روزهای سخت فولاد می‌گذرد

روزهای سخت فولاد می‌گذرد

فولاد در بازارهای جهانی و در ایران روزهای سختی را می‌گذراند و این فلز که در تمام زوایای زندگی انسان نقش‌آفرینی می‌کند مدام رنگ می‌بازد و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارد تا این روزهای سخت بگذرد و سربلند و قدرتمند بر برج‌ها و آسمان خراش‌ها سوار شده و سر بر آسمان بساید.

 

روزهای سخت می‌گذرد اما فولاد برای گذران این روزها همت و کمک گروهی را می‌طلبد تا نگذارند فلزی که هر جا چشم می‌چرخانیم آن را می‌بینیم، سرافکنده و سر به زیر باشد. برای اینکه اقتدار فولاد را حفظ کنیم مسئولان باید تلاش کنند راهکار ارائه دهند و موانع گوناگون را از پیش پای بردارند تا فولاد جان بگیرد و این ماه‌های نفس گیر هم بگذرد تا ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی آغاز شده تا باز فولاد همانی شود که قرن‌ها بوده است.

 

قفل فولاد باز شود

 
فولاد به عنوان محصول استراتژیک، نیازمند حمایت دولت و مسئولان است به‌ ویژه در حوزه بانکی و مالیاتی ضروری است تا حد امکان سودهای بانکی کاهش یافته، جریمه‌ها بخشیده شده و مالیات کمتری گرفته شود تا این صنعت به پویایی خود بازگردد.حمید رضا طاهری‌ زاده، نایب‌ رییس انجمن فولاد ضمن بیان این مطلب درباره عوامل تاثیرگذار بر صنعت فولاد می‌گوید: فولاد به‌ دلیل اینکه یک صنعت استراتژیک است نیاز مبرمی به حمایت دارد اما در سال‌های اخیر این محصول به‌ وسیله عوامل مختلف ضربه خورده و توجه کافی و وافی به آن انجام نشده است.

 

وی می‌افزاید: فولاد درحال‌ حاضر از ۲ جنبه بسیار پراهمیت لطمه می‌خورد یکی از سیستم بانکی و دیگری از اداره مالیات کشور که متاسفانه بیشترین فشار را روی صنایع وارد می‌کنند به‌ طوری‌که روند کار برای فولادی‌ها قفل می‌شود. وی تصریح می‌کند: انجمن فولاد درصدد است به این موضوعات رسیدگی و از میزان این فشارها بکاهد زیرا تمامی صنایع به‌ ویژه فولاد نیازمند حمایت دولت و مسئولان هستند و بدون حمایت‌های لازم امکان بقا نخواهند داشت زیرا درحال‌ حاضر شرایط بحرانی و رکود جهانی بر فولاد حاکم است و برداشتن فشارهای داخلی می‌تواند بر ادامه این روند تاثیرگذار باشد تا این روزهای سخت بگذرد.

 

طاهری‌ زاده تاکید می‌کند: متاسفانه در کشور بهره‌های سنگین بانکی و جریمه‌ها گریبان فولادی‌ها را گرفته که این مسئله باعث فلج صنعت فولاد شده است در حالی که در سایر کشورها تا جایی که امکان دارد میزان بهره‌ها را کم و جریمه‌ها را حذف می‌کنند تا صنایع پا برجا بمانند و زمین نخورند این روند نیز باید در کشور ما هم به مرحله عمل درآید.

 

وی درباره تاثیرگذاری تحریم‌ها بر شرایط موجود بیان می‌کند: تحریم‌ها هنوز از بین نرفته اما توافقاتی که امضا شده پس از چند ماه تاثیرات خود را برجای خواهد گذاشت ولی به‌ طور قطع از بین رفتن تحریم‌ها رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. طاهری‌زاده عنوان می‌کند: بازار فولاد به لحاظ جهانی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد به‌ طوری‌که قیمت‌ها هر روز در حال کاهش است از سنگ‌ آهن گرفته تا محصولات نهایی دچار کاهش قیمت هستند به‌ ویژه با افزایش تولید در چین، ترکیه و روسیه و کاهش پول کشورهای مختلف در مقابل دلار این افت قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

 
وی می‌گوید: کشور ما هم از این وضعیت مستثنا نیست به‌ ویژه اینکه در کشور ما پروژه‌های عمرانی و ساخت‌ و سازها هم کاهش یافته و احتمال می‌رود تا چند ماه آینده هم دوباره با کاهش قیمت‌ها روبه‌ رو شویم اما پس از آن چون دیگر جایی برای کاهش قیمت‌ها باقی نمی‌ماند دوباره با مساعد شدن شرایط و افزایش ساخت‌ و سازها، بازار فولاد با رونق مواجه خواهد شد. وی تاکید می‌کند: احتمال دارد از ۳ماه پایانی امسال و اوایل سال ۹۵ شاهد افزایش ساخت‌ و سازها باشیم و شرایط خوبی را تجربه کنیم چراکه معتقدیم روزهای سخت می‌گذرد و فولاد دوباره جان می‌گیرد.

 

انتخاب مدیران، صنعت فولاد را زنده می‌کند

 
آنچه در شرایط کنونی به صنعت فولاد کمک می‌کند انتخاب مدیران و بازرسان شایسته است مدیران متخصص و بازرسانی که در همین حوزه به تحصیل پرداخته‌اند تنها کسانی هستند که می‌توانند این صنعت را نجات دهند زیرا افرادی که دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند از تمام مشکلات و فناوری‌های اطلاع دارند و می‌توانند کمک حال این صنعت باشند.

 
سید تقی نعیمی، استاد دانشگاه نیز در زمینه مسائل تاثیرگذار بر صنعت فولاد می‌گوید: از مواردی که می‌تواند بر صنعت فولاد تاثیر گذاشته و آن را از وضعیت رکود خارج کند و جانی دوباره به آن ببخشد انتخاب مدیران متخصص در این حوزه است. وی می‌افزاید: در کشورهای پیشرفته دنیا مانند آلمان سعی می‌شود تا مدیران فولادی خود را از بین متخصصان و محققان شاغل در همان صنعت انتخاب کنند این نوع مدیران که سال‌ها مثلا در فولاد سازی‌های بزرگ شاغل هستند و آشنایی کامل به جزییات فنی تجهیزات و مشکلات زنجیره تولید و سایر مشکلات موجود دارند بهتر از مدیران غیرمتخصص می‌توانند با اتخاذ تصمیمات درست علاوه بر اینکه سبب کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی شوند به پیشرفت و توسعه همه‌ جانبه کشور خدمت کنند.

 

نعیمی تصریح می‌کند: متاسفانه در سال‌های گذشته مقرر شد تمامی بازرسان قانونی شرکت‌های ایرانی از بین شرکت‌های حسابرسی انتخاب شوند. قانون تجارت یک قانون آمره است که وظایف بازرس قانونی شرکت‌ها را مشخص کرده بازرس قانونی شرکت‌ها باید به رشته فعالیت خود در سطح ملی و جهانی اشراف داشته باشد. وی عنوان می‌کند: بازرسان آگاه می‌توانند با شرکت در جلسات هیات‌ مدیره و اظهارنظر بدون رای در ارتباط با تصمیم‌ گیری‌های کلان به‌ طور مثال در زمینه انتخاب فناوری‌های روز، پیشنهاداتی ارائه دهند که در این صورت هزینه سرمایه‌ گذاری با فناوری پیشنهادی بازرس قانونی متخصص کاهش می‌یابد.

 
نعیمی تاکید می‌کند: دولت با انتصاب مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی، حق انتخاب بازرس قانونی متخصص در رشته مرتبط با فعالیت هر شرکت را از سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی سلب کرد. وی می‌افزاید: سلب حق تعیین بازرس قانونی از سهامداران سبب غیرشفاف بودن فعالیت‌های شرکت‌های تولیدی شده است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا علاوه بر تعیین حسابرس قانونی باز هم لازم است بازرس قانونی شرکت‌ها فقط دارای دانش حسابداری و حسابرسی باشند؟

 
وی بیان می‌کند: آیا تحصیلکرده‌های رشته حسابداری و حسابرسی به جزییات فنی تصمیم‌ گیری‌های مدیران شرکت‌های مختلف فولادی، آلومینیومی سرب و روی، فلزات گرانبها، پتروشیمی، سرامیک، تولید خودرو، داروسازی و سایر شرکت‌هایی که در دنیا فعال هستند اشراف همه‌ جانبه فنی و تخصصی فنی دارند؟ تا در مجامع عمومی طبق قانون آمره تجارت به صاحبان سهام این شرکت‌ها در ارتباط با تصمیمات فنی که مدیران گرفته‌اند اظهارنظر تخصصی کنند؟ همچنین در ارتباط با تغییر محصولات و گسترش کمی و کیفی آن، شرکت‌های تولیدی می‌توانند برای تغییر خط‌مشی شرکت پیشنهادات لازم فنی به مجامع عمومی ارائه کنند.

 

نعیمی می‌گوید: در صنایع بزرگ تولید فولاد کشور بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر فارغ التحصیل فنی فعالیت می‌کنند بنابراین از بین این افراد مدیر، باید بازرس قانونی را برای شرکت‌های فولادی کشور انتخاب کرد که در همین مجموعه‌ها مشغول به کار هستند زیرا انتصاب مدیران تحمیلی از خارج به بخش تولید که مسئولیت راهبری بخش تولید به آنها داده شده اشتباه است و تاکنون با اتخاذ تصمیمات نادرست آنها به علت نداشتن اطلاعات فنی مشکلات عدیده‌ای برای این صنعت به وجود آمده است.

 

به گفته وی بازرسان قانونی شرکت‌های فولاد سازی باید از بین متخصصان فولادی باشند تا بتوانند با اشراف بر فناوری جهانی فولاد، مانع تصمیم‌ گیری‌های غیرکارشناسی شوند؛ بازرس قانونی یک شرکت فولادی باید متخصص فولاد باشد تا بتوانند تحلیلی از عملکردهایی فنی هیات‌ مدیره به مجامع عمومی ارائه کند.

 -بهناز صفری -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران