بازار در کنترل چین

بازار در کنترل چین

بازار جهانی سنگ‌آهن و فولاد طی ماه‌های گذشته بیش از آنکه درگیر عوامل اقتصادی باشد، درگیر عوامل سیاسی شده و طی هفته گذشته تحت تاثیر روند نزولی آخر هفته بازار سنگ‌آهن چین روند کاهشی داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که تقاضا در بازار با کاهش مواجه شده و بازارهای فولاد نقدی و فیوچرز نزولی هستند که همین نزول قیمتی به رکود بازار سنگ‌آهن دامن زده است.در این بین طبق خبرها آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد روز گذشته 5/ 2 دلار افت داشت و 75/ 70 دلار در هر تن سی اف آر چین شد. جو منفی بازار فولاد فعالیت بازار سنگ‌آهن را نیز کم کرده است.

 

انتظار می‌رود از نوامبر با کاهش تولید فولاد چین تقاضای سنگ‌آهن در این کشور افت چشمگیری داشته باشد. دولت چین مجددا تاکید کرده که قصد دارد مازاد ظرفیت تولید فولاد را کاهش دهد و از راهکارهایی برای پاکسازی هوای مناطق آلوده صنعتی استفاده کند. این در حالی است که روند نزولی در آخر هفته بازار سنگ‌آهن چین ادامه پیدا کرده است، به‌طوری‌که خریدها کم شده و بازارهای فولاد نقدی و آتی نزولی هستند در نتیجه بازار سنگ‌آهن نیز راکدتر شده است.

 

از این رو تحلیلگران زیادی نسبت به بهبود بازار سنگ‌آهن نظر منفی دارند حتی بلومبرگ برآورد کرده که قیمت به ارقامی پایین‌تر از ۷۰ دلار باز خواهد گشت، این در حالی است که رشد قیمتی در هفته‌های گذشته در بازار سنگ‌آهن و پیش از آنکه وارد فاز کاهش قیمت شود، باعث افزایش قیمت فولاد شد. طی دو هفته گذشته رشد قیمت سنگ‌آهن، افزایش آرام تقاضا در بازار چین و بسته شدن بسیاری از ظرفیت‌های تولید قدیمی به دلیل مسائل زیست‌محیطی در کنار افزایش حجم معاملات و رشد قیمت‌ها در بازار آتی چین مجموعه دلایلی بود که ابتدا موجب شد تا قیمت فولاد در اقصی نقاط جهان با احتساب قیمت‌ها در بازار داخلی این کشور افزایش یابد، اما این افزایش قیمت در حال حاضر به ثبات شکننده‌ای رسیده و نوسانات کاهشی را نیز تجربه می‌کند.

 

تاثير انتخابات رياست جمهوري چين روي قيمت گندله و سنگ‌آهن

تحرکات سیاسی و اقتصادی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده و مصرف‌کننده فولاد و سنگ‌آهن در جهان تاثیر همیشگی و پیوسته روی بازارهای جهانی می‌گذارد، در این باره به دلیل آمادگی یافتن کشور چین برای انتخابات ریاست جمهوری بازارها مجددا در فضای اقتصاد سیاسی وارد شده و تاثیرات خود را به‌صورت‌های مختلف به بازار سنگ‌آهن و فولاد نشان می‌دهند.در این باره آمادگی پکن برای کنگره ملی خلق چین که در تاریخ 18 اکتبر (26 مهر) برگزار می‌شود، موجب شده تولید در میان فولادسازها به‌صورت دستوری کاهش پیدا کند و واحدهای تولیدی بیشتر به سمت خرید گندله بروند.

 

کيوان جعفري طهراني، کارشناس بين‌المللي سنگ‌آهن و چرخه فولاد معتقد است: شي جين پينگ در حالي آخرين ماه رياست‌جمهوري 5 ساله خود را طي مي‌كند كه از هم‌اكنون خود را براي انتخاب مجدد براي دور دوم رياست جمهوري آماده كرده است. طبق پروژه‌هايي كه «شي جین پینگ» در جهت جاده ابريشم جديد كه قبلا به‌نام One Belt One Road نامگذاري شده بود و صرفا شامل يك جاده زميني و يك جاده دريایي جهت اتصال آسيا به اروپا بود، از اول آگوست 2017 (10 مرداد 96) با افزايش تعداد كريدورهاي زميني به 6 جاده به همراه يك كريدور دريایي که بنام The Belt & Road Initiative نامگذاري شد چين را از طريق مسيرهای مختلف به سراسر آسيا، اروپا و آفريقا در 5 سال آينده متصل می‌کند که این موضوع در حوزه‌های فولاد و سنگ‌آهن نیز دسترسی‌ها به بازارهای مختلف را برای این کشور هموار می‌کند.

 

در این بین پيش‌بيني‌ها در‌باره تاثير انتخابات پيش روي رياست جمهوري چين حاكي از آن است كه تقاضای سنگ‌آهن صرفا براي عيارهاي بالاي 60 درصد بالا باقی خواهد ماند و کنترل‌های محیط‌زیستی در چین باعث شده این کشور به یک واردکننده محصولات با کیفیت جهت جلوگیری از آلودگی بيشتر هوا تبدیل شود.به علاوه تاثير انتخابات رياست جمهوري فوق روي كاهش خريد سنگ‌آهن‌هاي عيار زير 60 درصد بسيار بالا است. درباره عيارهاي زير 55 درصد مشكل بسيار جدي‌تر بوده و عملا سنگ‌آهن‌هاي كم‌عيار با توقف فروش 2‌ماهه مواجه خواهند شد. البته فولادسازان چيني عموما از سنگ‌آهن پر‌عيار استفاده مي‌كنند تا قيمت بالاي زغال كك شو را به همان نسبت كاهش دهند. با وجود روند كاهشي قيمت سنگ‌آهن در هفته گذشته، پرميوم گندله از 42-41 دلار در 2 هفته گذشته به 46-45 دلار CFR چين در هفته اخير افزايش يافته است.

 

در آسیا در کنار چین اما وقایع هند نیز از اهمیت برخوردار است. جیندال هند تقاضای قابل توجهی را برای 50 هزار تن گندله که اخيرا به مزايده گذاشته بود، دریافت كرده است. این شرکت به تازگی این محموله را برای حمل در ماه اکتبر پیشنهاد داده بود.شرکت جیندال بالاترین پیشنهادی که برای این محموله 50 هزار تنی گندله دریافت کرده 119 دلار CFR چین است که این قیمت بسیار بالاتر از انتظارات جيندال بود چون در چند وقت اخیر شاهد کاهش شاخص سنگ‌آهن در بازار بوده‌ایم.

 در حال حاضر شاخص سنگ‌آهن با عیار 62 درصد CFR چین در محدوده 69/ 50 دلار برای محموله ماه نوامبر و 70/ 95 دلار برای محموله ماه اکتبر معامله مي‌شود. به اين ترتيب كاهش قيمت سنگ‌آهن زير عيار 62 درصد در نيمه دوم سپتامبر، ماه اكتبر و نيمه اول ماه نوامبر ادامه خواهد داشت. جیندال یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندله در هند است که ظرفیت توليد سالانه آن 9 میلیون تن است. این شرکت در مدت زمان بین ژانویه تا آگوست 2017 مجموعا یک میلیون و 430 هزار تن گندله صادر کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران