افزایش صادرات فولاد چین، به اشباع جهانی دامن میزند

افزایش صادرات فولاد چین، به اشباع جهانی دامن میزند

صادرات فولاد از چین، به بیشترین حد خود در سال 2015 رسیده و با افزودن به حجم مازاد بر تقاضای جهانی، روند آسیب تولیدکنندگان را تسریع میکند. در میان حجم کاهش یافته صادرات در چین، فولاد تنها نقطه روشن صادرات در ماه جولای بوده است. صادرات فولاد در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن 9.5 درصد افزایش یافت و به 9.73 میلیون تن متریک رسید. حجم صادرات در مدت مشابه سال قبل نیز 8.1 میلیون تن و کمتر از امسال بود. حجم کل صادرات در 7 ماه اول سال 2015، به 62.13 میلیون تن بالغ شد و میزان خرید سنگ آهن توسط چین به حداکثر خود در سال 2015 رسید.

 

کارخانه های فولاد چین با کاهش نیاز در بازار داخلی خود روبرو شده اند. آنها صادرات خود را افزایش میدهند در نتیجه رقابت بالا رفته و قیمت ها پایین کشیده میشود. چین تولیدکننده نیمی از فولاد جهان است که تنها حجم صادرات از این کشور، برابر با کل حجم تولید کشوری همچون ژاپن است که دومین تولید کننده بزرگ دنیاست. به گفته گری کلچ (Gary Klesch)، مدیر کلچ گروپ (Klesch Group)، این صنعت "نفسهای آخر را میکشد".

 
ایوان زپاکوسکی (Ivan Szpakowski)، سیاست گذار مواد معدنی در سیتی گروپ (Citigroup)، روز شنبه (18 مرداد) گفت: "افزایش صادرات فولاد چین به دلیل بازار داخلی این محصول است که موجب میشود کارخانه ها بازار خود را در خارج از کشور تقویت کنند. و این واقعیتی است که تغییر نخواهد کرد."

 
چین کمترین نرخ رشد اقتصادی خود از سال 1990 تا کنون را در راه دارد. به گزارش اطلس معدن از انجمن جهانی فولاد، امسال و سال بعد، میزان نیاز به فولاد، برای اولین مرتبه از سال 1995 کاهش خواهد یافت. کالین همیلتون (Colin Hamilton)، مدیر تحقیقات مواد معدنی در مکوایر گروپ (Macquarie Group)، معتقد است: با حفظ میزان تولیدات در کارخانه های فولاد، امسال حجم صادرات به 111 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

 

افت درآمد تولیدکنندگان

 
مطابق پیش بینی یو بی اس گروپ (UBS Group)، برخی کارخانه های چین ممکن است پیش از سررسید دستور دولت مبنی بر کاهش حجم تولید، روند تولید خود را با افزایش حجم همراه سازند. هدف دولت پکن از اعمال این قانون، حفظ کیفیت هوای پایتخت در مراسم یادبود هفتادمین سال پایان جنگ جهانی دوم است.

 
اطلاعات گمرک این کشور نشان میدهد که چین واردات سنگ آهن خود را در ماه جولای با 15 درصد افزایش، به 86.1 میلیون تن، یعنی بیشترین مقدار در سال 2015، رسانده است.
تولیدکنندگان فولاد با چالش افت درآمد روبرو هستند. نیپون استیل (Nippon Steel) و سومیتومو متال (Sumitomo Metal Corp)، بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در آسیا، ماه گذشته اعلام کردند که پیش بینی میکنند در سال 2015 درآمد سالانه شرکتشان با کاهش روبرو باشد. اطلس معدن از ضرر فصلی شرکت یو اس استیل (U.S. Steel Corp) گزارش میکند و از سوی دیگر پوسکو (Posco)ی کره جنوبی اعلام کرده است که به دلیل کاهش سود، برنامه تعدیل نیرو خواهد داشت.

 

قیمتها در حال عقب نشینی

 
به گزارش استیل ایندکس (The Steel Index)، طی فصل دوم سال 2015، قیمت میانگین ورق نورد گرم (که در صنعت خودرو و ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد) درامریکا، با 33 درصد افت، به 456 دلار بر تن رسید. در چین نیز قیمت میلگرد در ماه گذشته، به کمترین حد از سال 2003 رسید.

 
شرکت آرسلورمیتال افریقای جنوبی، زیرمجموعه ای از بزرگترین تولیدکننده جهان، ماه گذشته اعلام کرد که میخواهد برای حجم زیاد صادرات چین در بنادر، اقدامی کند. به گفته این شرکت، چین محصول فولاد خود را در بنادر آفریقا تا حد 25 درصد زیر قیمت تولیدکنندگان داخلی ارائه میدهد و این شرکت خواستار اعمال تعرفه برای واردات از سوی دولت بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران