مدیر‌عامل چادرملو ابلاغیه وزیر را در کاهش هزینه‌های فولادی بی اثر دانست

ضرورت تغییر در استراتژی حمایتی دولت

ضرورت تغییر در استراتژی حمایتی دولت

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: کاهش قیمت گندله تاثیری در کاهش هزینه‌های فولادی‌ها ندارد و آنها تنها به دنبال این هستند که کاهش سود خود را از طریق کاهش دادن سود شرکت‌های سنگ‌آهنی جبران کنند که این پذیرفتنی نیست.

 

محمود نوریان در نشستی خبری با اشاره به شرایط نا‌مطلوب صنعت سنگ‌آهن کشور گفت: در حال حاضر با دو معضل رکود داخلی و تحریم‌های خارجی مواجهیم که البته از نظر ما مشکلات داخلی به مراتب شدیدتر از تحریم‌های خارجی است هرچند هنوز این توافق تاثیری در اقتصاد کشور نداشته اما وظیفه خود می‌دانیم از تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای کشور که توانستند توافق اخیر را رقم بزنند تشکر و قدردانی کنیم. وی با بیان اینکه شرکت چادرملو به رغم مشکلات به وجود آمده تلاش کرده و توانسته اهداف خود را نیز محقق و به تعهداتش عمل کند، افزود: چادرملو در حالی توانسته به تعهدات خود عمل کند که به ویژه از سال 1392 با مصوبه مجلس درخصوص بهره مالکانه دچار مشکلات زیادی شد و سهامداران این شرکت نیز دچار خسران شدند، اما خوشبختانه در این دوران سخت توانستیم به اجرای طرح‌های توسعه خود ادامه دهیم.

 

نوریان با بیان اینکه برخی فولادسازان صددرصد بخش خصوصی که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند به دنبال سودجویی بیشتر هستند، گفت: این فولادسازان به جای استفاده از آهن اسفنجی باید از آهن قراضه استفاده می‌کردند که چون الان آهن قراضه گران شده است رو به استفاده از آهن اسفنجی آورده‌اند و به همین دلیل فشار آورده‌اند تا قیمت آهن اسفنجی را پایین بیاورند که البته شرکت‌های معدنی با این فشارها به شدت مخالفند.

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اضافه کرد: ابلاغیه اخیر، عملا خصوصی‌سازی در صنعت سنگ‌آهن و فولاد کشور را زیر سوال می‌برد. ما به‌عنوان شرکت‌های سنگ‌آهنی اگر لازم باشد حتما در جای خود به فولادسازان کمک می‌کنیم اما اینکه قرار باشد با دستور، قیمت خود را پایین بیاوریم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. ما اعتقاد داریم 3 درصد کاهش در قیمت گندله هیچ مشکلی را از فولادسازان حل نخواهد کرد. دولت می‌تواند برای حمایت از فولادسازان به‌جای اینکه از بخش خصوصی هزینه کند و از سود این بخش به فولادسازان بپردازد در زمینه‌هایی مانند انرژی، تخفیفاتی را به فولادسازان ارائه دهد. اما اینکه از یک بخش خصوصی گرفته شده و در جیب بخش خصوصی دیگری گذاشته شود اقدام درستی نیست.

 

 

مخالفت هیات مدیره شرکت‌ها با ابلاغیه

 

نوریان تصریح کرد: کاهش 3 درصدی قیمت گندله به ما ابلاغ شده اما ما موافق آن نیستیم و ضمن اینکه این موضوع باید در هیات مدیره شرکت مطرح شود و هیات مدیره درباره آن تصمیم‌گیری کند و اگر تصویب شد، اجرایی شود.

 

وی افزود: نکته جالب اینجاست که اگر قیمت گندله را پایین بیاوریم میزان حق انتفاع به همان نسبت پایین نمی‌آید. در واقع این وسط دولت هیچ ضرری نمی‌کند و هیچ پولی هم از جیبش پرداخت نمی‌کند بلکه تنها باید ما و سهامداران‌مان ضرر کنیم. نوریان تاکید کرد: یکی از وظایف قانونی ما حمایت از سرمایه‌های سهامداران است، قرار نیست با هر دستوری بلافاصله موافقت کنیم، چگونه است دولت در پی تقویت بازار سرمایه است اما با تصمیمات مغایر با این گفته‌ها، عملا منافع سهامداران را به مخاطره می‌اندازد، آنگاه انتظار رونق بازار را دارد.

 

وی گفت: اینکه ما 5/ 10 میلیون تن کنسانتره تولید می‌کنیم و بهره‌وری تولید چادرملو بالاست، به خاطر هنر مدیریتی شرکت است و اینکه شرکت‌های دولتی دیگر این هنر را ندارند به ما ارتباطی ندارد. سود ما که نباید با این عملکرد با این شرکت‌ها یکی باشد. دنیا دنیای رقابت است و هر شرکتی بتواند با هنر مدیریتی هزینه‌های خود را کنترل کرده و بهره‌ور باشد، موفق خواهد بود. وی در عین حال گفت: سود فعلی چادرملو نیز حاصل اجرای طرح‌های متعدد توسعه‌ای در این شرکت است و اگر این طرح‌ها هم اجرا نمی‌شدند امروز چادرملو هیچ سودی نداشت.

 

نوریان تاکید کرد: هیچ‌کس جز اداره دارایی حق ندارد در سود ما به‌عنوان یک شرکت بخش خصوصی شریک شود. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر بخشی از گندله مورد نیاز فولاد‌سازان کشور از خارج وارد می‌شود و هنوز نتوانستیم در این زمینه نیاز خود را تامین کنیم، آن وقت با این نوع تصمیمات خلق‌الساعه دولت، انتظار دارند بخش خصوصی اقدام به تاسیس واحدهای گندله‌سازی کند تا در افق 1404 به تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم. این تناقضات را چگونه باید تحلیل کرد‌؟ با این عملکردها، برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 بیشتر به یک رویا می‌ماند و با این شرایط تحقق این برنامه شدنی نیست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران