صدور مجوز تکمیل زنجیره فولادسازی، سیاست حمایتی دولت

صدور مجوز تکمیل زنجیره فولادسازی، سیاست حمایتی دولت

هیات وزیران در موافقت با احداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه فولاد اکسین خوزستان به‌منظور تامین مواد اولیه (اسلب) برای تولید ورقه‌های عریض فولادی مورد مصرف در صنعت نفت (تولید لوله‌های انتقال گاز و نفت) مشروط به تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی تمامی محصولات کارخانه نشان داد.

 

به گزارش استیل پدیا، عزم جدی برای حمایت از کارخانه‌های فولادی و معادن سنگ‌آهن در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی دارد. پیش از این نیز با فولاد مبارکه برای احداث صنایع بالادستی مانند گندله‌سازی که روز سه‌شنبه همین هفته افتتاح شد همکاری لازم را داشت و همچنین با معادن گل‌گهر و چادرملو برای تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده تا شمش فولاد موافقت کرده بود.


خوزستان مستعد سرمایه‌گذاری در زمینه فولاد

 
دولت یازدهم در طول ۴ سال گذشته تمام سعی خود را بر اتمام زنجیره فولاد قرار داده است؛ از تدوین قوانین لازم تا احداث زیرساخت‌های موردنیاز و تامین سرمایه‌گذاری خارجی برای آنها.

 
این در حالی است که حتی در گذشته سرمایه‌گذاری فولادسازان در بخش بالادستی یعنی معدن و سرمایه‌گذاری معادن در کارخانه‌های پایین‌دستی ممنوع بود و معادن و کارخانه‌ها از خلأهای قانونی برای اخذ مجوز استفاده می‌کردند. اما با همکاری و حمایت دولت تدبیر و امید موانع تاحدودی برطرف شده و از این‌رو شاهد هستیم که واحدهای فولادسازها در تکاپوی تکمیل زنجیره خود از معدن تا تولید نهایی و حتی صنایع پایین‌دستی آن هستند تا واحد تولیدی خود را با بیشترین ارزش‌افزوده همراه کرده و سبب جلوگیری از خروج مواد خام از کشور شوند.

 

تازه‌ترین مصوبه هیات وزیران بر این امر تاکید دارد. با تصویب احداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه فولاد اکسین خوزستان به‌ منظور تامین مواد اولیه (اسلب) برای تولید ورق‌های مورد نیاز لوله‌های بدون درز که درحال‌حاضر در کارخانه اکسین تولید می‌شود و بیشتر در صنایع نفت و گاز و آب استفاده می‌شود، این کارخانه مشکلات کمتری برای تامین مواد اولیه خود خواهد داشت.درباره ایجاد کارخانه فولادسازی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: با ایجاد واحد فولادسازی در جوار کارخانه فولاد اکسین و تولید مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور، شاهد جلوگیری از خروج حداقل ۶۵۰ میلیون دلار ارز به‌صورت سالانه از کشور خواهیم بود.

 

عبدالرضا محمودپور با اشاره به مصوبه هیات دولت درباره احداث واحد فولادسازی در جوار شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: خوزستان باتوجه به موقعیت استراتژیک خود در کشور، یکی از مناسب‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت فولاد و سایر صنایع است. وی افزود: در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی که از سوی مشاوران واجد شرایط با هدف انتخاب بهترین نقطه در استان برای توسعه فولادسازی انجام شد، شرکت فولاد اکسین به‌عنوان بهترین نقطه برای احداث این واحد انتخاب شد که با نظر مثبت و پیگیری استاندار خوزستان این امر مورد موافقت هیات دولت قرار گرفت.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با بیان اینکه از ابتدای شروع به‌کار خود به‌عنوان مدیرعامل و در راستای سیاست‌های راهبردی سهام‌داران و هیات‌مدیره، راه‌اندازی واحد فولادسازی در راس برنامه‌های شرکت قرار گرفت، گفت: با حمایت‌های استاندار خوزستان مسیر پرفراز و نشیب کسب مجوز ساخت این کارخانه از دولت طی شد. محمودپور ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در اجرای این طرح که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است، تامین اسلب مورد نیاز این کارخانه است.

 

ورق تولیدی شرکت فولاد اکسین باید ورق عریض باشد، اما اسلب واردشده به این شرکت، درحال‌حاضر اسلب مناسبی نیست. وی تصریح کرد: درواقع ما باید به‌جای اسلب عرض ۱/۵متری، عرض۲/۲متری را وارد کارخانه کنیم که این اسلب در کشور موجود نیست. وی بیان کرد: طرح فولادسازی قابلیت تولید اسلب عریض ۲۳تنی با ضخامت ۳۰۰میلی‌متری را دارد که با استفاده از این اسلب‌ها با کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید به ما کمک می‌کند ظرفیت این کارخانه به ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰هزار تن خود برسد.

 

محمودپور گفت: با توجه به اینکه تولید سالانه ما در این چند سال زیر ۹۰۰هزار تن بوده این موضوع اهمیت بسزایی دارد. وی با اشاره به اینکه ۹۲درصد تولید کارخانه باید تولید ورق لوله‌های انتقال نفت و مشتقات نفتی ای‌پی‌آی (API) و محصولات خاص و استراتژیک باشد، گفت: درحال‌حاضر هر تن مواد اولیه و اسلب‌های مورد نیاز برای تولید این محصولات حدود ۷۰۰دلار ارز از کشور خارج می‌کند که با برآورد انجام شده با ایجاد واحد فولادسازی در جوار کارخانه و تولید این مواد اولیه در داخل کشور شاهد جلوگیری از خروج حداقل ۶۵۰میلیون دلار ارز به طور سالانه از کشور خواهیم بود.


تولید آسان‌تر ورق‌های عریض نفتی

 
ورق‌های ای‌پی‌آی (API) نوعی ورق فولادی است که پس از تبدیل شدن به لوله برای خطوط انتقال نفت و گاز به کار برده می‌شوند. تا پیش از این کل نیاز کشور برای تامین این ورق‌ها از طریق واردات تامین می‌شد و سبب خروج ارز قابل توجهی از کشور می‌شد. در راستای حمایت از تولید داخلی از این ورق‌ها وزارت نفت از این تولید داخلی آنها استقبال کرد.

 

پیش از این غلامرضا محمودپور، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین درباره این ورق‌ها و میزان نیاز کشور به این ورق‌ها عنوان کرد: با توجه به اینکه در داخل کشور پروژه‌های نفتی بسیاری در دست اقدام است، حدود ۷۰۰هزار تن لوله بدون درز ویژه محصولات نفتی ترش است. البته ظرفیت فولاد اکسین یک میلیون و ۵۰هزار تن است که به‌راحتی می‌توانیم نیاز ۷۰۰هزار تنی را پوشش دهیم. تمام این ورق‌ها به‌ویژه ورق‌های ای‌پی‌آی ترش پیش از این، از خارج کشور وارد می‌شد. اما هم‌اکنون که به تولید با ظرفیت داخلی رسیده‌ایم برای وزارت نفت و وزیر نفت مهندس زنگنه یک درخواست همکاری نوشته و توانمندی خود را اعلام کرده‌ایم. ایشان هم دستور این همکاری را صادر کرده‌اند. بازدیدهایی از این توانمندی از سوی وزارت نفت انجام شده تا بتوان از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

 
وی با اشاره به میزان صرفه‌جویی که تولید این ورق به همراه دارد، عنوان کرد: اگر امسال نیز قصد واردات ورق ویژه لوله بدون درز را داشته باشیم باید۷۰۰هزار تن واردات انجام دهیم که از نظر اقتصادی هر تن آن بالای ۷۰۰دلار نرخ دارد. یعنی هر تن ورق آن ۷۴۰دلار است که واردات آن نیازمند رقم بالای نقدینگی خواهد بود. بنابراین در صورتی که از تولید داخلی در این بخش حمایت شود، در هر تن تولید این ورق‌ها با صرفه‌جویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلاری روبه‌رو خواهیم بود و از خروج این میزان ارز پیشگیری می‌شود.


نیاز به ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

 
طرح‌های توسعه‌ای استانی می‌تواند زمینه‌سازی اشتغال پایدار را برای استان به همراه آورد. در این‌باره نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه اگر مسیری را با همکاری یکدیگر و به‌صورت هدفمند پیگیری کنیم، رفاه مردم و توسعه استان رقم خواهد خورد، گفت: احداث کارخانه فولادسازی در شرکت به صورت غیرمستقیم تا چند برابر اشتغال فعلی در این کارخانه شغل ایجاد می‌کند و احداث آن به حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که بخش خصوصی استان در این زمینه کمک‌ کننده است. روزبه کردونی به ایسنا، گفت: اخذ مجوزی مانند احداث کارخانه فولادسازی امری بسیار دور از ذهن بود. استاندار فعلی خوزستان پیگیری‌های موثری داشت و به طور تقریبی در تمام سطوحی که باید با مسئولان ارشد مذاکره می‌شد، این کار انجام شد تا شاهد صدور مجوز فولادسازی از سوی دولت باشیم.

 

وی تصریح کرد: در سطح منطقه‌ای مشاهده می‌کنیم که باوجود تمام چالش‌های یک‌سال گذشته در استان، یک شرکت نه چندان با رده بالای مالی، آنچنان محل توجه مدیران منطقه‌ای بوده که تمام پیگیری‌های آن انجام می‌شود و مجوز موردنیاز برای احداث فولادسازی به آن داده می‌شود.کردونی ادامه داد: در سطح ملی نیز وزرای مربوط حمایت لازم را به عمل آوردند و در کنار آن سایر مسئولان مانند ائمه جماعات و نمایندگان پیگیری‌های لازم را انجام دادند تا با یک ائتلاف منطقه‌ای و با همکاری دولتمردان شاهد صدور مجوز کارخانه فولادسازی از سوی هیات دولت باشیم.

 

وی با بیان اینکه اگر مسیری را با همکاری یکدیگر و به‌صورت هدفمند پیگیری کنیم، منافع، رفاه مردم و توسعه استان رقم خواهد خورد، عنوان کرد: آنچه از این پس شاهد خواهیم بود تولید اشتغال به‌صورت غیرمستقیم تا چند برابر اشتغال فعلی خواهد بود که نیازمند حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و بخش خصوصی استان در این زمینه کمک‌کننده است.

 

نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه باید این شرکت به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل شود تا نظارت عمومی بر این شرکت بیش از پیش انجام شود و الگویی برای سایر صنایع ملی باشد، خاطرنشان کرد: مسیری که استان خوزستان در این یک‌سال اخیر در آن پیش رفته، نه‌تنها بحران‌ها و مشکلات ناشی از انباشت مسائل قدیمی استان را کنترل کرده است، بلکه مسیر روشنی را در دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار و اشتغال در استان پیش روی مردم قرار خواهد داد. من ابراز امیدواری می‌کنم که با حضور این استاندار نه‌تنها خوزستان دچار بحران نخواهد شد، بلکه مسیر توسعه و پیشرفت را به‌طور جدی در پیش خواهد گرفت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران