولت به عنوان یک اقدام دفاعی روز چهارشنبه ارزش برابری یوآن را کاهش داد. با این کاهش ارزش، قیمت کالاها بر حسب دلار گران تر خواهد شد و در نتیجه تقاضای چین کاهش بیشتری خواهد یافت.

 

اما تحلیلگران معتقدند که احتمالا این کاهش ارزشی یوآن، تأثیری بر روی تجارت جهانی 1.3 میلیارد تنی سنگ آهن نخواهد گذاشت. شاید این اقدام موجب شود که معادن پرهزینه مدت بیشتری به تولید خود ادامه دهند و از تعطیلی رهایی یابند اما این صنعت در حال حاضر یکپارچه شده است. بخش اعظم معادن پر هزینه چین در حال حاضر بسته شده اند و بنابراین سهم تولید چین اندک بوده و منحنی هزینه تقریباً به کارآمدی گذشته نیست.

 

قیمت های سنگ آهن جانی تازه گرفته چون اطلاعات گمرک کشور نشان می دهد که واردات آن امسال به بالاترین سطح خود رسیده به طوری که در ماه ژوئیه بالغ بر 86.1 میلیون تن بود و نسبت به ماه ژوئن 15 درصد افزایش را نشان می دهد.

 

میزان واردات در ژوئن سال گذشته 82.5 میلیون تن شد. این در حالی است که میزان واردات در هفت ماهه اول امسال 539 میلیون تن بوده که اندکی نسبت به هفت ماهه نخست سال 2014 تغییر پیدا کرده است. قیمت سنگ آهن نیز با وجود کاهش قیمت پایه آتی میلگرد ساختمانی در بورس کالای شانگهای به پایین ترین سطح، تا حدی افزایش پیدا کرده است.

 

آمارها نشان می دهند که تولید فولاد خام در ماه گذشته به 65.9 میلیون تن کاهش یافته است که 4.6 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل کمتر است. تولید روزانه فولاد خام بطور متوسط در ماه ژوئیه به 2.12 میلیون تن رسید که 8 درصد کمتر از میانگین ماه ژوئن است.

 

روز چهارشنبه دولت چین پیش بینی شرکت ریوتینتو مبنی بر اینکه چین تا سال 2030 حدود یک میلیارد تن فولاد خام تولید خواهد کرد را رد کرد چون تقاضا بتدریج کاهش پیدا می کند، بنابراین تولید فولاد این کشور نمی تواند به سطح یک میلیارد تن برسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران