رمز گشایی از تخفیف‌های عجیب کارگزارها

رمز گشایی از تخفیف‌های عجیب کارگزارها

یک معامله‌گر بورس کالا گفت: برخی کارگزارهای بورس کالا با ارائه تخفیف 75 تا 100 درصدی تلاش می‌کنند تا مشتریان خود را در بازار رکودی حفظ کنند و نفوذ واسطه‌ها با عنوان بازاریاب در کارگزاری‌ها بر رقابت ناسالم در این صنعت دامن زده است.

 

محمد‌مهدی رفیعی، کارگزار بورس کالای ایران در این باره گفت: از چند سال قبل بنا شد از محل کارمزد کارگزاری با هدف ارتقای بازاریابی و تشویق سرمایه گذار؛ به مشتریان برخوردار از حجم و گردش معاملات بالا تا 20 درصد تخفیف در صورت صلاحدید کارگزار ارائه شود، اما این موضوع در حال حاضر برای معاملات کالایی درد سرهای جدیدی ایجاد کرده که از جمله آن ارائه تخفیف 100 درصدی به مشتری از سوی برخی کارگزاران با هدف جذب عرضه‌کننده به هر قیمتی است.

 

مدیر معاملات کالایی کارگزاری نهایت‌نگر ارائه تخفیف‌های آن چنانی بر کارمزد شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس کالا را زمینه خروج این منابع پولی از صنعت کارگزاری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در بورس کالا ارائه تخفیف 75 درصدی روی کارمزد کارگزاری بسیار رایج شده و این در حالی است که اگر مالیات 25 درصدی کارگزارها را نیز در نظر بگیریم، در عمل این شرکت‌ها به مشتریان خود، هم‌اکنون تا 100 درصد تخفیف می‌دهند.وی افزود: رایج شدن این رویه غلط باعث شده تا رقابت در صنعت کارگزاری به جای ارائه و ارتقای تحلیل، تقویت نیروی متخصص یا عملکرد مناسب در بورس کالا تنها به نحوه ارائه تخفیف بر کارمزد کارگزار منتهی شود.

 

این فعال بورس کالایی ایران با اشاره به مخاطرات نهفته رویه به راه افتاده از سوی شرکت‌های کارگزاری در تالار نقره‌ای، گفت: در حال حاضر متولی بازار سرمایه به این موضوع بی‌تفاوت بوده و تنها نظاره گر است، چرا‌که هیچ تاثیری بر درآمد نهاد ناظر بازار ندارد، اما با توجه به خسارت‌های تدریجی این رویه بر صنعت کارگزاری و همچنین انتظار برای فراتر رفتن فعالیت کارگزارها در آن سوی مرزها طبیعی است که شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه باشیم.

 
کارگزار بورس کالا، ارزیابی شرکت‌های کارگزاری بر‌اساس سود‌آوری و جایگزینی آن به جای تمرکز بر حجم معاملات صورت گرفته را به‌عنوان راهکار منطقی در ایجاد رقابت سالم در شرکت‌های کارگزاری عنوان کرد و افزود: رفتار اشخاص واسطه در شرکت‌های کارگزاری باعث شده تا با حذف فرآیند سیستمی در صنعت، روابط فردی و شخصی شکل گیرد و به این ترتیب زمینه فساد،پولشویی و قانون گریزی به وجود‌ آید.

 

وی در عین حال سهامداری درون گروهی برخی شرکت‌های کارگزاری را برای به دست آوردن عرضه‌های کالایی شرکت‌ها و نهاد‌های شبه دولتی به‌عنوان سهامداران عمده خود را یاد آور شد و گفت: این اتفاق باعث شده تا علاوه بر تفکر اشتباه، کارگزارها در رفتاری متناقض، علیه خود نیز عمل کرده و با دامپینگ قیمتی به جنگ یکدیگر بروند. از این رو طبیعی است که به دنبال تداوم این رویه اشتباه بخش قابل توجهی از فعالان بازار از صنعت کارگزاری خداحافظی کنند.رفیعی با تاکید بر اینکه نباید شروع‌کننده و تمام‌کننده معامله همواره یک کارگزار باشد، عنوان کرد: مکانیزم قیمت‌گذاری معنایی در بورس نداشته و بورس مکانی برای برخورد عرضه و تقاضا با هدف کشف قیمت واقعی کالا است. در این زمینه ایجاد ضابطه در قیمت‌گذاری و محدودیت برای خریدار و فروشنده باعث می‌شود که برخی، همواره قصد دور زدن بورس کالا با هدف دست یابی به منافع بادآورده را داشته باشند.همچنین نبود عرضه‌کننده به تعداد زیاد برای یک محصول کالایی در بورس در کنار دستکاری مکانیزم‌های قیمت‌گذاری و همچنین دستچین کردن خریدارها باعث می‌شود که با نفوذ یک واسطه در کارگزاری زمینه فساد ایجاد شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران