ضرورت بازنگری تعرفه واردات پروفیل

جولان دامپینگ ترکیه صدای تولید کنندکان را درآورد

جولان دامپینگ ترکیه صدای تولید کنندکان را درآورد

تولید کنندگان پروفیل خواستار بازنگری تعرفه واردات پروفیل یوپی وی سی از سوی وزارت صنعت شدند.

 

تولید کنندگان پروفیل برای مقابله با دامپینگ ترکیه خواستار بازنگری تعرفه واردات پروفیل یوپی وی سی از سوی وزارت صنعت شدند. محمدجواد اقدامیان رییس هیات مدیره شرکت ویستا بست روز گذشته در نشست خبری خود گفت: واردات غیرمنطقی پروفیل سبب شده بسیاری از تولید کنندگان این محصول با چالش‌های بسیاری مواجه شوند.

 

بنیان گذار شرکت ویستابست که چهارمین پروفیل‌ ساز با کیفیت جهان به شمار می‌رود گفت: محصولات خارجی که در بازار داخلی ایران فروش می‌رود قابل مقایسه با تولیدات داخلی ایران نیست و مشتریان پروفیل‌های خارجی بدانند که بابت کالایی بی‌کیفیت هزینه‌ می‌کنند.

 

او با بیان اینکه برای بیشتر تولید کنندگان داخلی نگرانی در خصوص واردات پروفیل‌های بی‌کیفیت به وجود آمده است، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی که در زمینه تولید پروفیل فعالیت می‌کنند در حال حاضر با مشکلاتی در بازار توان اقتصادی خود را از داده‌اند و نمی‌توانند با دامپینگ بازار رقابت کنند. در حالی که اگر تمامی واحدهای تولیدی داخل با ظرفیت کامل فعالیت کنند، می‌توان سالانه بیش از نیاز کشور تولید پروفیل داشته باشند.

 

در ادامه این نشست محمود صداقت مدیرعامل شرکت ویستا بست نیز با گلایه از تصمیم‌ گیری وزارت صنعت در خصوص درصد تعرفه واردات گفت: در روزهای سختی که تولید کنندگان برای تامین نقدینگی تولید خود با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، تعرفه واردات از 32 به 15 درصد رسیده است.

 

او افزود: صنعت پروفیل یو پی‌ وی‌ سی دارای ظرفیت واقعی تولید سالانه 150 هزار تن محصول است در صورتی که تنها سالانه 40 هزار تن محصول تولید و روانه بازار می‌کند. برای اصلاح تعرفه انجمن تولید کنندگان پروفیل بسیار تلاش کرده اما تا کنون موفق نبوده‌ایم و همچنان واردات پروفیل از ترکیه جریان دارد.

 

صداقت گفت: فاجعه در تولید ملی این است که رسانه‌های کشور به راحتی پروفیل‌های ترک را تبلیغ می‌کنند و با نصف قیمت این پروفیل‌های وارداتی می‌توان پفک خرید. از وزارت صنعت خواستار این هستیم که نرخ تعرفه را اصلاح کند و برای پایین آوردن آن تجدید نظر کند.

 

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ایران افزود: با وجود اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت به این مساله آگاه هستند که نباید با چنین سیاست گذاری به تولید داخلی آسیب وارد کرد، گفت: بارها انتقاد خود را از نرخ تعرفه به وزیر صنعت انتقال دادیم اما می‌بینیم به راحتی گفته می‌شود که تعرفه واردات پروفیل نصف شده است.

 

سازمان استاندارد تکلیف‌ مان را روشن کند

 
او افزود: یکی دیگر از دغدغه‌هایمان این است که از سازمان استاندارد درخواست گواهی آزمایشگاه مرجع کرده‌ایم اما هنوز به ما اعلام نشده دارای صلاحیت هستیم یا خیر. در صورتی که ما سال گذشته در خواست چنین گواهی کردیم و تلاش داریم تمام تولیدات‌مان دارای استاندارد باشد. با این حال با وجود اینکه مدارک مورد نیاز را به سازمان استاندارد داده‌ایم و طبق وعده این سازمان قرار بود اول سال 94 گواهی را دریافت کنیم اما تا کنون خبری از این گواهی نیست.

 

عضو انجمن تولید کنندگان پروفیل در و پنجره با اظهار تاسف گفت: سازمان استاندارد نه گواهی ما را صادر می‌کند و نه اگر مشکلی در این فرایند وجود دارد به ما اعلام می‌کند. در شرایطی که با اعتراض ما نسبت به ورود پروفیل‌های غیراستاندارد از سازمان استاندارد می‌شنویم که می‌گوید ممیزی مبادی ورودی آنها را تایید می‌کند و ما هم مبنی بر آن مجوز می‌دهیم.

 

او از طرح توسعه شرکت تولیدکننده پروفیل ویستابست خبر داد و گفت: محصول دیگری که قرار است در این واحد صنعتی تولید شود، چندین میلیارد برای آن هزینه شده است و اگر به بهره‌ برداری برسد برای 300 نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال به وجود خواهد آورد.

 

صداقت در پایان مشکل این طرح توسعه‌ای شرکت مکان کارخانه دانست که از جانب شهرداری با مشکل روبه‌رو شده است. به گفته وی شهرداری این زمین را متعلق به جهاد کشاورزی می‌داند و همین مانع راه‌ اندازی واحد تولیدی محصولات جدید این شرکت شده است. اما اعضای هیات مدیره شرکت ویستابست انتظار دارند در دولت تدبیر و امید این مشکلات نیز با درایت و تمهیدات ویژه دولتمردان و مسوولان برطرف شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران