افزایش نگرانی بازار داخلی از کمبود شمش فولاد

افزایش نگرانی بازار داخلی از کمبود شمش فولاد

با رشد قیمت‌های جهانی فولاد و آغاز ساخت و ساز در اغلب مناطق کشور، تحرک تازه‌ای در بازار فولاد ایجاد شده که به دنبال آن در نخستین واکنش‌ها، نرخ شمش به دلیل کاهش عرضه از سوی تولید‌کنندگان بزرگ، متناسب با قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، گرچه تولیدکنندگان محصولات نوردی از رشد قیمت شمش استقبال نکرده و از دید آنها این احتمال وجود دارد که نرخ شمش به دلیل رکود بازار محصول نهایی بازگشت به عقب داشته باشد اما کارشناسان معتقدند نرخ‌های کنونی شمش منطقی است و قیمت میلگرد نیز باید متناسب با آن متعادل شود. از سویی این نگرانی نیز وجود دارد که به دلیل غیبت فولادسازان بزرگ در بازار داخلی به یکباره موج صعودی نرخ شمش را شاهد باشیم.

 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال 1395 در مجموع حدود 564 هزار و650 تن شمش بیلت و بلوم در بورس کالا مبادله شده و این در حالی است که در سال 1395 تنها یک فولاد‌ساز حدود یک میلیون و 900 هزار تن شمش روانه بازارهای صادراتی کرده است. همچنین میزان عرضه شمش فولاد در سال‌جاری نیز همچنان نزولی بوده و در چهار ماه ابتدای سال تنها حدود 60 هزار تن شمش فولاد در بورس کالا مبادله شده است. در حالی‌که فولاد‌سازان بزرگ دلیل صادرات را رکود بازار داخلی و نبود مشتری عنوان می‌کنند فولاد‌سازان بخش خصوصی که توان رقابت‌های صادراتی با فولادسازان دولتی را ندارند از فرصت به‌وجود آمده بهره جسته و در حال عرضه محصول به بازار هستند.

 

طبق آمارهای منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید شمش فولاد در سال گذشته به حدود 19 میلیون تن رسیده که از این میزان حدود 15 میلیون تن مربوط به بخش دولتی و 4 میلیون تن مربوط به بخش خصوصی بوده است و با استناد به این آمارها بخش خصوصی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار داخلی در شرایط مصرف عادی باشد.

 

در همین حال در دو ماه ابتدای سال‌جاری از سوی فولاد‌سازان بزرگ عمومی 944 هزار تن محصول روانه بازار داخلی شده که رشد منفی یک درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال داشته و این در حالی است که بخش خصوصی با تولید 646 هزار تن شمش در دو ماه نخست سال جاری 7 درصد رشد تولید داشتند.همچنین طبق آمارهای انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران میزان مصرف ظاهری فولاد در سال گذشته نیز حدود 15 میلیون تن بوده و در دو ماه نخست امسال دو میلیون و 435 هزار تن و صادرات فولاد خام نیز به میزان سه میلیون و هفتصد هزار تن برای سال 1395 ثبت شده و مقدار صادرات در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و 84 هزار تن بوده که حاکی از رشد 45 درصدی است و در قبال این میزان صادرات به میزان 187 هزار تن فولاد خام در سال گذشته وارد شده و در دو ماهه نخست امسال نیز میزان واردات 6 هزار تن بوده که حاکی از افت 81 درصدی است.

 

با توجه به رشد 10‌درصدی اعتبار تخصیص داده شده در بودجه کل کشور به بخش عمرانی که بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان است و با بررسی میزان تحقق بودجه عمرانی در چند سال گذشته که اغلب حدود نیمی از آن به مصرف می‌رسد، باید نگاهی با ابهام به رشد مصرف فولاد در بازار داشته باشیم و این در حالی است که تولیدکنندگان مواد‌اولیه بیشتر راغب به صادرات بوده و مدام در حال انتشار رشد آمارهای صادراتی هستند تا عرضه به بازار داخلی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و این در حالی است که تعرفه‌های وارداتی نیز مانع جایگزین شدن محصول وارداتی می‌شود.جدول زیر آمار تولید، صادرات، واردات و مصرف ظاهری فولاد خام کشور در 2ماه اول سال 95 و مقایسه آن با مدت مشابه در 2 ماه اول 96 را نشان می‌دهد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران