کاتالیست‌های داخلی نیاز فولادسازان کشور به واردات را کاهش داده است

کاتالیست‌های داخلی نیاز فولادسازان کشور به واردات را کاهش داده است

به گفته مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، تولید کاتالیست‌های داخلی، نیاز شرکت‌های داخلی فولاد‌سازی را به واردات این محصول کاهش داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، مهندس حسن نوائی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی با اشاره به توانایی پژوهش و تولید در حوزه صنایع پیشرفته نظیر ساخت کاتالیست در داخل گفت: پیش از این متقاضیان داخلی نظیر شرکت فولاد خوزستان برای تامین کاتالیست خارجی مجبور بودند به خواسته‌های فروشنده خارجی بدون هیچ انعطافی پاسخ مثبت دهند.

 

وی افزود: هم‌اکنون با توجه به ظهور رقبای داخلی و بهبود فضای حمایتی از محصولات داخلی خریدار داخلی می‌تواند پای میز مذاکره در مورد قیمت محصولات خود نشسته و حتی در مورد مسائل فنی به تبادل اطلاعات بپردازد. مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی به فضای حاکم بر فرهنگ استفاده از محصولات استراتژیک تولید داخل در صنایع کشور اشاره کرد و گفت: در چنین جوی عملکرد مناسب و کیفیت بالای محصول، تنها عامل موثر در معرفی و نهادینه کردن یک برند داخلی در صنعت است.

 

نوائی با اشاره به مشکلات تولید در داخل کشور گفت: «کارآفرین‌ها به‌‌رغم اینکه از کمک‌های مالی و تسهیلاتی مناسبی برخوردار نیستند، اما همچنان محصولاتی تولید می‌کنند که نه تنها از مشابه خارجی بهتر و با کیفیت‌تر است، بلکه حتی قیمت مناسب‌تر نیز دارد و تنها نیازمند توجه ویژه در معرفی محصولات خود به بازار داخلی است.» نوائی با اشاره به فعالیت شرکت خود در زمینه تولید کاتالیست‌های احیای مستقیم و سولفورزدایی صنایع فولاد، ادامه داد: این شرکت موفق به تولید محصولات مذکور در سطح کیفیت نمونه‌های خارجی ولی با نصف قیمت آن شده که این امر سبب ایجاد جذابیت بسیار بالا برای مصرف‌کننده خواهد بود.

 

وی گفت: یک کاتالیست با کیفیت، نقشی کاملا حیاتی در میزان تولید آهن اسفنجی در یک کارخانه احیای مستقیم دارد. هر واحد باید قبل از استفاده از کاتالیست، از کیفیت و عملکرد آنها در واحد اطمینان حاصل کند که این اطمینان در طول سالیان مختلف از سال 1390 تا به‌حال در مراحل و مقیاس‌های مختلفی برای شرکت فولاد خوزستان ثابت شده است. مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی افزود: پس از حصول اطمینان این شرکت از کیفیت کاتالیست‌های احیای مستقیم تولیدی شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی، بارگذاری کاتالیست‌ها برای نخستین بار در مقیاس یک ریفرمر کامل در شرکت فولاد خوزستان انجام گرفت و را‌ه‌اندازی واحد پس از انجام بارگذاری و مراحل راه‌اندازی 19 اسفند سال 1395 آغاز شد.

 

وی گفت: در این واحد کلیه تیوب‌های ریفورمر از سوی کاتالیست‌های شرکت گسترش فناوری خوارزمی بارگذاری شد و اعزام تیم فنی و نظارتی بر فرآیند بارگذاری کاتالیست‌ها از سوی این شرکت موجب شد تا اطمینان لازم برای شارژ بهینه با دانسیته توده‌ای حداکثری تیوب‌ها حاصل شود. فرآیندی که نهایتا موجب شد تا واحد بهره‌بردار به بالاترین حد تناژ تولید آهن‌اسفنجی با کیفیت درجه فلزی مطلوب با استفاده از گاز احیای تولیدی از سوی بسترهای کاتالیستی دست یابد.

 

نوائی بیان کرد: با توجه به اطلاعات و مطالعه صورت گرفته روی بازه مشخص از عملکرد کاتالیست‌ها می‌توان گفت که کاتالیست‌های تولیدی شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری خوارزمی به نحو بسیار مطلوبی جوابگوی نیاز واحد تولیدی بوده و در شرایط برابر می‌تواند عملکردی کاملا قابل رقابت و برتر با انواع مشابه خارجی خود داشته باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران