نوسان قیمت فلزات رنگی در بازارهای جهانی

نوسان قیمت فلزات رنگی در بازارهای جهانی

با وجود اینکه بازار جهانی فلزات پایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، اما آگاهان اقتصادی معتقدند عوامل مهمی همچون وضعيت رشد اقتصادی جهان، سياست‌های تورم‌زدايی چين، سياست‌های فدرال رزرو آمريکا در تثبيت يا عدم تثبيت نرخ بهره بانکی، اقدامات ساير بانک‌های مرکزی دنيا و نگرانی‌های ناشی از افزايش نرخ تورم جهانی در تعيين روند آتی فلزات در بازارهای جهانی تاثیر گذار خواهند بود و در بلندمدت موجب تغییر مثبت قیمت این محصولات می‌شود، هر چند که عده‌ای از کارشناسان در پیش‌ بینی‌های خود از کاهش روزافزون تقاضا برای فلزات سخن به میان می‌آورند، اما با این حال این اتفاقات و تاثیر آن بر روند قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

این در شرایطی است که قیمت مس و دیگر فلزات اساسی روز گذشته در بازارهای بین‌ المللی نوسانی محدود داشته و برخی فلزات همچون مس، نیکل، سرب و روی روند صعودی در پیش‌ گرفته‌اند. همچنین برخی دیگر از فلزات همچون قلع و آلومینیوم نیز طی این روز نزولی شدند.

 

به این ترتیب قیمت مس روز گذشته در بورس لندن با 28/ 0‌درصد افزایش به 5 هزار و 150 دلار در هر تن رسید که بر اساس گفته تحلیلگران بازارهای جهانی این روند مثبت ناشی از اخبار منتشرشده از بخش خدمات چین مثبت بوده است از طرفی رشد شاخص‌های مالی در چین نیز رشد سایر فلزات اساسی را به دنبال داشت. این در شرایطی است که فلزاتی همچون آلومینیوم و قلع نیز به ترتیب با افت 22/ 0 و 33/ 0 درصدی نسبت به آخرین معامله در هفته جاری با قیمت‌های یک هزار و 553 و یک هزار و 517 دلار معامله شدند.

 

به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی پیش‌ بینی افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، ضعف اقتصاد چین و رشد کند فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای جهان، سه عامل اصلی کاهش قیمت این فلزات بوده است.

 

بانک مرکزی آمریکا قصد دارد با توجه به بهتر شدن شرایط اقتصادی در این کشور از سیاست‌های حمایتی خود بکاهد.البته پایین باقی ماندن نرخ تورم در آمریکا و رشد کند سطح دستمزدها در این کشور نیز از محدود شدن سیاست‌های حمایتی جلوگیری کرده است. پیش‌بینی اجرای برنامه افزایش نرخ‌های بهره، سبب رشد ارزش دلار و کاهش قیمت فلزات اساسی شده است.

 

از طرفی وضعیت اقتصاد چین در ماه‌های اخیر مناسب نبوده و سقوط شاخص بورس شانگهای نگرانی‌های عمیقی درباره سلامت دومین اقتصاد بزرگ جهان پدید آورده است. در بخش خدمات اقتصاد چین که سهم رو به رشدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد اوضاع امیدوار کننده است اما در بخش‌های ساخت‌وساز و تولید کارخانه‌ای ضعف عمیقی وجود دارد.

- سحر نمایشی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران