آغاز تولید آزمایشی نخستین گندله‌سازی شرق کشور

آغاز تولید آزمایشی نخستین گندله‌سازی شرق کشور

تولید آزمایشی نخستین گندله‌سازی شرق کشور با حضور مقامات صنعتی،معدنی و استانی کشور در منطقه سنگان خراسان آغاز شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این مراسم مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در جمع مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرآوری سنگ‌آهن سنگان و خبرنگاران گفت: اکنون 10 میلیون تن ظرفیت جدید تولید گندله در سنگان آماده ورود به مدار تولید است. وی یادآور شد: سال 92 طرح‌های کنسانتره و گندله‌سازی با پیشرفت کم یا رکود در اجرا مواجه بودند، اما با مشارکت و همت بخش خصوصی توانستیم طرح‌ها را فعال کنیم که امروزه آماده تولید هستند. وی با بیان اینکه طراحی این کارخانه‌ها توسط ایرانی‌ها انجام شده، گفت: نکته قابل توجه این است که ‏70درصد تجهیزات و ماشین آلات نیز در شرکت‌های داخلی ساخته شده است. کرباسیان درباره اشتغال طرح‌ها اظهار کرد: ‏هم اینک در پروژ‌ه‌های توسعه سنگان 4هزار نفر مشغول به کار هستند و 10 هزار نفر نیز به‌طور غیر مستقیم اشتغال پیدا کرده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه 1300 میلیارد تومان و اپال 900 میلیارد تومان در طرح‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند خاطرنشان کرد: از سال 92 تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید گندله از 22 میلیون به 32 میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد خام از 22 میلیون‌تن به 30 میلیون‌تن رسیده است.‏ وی ادامه داد: اکنون 10 میلیون تن ظرفیت جدید گندله آماده تولید شده است و انجام اکتشافات جدید سبب شده ‏ذخایر سنگ‌آهن سنگان، از 650 میلیون تن به یک میلیارد و 200 میلیون تن برسد، هرچند پیش‌بینی می‌شود میزان ذخایر به 5/ 1 میلیارد تن هم برسد.

 

وی همچنین درباره زیرساخت‌های سنگان گفت:‏ با مذاکراتی که با شرکت ملی گاز انجام داده‌ایم، گاز مورد نیاز تمامی پروژه‌ها تا نیمه پاییز تامین می‌شود. وی ادامه داد: موضوع تامین آب پروژه‌ها نیز با همکاری ‏دولت برطرف خواهد شد. وی درباره تامین سرمایه پروژه‌های توسعه‌ای معدن و صنایع معدنی گفت: دولت طبق سیاست تعاملی که با دنیا دارد، بخشی از منابع مالی را از خارج تهیه خواهد کرد. وی همچنین استفاده از سرمایه ایرانیان خارج کشور را از اولویت‌های تامین سرمایه اعلام کرد.

 

کرباسیان همچنین از آغاز تولید محصول در کارخانه آهن اسفنجی شادگان خبر داد و گفت: این نخستین کارخانه به روش ایرانی «پرد» است که راه‌اندازی شده است.‏ پیش از وی مرتضی هاشم‌پور ‏مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان گفت: طی دولت یازدهم ایمیدرو توانست با سرعت دادن به طرح‌های سنگان، شرایط راه‌اندازی پروژه‌ها را فراهم کند. بهرام سبحانی مدیر عامل ‏فولاد مبارکه نیز در این برنامه گفت: با جذب نیروهای بومی و آموزش آنها در اصفهان، اقدام به راه‌اندازی کارخانه با همان نیروها و جمعی از متخصصان کردیم.

 

سبحانی ادامه داد: به جای اینکه قرارداد ساخت گندله‌سازی را با خارجی‌ها ببندیم، با یک شرکت ایرانی، بستیم و آنان با شریک خارجی اقدام به ساخت کارخانه کردند. از سوی دیگرمولایی و سلطانی مدیران عامل شرکت‌های توسعه ملی، اپال پارسیان‏ و عباسپور مدیر زیرساخت سنگان شرایط راه‌اندازی پروژه‌ها را مناسب ذکر کردند. علاوه براین، نگهبان، نماینده مردم خواف و رشتخوار و فرماندار خواف ‏توضیحاتی درباره تاثیر پروژه‌ها در منطقه ارائه کردند. مجتمع سنگ‌آهن سنگان تولید 5/ 17 میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن را در دست اجرا دارد که هم اینک 10 میلیون تن از ظرفیت تولید گندله آماده ورود به مدار تولید است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران