تولید ریل ملی توسط شرکت ذوب آهن اصفهان

تولید ریل ملی توسط شرکت ذوب آهن اصفهان

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اعلام کرد : حدود 700 کیلومتر خط آهن کشور در انتظار ریل گذاری با تولید ریل ملی توسط شرکت ذوب آهن اصفهان است. مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید عصر سه شنبه از پروژه تولید ریل ملی در کارخانه ذوب اهن اصفهان افزود: واردات ریل نه تنها ارز زیادی از کشور خارج می کند بلکه مشکلات دیگری نیز به همراه دارد اما تولید ریل در ذوب آهن این چالش قدیمی کشور را رفع می کند.

محسن پورسید آقایی، طرح تولید ریل در ذوب آهن اصفهان را بسیار عظیم و افتخارآمیز دانست و گفت: یکی از علل اصلی توسعه نیافتگی خط آهن در ایران، تولید نشدن ریل در کشور و نیاز به واردات این محصول است که مشکل بزرگی برای توسعه کشور محسوب می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بازسازی خطوط راه آهن و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تنها با تولید ریل در ذوب آهن امکان پذیر دانست و گفت: ذوب آهن با وجود مشکلات مالی، سرمایه گذاری قابل توجهی در پروژه تولید ریل انجام داده که با بهر برداری از این طرح بزرگ ، یک معضل اساسی برای توسعه خطوط ریلی و حمل و نقل کشور رفع می شود.

تفاهمنامه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان اوایل تیرماه 93 به امضای وزرای «صنعت، معدن و تجارت» ، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و « راه و شهرسازی»، رسید.

تولید ریل uic60 توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده، توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن خطوط موجود و ایجاد خطوط پرسرعت، ریل راه آهن داخل شهری از مهمترین مفاد این تفاهمنامه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: دولت برنامه جدی برای توسعه تولید ریل در کشور دارد چون تمام ریل مورد نیاز از خارج وارد می شود.

«محمد رضا نعمت زاده» افزود: ذوب آهن اصفهان با توجه به اینکه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می تواند مواد فولادی را در حدی که برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه کند، مقدمات لازم جهت راه اندازی خط نورد را فراهم کند که ان شاء الله در قالب برنامه پیش بینی شده به اجرا درخواهد آمد.

همزمان با امضای این تفاهمنامه وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه راه آهن و شبکه های ریلی در اولویت برنامه های کشور قرار دارد و احداث حدود 15 هزار کیلومتر راه آهن جهت ایجاد شبکه های جدید و بهبود و افزایش کارایی شبکه های موجود در دست اقدام است.

« عباس آخوندی» گفت: با توجه به اینکه هر کیلومتر راه آهن نیاز به 120 تن ریل دارد بنا بر این برای احداث 15 هزار کیلومتر راه آهن جدید، یک میلیون و 800 هزار تن ریل نیاز داریم.

وی تصریح کرد: اگر ذوب آهن طبق زمان مقرر( اوایل نیمه دوم امسال ) ریل مورد نیاز راه آهن را مطابق استاندارد های بین المللی تولید کند، ما نیز متعهد به خرید این محصول هستیم و لذا بازار خوبی برای این محصول ذوب آهن در داخل کشور وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تفاهمنامه تولید ریل بین ذوب آهن و راه آهن جمهوری اسلامی را موجب توسعه و پیشرفت ذوب آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی دانست.

«علی ربیعی» گفت: مطابق این تفاهمنامه سنگ آهن و زغال سنگ مورد نیاز این شرکت تامین می شود و همچنین با حل مشکل معادن بافق امیدواریم بخشی از مشکلات ذوب آهن در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: حضور سه وزیر در این مراسم اتفاقی نیست بلکه بخشی از تدبیر و تلاش دولت برای خروج اقتصاد کشور از رکود، افزایش تولید و ایجاد اشتغال می باشد.

به گفته مدیر ارشد مهندسی کارخانه ذوب آهن در جلسه های فنی در اصفهان با تیم کارشناسان آلمانی، جانمایی (layout) تجهیزات کارگاه ریل نورد 650 نهایی شد و برنامه زمان بندی پروژه برای تولید ریل ملی در حداقل زمان ممکن مورد بازبینی قرار گرفت.

«مهدی نصر» افزود: در این جلسه ها، فعالیت های مهندسی پروژه و اقدامات اصلاحی در خط تولید نورد سنگین (نورد 650) شرکت جهت تولید ریل بر اساس استانداردهای بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت تا در راستای بومی سازی و اهداف اقتصاد مقاومتی نیز گام برداشته شود.

دکتر پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان بازید روز سه شنبه از ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه برنامه راه آهن جمهوری اسلامی در سال 94 ، حمل 6 میلیون تن بار برای ذوب آهن اصفهان است ، افزود : یکی از مهمترین وظایف راه آهن درکل دنیا مربوط به حمل مواد معدنی و فولادی است لذا تولید ریل در کشور تاثیر بسیاری بر توسعه صنعت فولاد کشور دارد .

سعد محمدی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این دیدار به تولید تیرآهن بال پهن در کنار تولید ریل در این شرکت اشاره کرد و گفت : این پروژه موجب تنوع محصولات ذوب آهن شده و مانند پروژه تولید ریل ، مانع از خروج ارز از کشور می شود .

وی رکود در صنعت ساختمان ، پروژه های عمرانی و توقف مسکن مهر را موجب ایجاد مشکلاتی در فروش محصولات ذوب آهن اصفهان دانست و گفت : در این شرایط سخت ، کشورهای چین ، روسیه و اکراین نیز به دلایل سیاسی و اقتصادی ، اقدام به افزایش صادرات محصولات فولادی خود با قیمت پایین کرده اند .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه این شرکت تنها فولادساز کشور با شیوه کوره بلند است و تولید فولاد با این روش هزینه انرژی بیشتری نسبت به روش احیاء مستقیم در ایران دارد گفت : با تمام این مشکلات برای افزایش تنوع سبد محصولاتمان باید سرمایه گذاری زیادی نیز در بخش های مختلف از جمله ریخته گری ، گوگردزدایی و غیره برای تولید ریل انجام دهیم .

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان نیز پیش از این گفته بود: تولیدات ریل ملی این شرکت با عنوان (UIC60) در سال 94 وارد بازار می شود.

«اردشیر سعد محمدی» با اشاره به تولید ریل u33 (مناسب برای سرعت کمتر از 160 کیلومتر) در ذوب آهن اظهار کرد: این محصول در سالهای گذشته تولید شد و در مسیرهای کوتاه کاربرد دارد اما در مسیرهای طولانی و حجم سنگین حمل و نقل، ریل UIC60 (مناسب برای سرعت های بالای 160 کیلومتر) مورد نیاز است.

سعد محمدی، مدت زمان اجرای خط جدید برای تولید ریل یاد شده را 14 ماه بیان کرد و گفت: در خط جدید برنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است تا بتوان انواع ریل تا مقطع UIC85 را نیز تولید کرد.

شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 87 اقدام به تولید ریل U33 کرد و اکنون در حال ساخت خط نورد جدید برای تولید ریل UIC60 است.

این شرکت با ظرفیت تولید 2.8 (دو و هشت دهم) میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد فوق را از ایرنا بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران