تبدیل به صادر‌کننده بزرگ فولاد شده‌ایم

تبدیل به صادر‌کننده بزرگ فولاد شده‌ایم

نخستین کارخانه گندله‌سازی شرق کشور روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجتمع معدنی سنگان افتتاح شد.

 

به گزارش استیل پدیا، این طرح که از جمله پروژه‌های راکد ایمیدرو تا پیش از دولت یازدهم بود، از نیمه دوم سال 92 به این‌سو مجددا فعال شد و در مسیر ساخت قرار گرفت.

 

ظرفیت تولید این کارخانه گندله‌سازی 5 میلیون تن است و با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد‌مبارکه راه‌اندازی شده است. کارخانه گندله‌سازی فوق از ابتدای تیر ماه امسال تولید آزمایشی را با حضور مهدی کرباسیان، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو آغاز کرده است. مجتمع معدنی سنگان که به سبب ذخایر بالای سنگ‌آهن به عنوان عسلویه شرق کشور شهرت یافته دارای 2/ 1 میلیارد تن ذخیره است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح و بهره‌برداری از نخستین کارخانه گندله‌ سازی خواف گفت: ایران در دولت یازدهم از وارد‌کننده به صادرکننده فولاد تبدیل شد؛ به‌طوری که پارسال پنج میلیون تن فولاد صادر کردیم و امسال این رقم به هشت میلیون تن خواهد رسید.محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در ابتدای دولت یازدهم حجم تولید سنگ‌آهن در کشور سالانه حدود 63 میلیون تن بود اما اینک به 75 میلیون تن رسیده و قرار است تا پایان سال تولید سالانه سنگ‌آهن در ایران به 100 میلیون تن برسد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه 28میلیون تن کنسانتره تولید می‌شد که این رقم اکنون به 5/ 46 میلیون تن کنسانتره در سال رسیده و قرار است تا پایان سال میزان کنسانتره تولیدی نیز به 55 میلیون تن برسد.

 

وی افزود: همچنین در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه 21 میلیون تن گندله تولید می‌شد که این رقم هم‌اینک به سالانه 31میلیون تن رسیده و در این بخش هم قرار است تا پایان سال به 45 میلیون تن برسد. نعمت‌زاده ادامه داد: حجم تولید فولاد‌اسفنجی نیز در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه 18 میلیون تن بود. این میزان نیز هم‌اینک به 30 میلیون تن در سال رسیده و قرار است تا پایان سال به 34 و نیم میلیون تن برسد.

 

وی گفت: در تلاش هستیم زنجیره تولید فولاد را در ایران از استخراج تا آخرین مرحله تولید، کامل کنیم و صادرات فولاد به صورت گسترده آغاز و تبدیل به ارزش‌افزوده برای کشور شود. به گفته وی باید ظرفیت‌های معدنی و صنعتی در کشور به‌گونه‌ای هماهنگ شود که به تدریج صادرات سنگ‌آهن خام و سنگ‌آهن دانه‌بندی متوقف شود و به جای آن فولاد صادر شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنین پیرامون توسعه اکتشافات معدنی گفت: هم اینک در یکی از بزرگترین مناطق دارای ذخایر سنگ‌آهن کشور واقع در سنگان خواف 12 هزار کیلومتر‌مربع اکتشاف تکمیلی در خصوص سنگ‌آهن انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد باید تولید کنسانتره را در منطقه سنگان به 5/ 22میلیون تن و تولید گندله را به 17 و نیم میلیون تن برسانیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تولید این میزان کنسانتره و گندله حداقل باید 40 میلیون تن سنگ‌آهن از معادن سنگان (استخراج تا خوراک واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره) تامین شود. وی منطقه سنگان را دچار محدودیت شدید آبی توصیف و بیان کرد: برای بخش‌های ذوب و ریخته‌گری در زنجیره تولید فولاد در سنگان نیاز به آب است بنابراین تصمیم بر این شد که واحدهای ذوب و ریخته‌گری این منطقه به مکان دیگری که آب مورد‌نیاز را داشته باشد، منتقل شوند.

 

نعمت‌زاده افزود: به همین منظور یک واحد ذوب در نیشابور افتتاح شد و واحدهای ریخته‌گری و ذوب دیگر برای این منظور به بهره‌برداری خواهند رسید. تلاش می‌شود آب مورد نیاز واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره سنگان را تامین کنیم اما صاحبان واحدها در این مناطق باید با حداقل آب موجود بتوانند تولید خود را ادامه دهند. نخستین و بزرگ‌ترین‌ واحد گندله‌سازی شرق کشور در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن و سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد ریال با دانش فنی شرکت فولاد مبارکه از سال 1392 تاکنون اجرا شده است. همچنین واحد تولید کنسانتره شرکت احیای سپاهان با ظرفیت تولید 800 هزار تن در سال در منطقه سنگان به بهره‌برداری رسید.

 

کارخانه‌ای که 36 ماهه ساخته شد

همچنین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان دراین برنامه اظهار کرد: کارخانه گندله‌سازی 5 میلیون تنی فولاد سنگان خراسان وابسته به فولاد مبارکه اصفهان ظرف 36 ماه ساخته شد.بهرام سبحانی افزود: یکی از ویژگی‌های ساخت کارخانه، این است که کل اعتبار آن از سوی فولاد مبارکه اصفهان تامین شد و از منابع بانکی استفاده نشد.وی با اشاره به اینکه این کارخانه با اعتباری معادل 1300 میلیارد تومان ساخته شد، افزود: از دیگر ویژگی‌های این کارخانه استفاده از پیمانکار داخلی شرکت سازه‌های صنعتی آذران بود که سبب شد تنها 29درصد از تجهیزات خارجی استفاده و مابقی تجهیزات از دانش و تولیدات داخلی استفاده شود.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: میزان اشتغال‌زایی کارخانه گندله 5 میلیون تنی گندله فولاد سنگان خراسان در دوره ساخت 2000 نفر بود و در دوره بهره‌برداری 1300 نفر است.در آیین بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی 5 میلیون تنی فولاد سنگان خراسان که ظهر سه‌شنبه 10مرداد برگزار شد، علاوه بر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و مسوولان محلی خواف حضور داشتند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران