تدبیر در مدیریت سرمایه‌های خارجی

تدبیر در مدیریت سرمایه‌های خارجی

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از صنایع داخلی گفت: باید از حضور شرکت‌های خارجی در ایران استقبال کرد، اما نباید بازارهایمان را بدون برنامه در اختیار آنها قرار دهیم.

 

رضا رحمانی اظهار کرد: پساتحریم از بعد اقتصادی مثل تیغ دولبه است یعنی می‌تواند به نفع یا به ضرر اقتصاد ملی باشد. بستگی دارد که چطور در این باره تصمیم بگیریم. اگر به این سمت برویم که شرکت‌های مشترک تشکیل بدهیم و در داخل تولید کنیم و از توان ساخت داخل استفاده کنیم و بازارهای صادراتی را از طریق تولیدات خود پوشش دهیم، این به نفع ما خواهد بود، اما اگر به دلیل اینکه روابط تسهیل شده و تحریم‌ها برداشته شده به راحتی واردات انجام دهیم این آواری بر سر اقتصادمان خواهد بود و خیری برایمان ندارد.

وی با بیان اینکه باید در پساتحریم با استفاده از تجربه دوران تحریم حرکت کنیم، یادآور شد:‌ تحریم در جاهایی به نفع ما بوده است. در این دوران خیلی از مراکز سعی کردند به توان خود اتکا کنند و این در خودباوری تاثیر مثبت داشت و توانستیم بسیاری از نیازهایمان را خودمان تامین کنیم.

 

وی ادامه داد: صنایع ما اکثرا فرسوده هستند و تکنولوژی آنها قدیمی است و نیاز به نوسازی دارند. بهترین راه این است که نوسازی صنایع انجام دهیم و تکنولوژی و فناوری وارد کشور کنیم. در بعضی حوزه‌ها مثل خودرو نیز چون فاصله ما با آنها بیشتر شده، لازم است شرکت‌های مشترک تشکیل دهیم تا صنعت مان به روز شود و بعد از آن تیراژ تولید را بالا ببریم و بخشی از بازارهای صادراتی را در اختیار بگیریم. طبیعتا آنها هم در این شرایط منافعی خواهند داشت اما اینکه صرفا واردات انجام دهیم منافع آنها بیشتر است. اما آنها باید به منافع عاقلانه و منطقی قانع باشند.

 

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به اهمیت دیپلماسی مذاکره بعد از توافق اظهار کرد: ما باید بتوانیم بین شرکت‌هایی که می‌خواهند با ما کار کنند رقابت ایجاد کنیم. در گذشته در بخش خودرو ما فقط با یک کشور کار کردیم. پژو و رنو هر دو شرکت‌های فرانسوی هستند و طبیعی است که با این وضع رقابت چندانی شکل نمی‌گیرد. وی با بیان اینکه نباید بازار 80 میلیون نفری ایران را دست‌کم گرفت، افزود: ما همچنین از نظر تکنولوژی و سطح مهارت هم نباید خود را دست‌کم بگیریم البته در جاهایی حلقه مفقوده داریم و زنجیره‌ها باید تکمیل شود و در جاهایی هم ریسک‌هایی هست که دولت باید آن را بپذیرد.

 

رحمانی با بیان اینکه در دوران تحریم حمایت موثری از صنعت صورت نگرفته اظهار کرد: ما در بخش هدفمندی هم سهم تولید را چه در این دولت و چه در دولت قبل پرداخت نکردیم. رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت:‌ ما در عین اینکه از روابط اقتصادی با کشورهای دیگر و حضور شرکت‌های خارجی در ایران استقبال می‌کنیم باید در این باره تدبیر و احتیاط به خرج دهیم و بازارهایمان را بدون برنامه و بی‌رویه در اختیار آنها نگذاریم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران