در بازار سنگ‌ آهن انتظار کوتاه‌ مدت نداشته باشیم

از افت قیمت سنگ آهن درس بگیریم

از افت قیمت سنگ آهن درس بگیریم

مدیرعامل سابق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر سیاست‌های جدیدی به شرکت‌های سنگ‌آهنی برای فروش مازاد خود پیشنهاد داد و گفت: نباید در بازار سنگ‌آهن انتظار کوتاه‌مدت داشته باشیم.

 

حسین ملاحسین آقا اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی اخیر کشور بهتر است توقعات در فضای کسب و کار خیلی خوشبینانه نباشد. در این سال‌ها‌ شاهد تلاطم بسیاری در حوزه‌های اقتصادی بوده‌ایم و حال اگر بنگاه‌های اقتصادی بخواهند این طور فکر کنند که در صورت افزایش نرخ ارز و بهبود نرخ تورم، افزایش قیمت جهانی نفت از 27 دلار به بالای 140 دلار، دو برابر شدن قیمت طلا، افزایش قیمت فولاد و در نهایت جهش دو برابری قیمت سنگ‌آهن حتمی است، توقع بالایی است.

 

او افزود: باید شرکت‌های معدنی در دوره کوتاه مدت هفت هشت ساله سیاست گذاری کنند و توقعات خود را بر اساس برنامه‌ ریزی‌های بلند مدت تعیین ‌کنند. اینکه نفت به بالای 100 دلار برسد، نمی‌تواند عامل تصمیم‌ گیری یک شبکه معمولی در کوتاه‌ مدت باشد. چنین تصوراتی در بنگاه‌های اقتصادی کشورغلط است. در حالی که باید تابع علم اقتصاد هدف گذاری بلندمدت در راس برنامه‌های شرکت‌های معدنی باشد. آن زمان است که سرمایه‌ گذاری‌ها آنطور که باید جواب خواهد داد.

 

مدیرعامل سابق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بیان اینکه با به کار رفتن عبارت خام‌فروشی مخالف هستم، گفت: برخی‌ها معتقدند فعالان عرصه سنگ‌آهن خام‌فروشی می‌کنند در حالی که این نگاه باید اصلاح شود. این امر هم مستلزم این است که به زیرساخت‌ها و زنجیره‌های تولید داخلی‌مان خوب نگاه شود. بررسی مزیت‌های اقتصادی که داریم، مورد هدف باشد. مصائبی که به محیط اقتصادی یک کالا ارتباط دارد تعیین می‌کند که خام‌فروشی سنگ‌آهن آیا درست و به صرف است یا خیر.

 

ملاحسین‌آقا افزود: در این سال‌ها شاهد بودیم که هر چقدر تلاش شد خام‌ فروشی نفت به حداقل رسانده شود، پاسخ درستی حاصل نشد. در سنگ‌ آهن هم باید به قضیه درست نگاه کرد. اینکه دولت در طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد طی درازمدت چه برنامه‌ اجرایی واقعی دارد در مصرف و خرید سنگ‌ آهن بسیار موثر است. زنجیره تولید فولاد از معادن منشا می‌گیرد و باید دید برای تکامل زنجیره چه امکانات زیرساختی وجود دارد و برای سرمایه‌ گذاری صنعت فولاد مهیا است. بعد تصمیم گرفته شود که سنگ‌ آهن را به صورت میانی یا به صورت کامل فرآوری شده بفروشیم بهتر است.

 

این فعال معدنی با بیان اینکه تمام مزایای صنعت سنگ‌ آهن در اقتصاد کشور وفرصت‌های بین‌المللی پیش رو آن مهم است، گفت: نباید این نکته را فراموش کنیم که خام‌ فروشی در بخش معدن بستگی به موقعیت‌های خاص دارد. برخی اوقات ممکن است با توجه به خواص سنگ صادرات خام آن صرفه اقتصادی داشته باشد و در برهه‌ای به لحاظ موقعیتی، ذخایر، بهره‌ برداری و سرمایه‌ گذاری و هزینه صادرات خام آن سنجیده شود. در حقیقت مسیر سیاست‌های کلان آن هنوز مشخص نیست که چنین ابهامی در خام‌ فروشی وجود دارد. اینکه برای رویکرد خام‌ فروشی پاسخ‌های بسیار کلانی آورده شود، سیاست گذاران کشور را گیج می‌کند.

 

او افزود: شوکی که به بازار سنگ‌ آهن ایران وارد شد و معادن کوچک بیشترین تاثیر آن را در بر گرفتند، فاصله قیمتی با گذشته است که این قیمت‌ها برای سنگ‌ آهنی‌ها قابل تصور نبوده است. افت ناگهانی این مواد معدنی توام با افزایش نرخ ارز، تورم لجام گسیخته و نرخ بازدهی نیروی انسانی باعث شده قیمت‌های تمام شده در واحدهای صنعتی تاثیر پذیرند.

 

مدیرعامل سابق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بیان اینکه فعالان معدنی و صاحبان بنگاه‌های سنگ‌ آهنی در شرایط مواجه شدن با این شوک‌ها دیگر اداره کردن بنگاه‌های خود را سخت می‌بینند، گفت: محدودیت‌های مالی و کمبود نقدینگی بزرگترین معضل فعالان معدنی عرصه سنگ‌آهن است اما اگر برنامه‌ ریزی بلن دمدت در دستور کار این بنگاه‌ها قرار بگیرد، شاید بتوان آینده صنعت سنگ‌ آهن را روشن ببینند.

 

او افزود: پیش‌بینی نکردن مدیران سنگ‌ آهنی از افت قیمت جهانی سنگ‌ آهن بسیاری از سرمایه‌ گذاری‌ها معدنی را متوقف کرده و واحدهای معدنی و صنعتی را در شرایط فعلی ناکارآمد کرده است. در سرمایه‌‌ گذاری‌های جدید باید ظرفیت‌های کشور ملاک قرار بگیرد زیرا مزایای برق، گاز و آب مزیت‌های مهم اقتصادی کشور است و با هرگونه تغییر قیمت و کسری مسیر سرمایه‌ گذاری عوض می‌شود. به همین دلیل بنگاه‌های کوچک باید به یک اتفاق نظر برسند در برنامه‌ ریزی‌های بلند مدت خود و دولتمردان و سیاست مداران در فضای واقعی کشور تصمیم‌ گیری کند.

 

به اعتقاد مدیرعامل سابق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، مکان توسعه‌ها در دنیا در حال تغییر است. نقش چین و اقتصاد تغییر پیدا کرده و نباید دیگر توقع داشته باشیم عمده پایانه صادراتی‌مان بازار این کشور باشد بلکه باید به سمت بازارهای خاورمیانه و غرب حرکت کرد. در واقع نباید از بازارهای دیگر دنیا غفلت به خرج داد. نباید در بازار سنگ‌ آهن انتظار کوتاه‌ مدت داشته باشیم و پیش‌بینی‌ام این است که شاید دو سه سال آینده شرایط کسب و کار در این عرصه بهتر شود. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران