رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی خبر داد

خام‌ فروشی سال ۹۵ متوقف می‌شود

خام‌ فروشی سال ۹۵ متوقف می‌شود

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از موافقت وزیر صنعت با کاهش حقوق دولتی معادن سنگ آهن خبر داد و گفت: خام‌فروشی سنگ آهن در سال ۹۵ متوقف می‌شود. مهدی کرباسیان در یک نشست خبری با تشریح جزییات جلسه روز گذشته با وزیر صنعت، اظهار داشت: در این جلسه، نعمت‌زاده موافقت خود را با کلیات موضوع بازنگری حقوق دولتی معادن سنگ آهن و کاهش آن اعلام کرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد حق انتفاع معادن بزرگ نیز اعلام آمادگی شد که به این بخش کمک شود.
وی تصریح کرد: در مورد تعرفه کنسانتره سنگ آهن نیز اعمال تعرفه صفر پیشنهاد شد تا میزان مصرف کنسانتره سنگ آهن متعادل شود.

مدیران قبلی آلومینای جاجرم، تحت تعقیب
کرباسیان همچنین با اشاره به تخلفات جدی در شرکت آلومینای جاجرم، گفت: 6 ماه قبل اعضای هیأت مدیره این شرکت را عوض کردیم، اما مدیرعامل شرکت تغییری نکرده بود.
وی ادامه داد: تعدادی از مدیران قبلی شرکت آلومینای جاجرم تحت تعقیب قرار گرفتند تا به موضوع تخلفات مالی شرکت رسیدگی شود.

14 میلیون یورو از فاینانس چینی واریز شد
وی در ادامه در مورد وضعیت فاینانس چینی 7 طرح فولادی از محل پول‌های بلوکه شده ایران نیز گفت: مبلغ کل فاینانس این طرح‌ها یک میلیارد و 800 میلیون یورو پیش‌بینی شده که در هفته گذشته اولین بخش آن یعنی 14 میلیون یورو گشایش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه قرار است از محل فاینانس چینی، تجهیزات اروپایی یا اروپایی-چینی خریداری شود، ابراز امیدواری کرد بخش فولادسازی 7 طرح فولادی طی 3 سال آینده یا زودتر به بهره‌برداری برسند.
به گفته رئیس سازمان توسعه معادن، امسال حداقل 3 طرح آهن اسفنجی از جمله طرح فولاد چهارمحال و شادگان در 7 طرح فولادی به بهره‌برداری خواهند رسید و 4 طرح دیگر نیز در سال آینده افتتاح می‌شوند.
این در حالی است که کرباسیان پیش‌تر از بهره‌برداری بخش فولادسازی 5 طرح فولادی طی نیمه اول امسال خبر داده بود.

توقف خام‌فروشی سنگ آهن در سال 95
وی در ادامه از طرح ویژه وزارت صنعت در مورد تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح، در نیمه دوم سال 95 خام فروشی سنگ آهن به طور کامل خاتمه یابد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انتقاد برخی صنعتگران برای استفاده از فاینانس چینی در اجرای 7 طرح فولادی و عدم توجه به سرمایه‌گذاران ایرانی نیز گفت: ما برای هر کسی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد،‌ فرش قرمز پهن می‌کنیم و اگر کسی در این مورد پیشنهادی دارد، می‌تواند با بخش خصوصی فعال در این طرح‌ها مشارکت کند.
کرباسیان همچنین با اشاره به خروج نام صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از فهرست واگذاری‌ها، گفت: برای افزایش 68 میلیارد تومانی سرمایه صندوق مجوز گرفته‌ایم که تاکنون 25 میلیارد تومان آن واریز شده است.
وی ابراز امیدواری کرد در مرحله بعد، سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به 200 میلیارد تومان برسد.
وی از توافق با بانک صنعت و معدن برای حمایت 70 میلیارد تومانی از بخش معدن خبر داد.

آلومینیوم جاجرم از صندوق بازنشستگی فولاد پس گرفته شد
رئیس سازمان توسعه معادن همچنین از بازگشت شرکت آلومینیوم جاجرم به ایمیدرو خبر داد و گفت: این شرکت مدت 2 سال در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد بود و فعالیتش متوقف شده بود که دوباره به ایمیدرو بازگردانده شد.
وی در ادامه از شناسایی 250 میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن در سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت 200 میلیون تومان ذخیره جدید زغال سنگ و 30 تن ذخیره جدید طلا شناسایی شده است.
وی پیش‌بینی کرد ذخیره فعلی 57 میلیارد تنی معادن، با شناسایی ذخایر جدید تا پایان سال جاری حدود 40 تا 50 درصد افزایش یابد و به 80 میلیارد تن برسد.
به گفته وی، طبق برنامه‌ ششم، ظرفیت فولاد کشور از 20 میلیون تن فعلی به 40 میلیون تن، مس کاتد به 400 هزار تن و آلومینیوم نیز به 700 هزار تن می‌رسد.

ظرفیت منطقه ویژه خلیج فارس دو برابر می‌شود
کرباسیان همچنین از دو برابر شدن ظرفیت صادرات و واردات مواد معدنی از منطقه ویژه خلیج فارس طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: این ظرفیت به 12 میلیون تن خواهد رسید.
وی از بهره‌برداری از 10 طرح معدنی و صنایع معدنی طی سال جاری در کشور خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها 372 میلیون دلار اعتبار تعیین شده است.
وی در پایان از برگزاری اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران در روزهای 10 و 11 خرداد ماه در تهران خبر داد و گفت: تاکنون 821 نفر از داخل و خارج و 284 شرکت ایرانی و خارجی برای حضور در این اجلاس و نمایشگاه جانبی آن نام‌نویسی کرده‌اند.
به گفته رئیس سازمان توسعه معادن، سال گذشته هزار و 634 میلیارد تومان سرمایه در طرح‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی هزینه شده و در حال حاضر اجرای هیچ طرحی در ایمیدرو متوقف نیست.
وی با اشاره به سهم 16 درصدی بخش معدن در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، افزود: این رقم در ایران حدود یک درصد است که باید افزایش یابد.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد و معدن فوق را از خبرگزاری فارس بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران