راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای فولاد سپیددشت تا سال ۹۷

راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای فولاد سپیددشت تا سال ۹۷

واحد احیای مستقیم فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری، به‌عنوان نخستین طرح فولادی استانی در آبان سال گذشته به بهره‌برداری رسید. البته این واحد فولادسازی در چند فاز طراحی شده است،

 

به گزارش استیل پدیا، فاز نخست فولاد سپیددشت احیای مستقیم با ظرفیت ۸۰۰هزار تن در سال است که در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید. محصول این واحد فولادی، آهن اسفنجی است که خوراک واحد فولاد را تامین می‌کند و مواد اولیه آن از گندله سنگ‌آهن است و با ظرفیت ۱/۲میلیون تن در سال از معادن داخلی تامین می‌شود. سرمایه‌گذار این پروژه به‌ صورت مشترک ایمیدرو با ۳۵درصد و فولاد مبارکه با ۶۵درصد سهم است.

 

هفته گذشته با حضور مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیرعامل فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری درباره طرح‌های توسعه‌ای این واحد فولادساز تصمیم‌گیری شد. مدیرعامل فولاد سپیددشت این چنین سختن می گوید:


پس از راه‌اندازی واحد احیای مستقیم فولاد سپیددشت، چه طرح‌های توسعه‌ای برای این واحد فولادسازی در نظر گرفته شده است؟

 
آبان سال گذشته واحد احیای مستقیم فولاد سپیددشت راه‌اندازی شد، این شرکت پس از بهره‌برداری از واحد انباشت و برداشت و احیای مستقیم، در حال ساخت کارخانه فولادسازی است و عملیات این واحد فولادسازی نیز در حال اجرا است. پروژه فولادسازی این شرکت شامل یک کوره قوس الکتریکی (EAF) به ظرفیت ۱۴۰ تن و یک ماشین ریخته‌گری تک خط Slab (تختال) است که عملیات اجرایی آن تاکنون همراه با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و براساس پیش‌بینی‌ها تا نیمه دوم سال ۹۷ راه‌اندازی می‌شود.

 

از سوی دیگر برای اینکه تنوعی در محصولات فولاد سپیددشت ایجاد کرده و همچنین نیاز واحدهای همجوار به مواد اولیه را تامین کنیم، ۲ طرح به‌عنوان طرح توسعه‌ای در دست بررسی است که یکی از آنها نصب ماشین ریخته‌گری بلیت‌ریزی است تا از این طریق بتوانیم محصولات شرکت‌های اطراف مانند صبا زاگرس که در ۵ کیلومتری فولاد سپیددشت واقع شده است را تامین کنیم. طرح توسعه‌ای دیگر فولاد سپیددشت، ایجاد یک واحد نورد سرد است تا بتوانیم نیاز واحد ورق گالوانیزه خودروی چهارمحال و بختیاری و ورق گالوانیزه تاراز را تامین کنیم و اگر بیش از ظرفیت مورد نیاز تولید داشته باشیم آن را به بازارهای منطقه صادر خواهیم کرد.

 


آیا برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای کمبودی در زمینه آب دارید؟


یکی از مواردی که همواره در فولاد سپیددشت در نظر گرفته شده، استفاده بهینه از منابع آب در این کارخانه است که با توافق و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت‌های استاندار و مقام‌های استانی قرارداد تصفیه‌خانه صنعتی به منظور استفاده از پساب فاضلاب شهری بروجن در مرحله نهایی قرار گرفته است. با استفاده از این طرح، آب فازهای توسعه‌ای فولاد سپیددشت بدون استفاده از منابع آبی طبیعی استان فراهم خواهد شد.


آیا به منظور افزایش ظرفیت فولادسازی برنامه‌ای در دست اقدام دارید؟

 
در فاز بعدی با توجه به سیاست‌های ابلاغی دولت مبنی بر افزایش واحدهای فولادی تا ۲میلیون تن، طرحی در دست مطالعه است تا ظرفیت فولادسازی خود را به ۲میلیون تن افزایش بدهیم. البته این طرح همچنان در دست مطالعه است.


منابع مالی طرح‌های توسعه‌ای به چه میزان است؟

 
منابع مالی طرح‌های توسعه‌ای حدود ۱۰۰میلیون یورو هزینه ارزی است که معادل ۱۵۰میلیارد هزینه ریالی این طرح‌ها به‌شمار می‌رود.

 

واحد فولاد سپیددشت هم‌اکنون چه میزان اشتغالزایی دارد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به چه میزان اشتغالزایی خواهد شد؟

 
با راه‌اندازی واحد احیای مستقیم برای حدود ۱۴۰ نفر به‌صورت مستقیم و به شکل امانی و پیمانی اشتغالزایی شده است. درحال‌حاضر برای عملیات فولادسازی حدود ۳۰۰ نفر نیرو مشغول به کار هستند و زمانی که فولادسازی راه‌اندازی شود برای حدود ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد. در زمینه طرح‌های بلیت و نورد سرد نیز در حال مذاکره با پیمانکاران هستیم که درباره طرح اشتغالزایی این طرح‌ها بعدها گزارش ارائه خواهیم کرد.


سهم ایمیدرو در طرح‌های توسعه‌ای به چه میزان است؟

 
در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری و همراه با رئیس هیات‌مدیره ایمیدرو برگزار کردیم، قرار شد همراه با ایمیدرو و فولاد مبارکه جلسه مشترکی برگزار کرده و درباره نحوه مشارکت و حمایت‌ها بین ایمیدرو و فولاد مبارکه تصمیم‌گیری شود.


آیا واحد احیای مستقیم فولاد سپیددشت از زمان راه‌اندازی (آبان ۹۵)به ظرفیت اسمی خود دست پیدا کرده است؟

 
به دلیل اینکه هم‌اکنون توازنی بین بازارهای زنجیره فولاد برقرار نیست، درحال‌حاضر با کمبود گندله روبه‌رو هستیم. بنابراین یکی از موانعی که سبب شده نتوانیم ظرفیت احیای مستقیم را به ظرفیت اسمی برسانیم، کمبود گندله است اما امیدواریم با مذاکره‌ای که با کارخانه‌های گندله‌سازی داشتیم، این مشکل برطرف شود. البته در زمینه برطرف شدن کمبود گندله معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو قول‌های مساعدی به ما داده‌اند که امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود تا به ظرفیت اسمی احیای مستقیم در فولاد سپیددشت برسیم.

 

 
میزان تولید شما از زمان راه‌اندازی تاکنون چه اندازه بوده است؟

 
حدود ۲۳۰ هزار تن بوده که تمام آن به مصرف داخلی رسیده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران