اقدامات مثبت فولاد مبارکه در بخش محیط‌ زیست

اقدامات مثبت فولاد مبارکه در بخش محیط‌ زیست

فولاد مبارکه در زمینه‌های زیست‌محیطی همچون تصفیه آب و جایگزینی پساب فاضلاب با آب‌خام و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست‌محیطی منطقه، اقدامات خوبی انجام داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جریان بازدید از پروژه‌های منطقه جنوب غرب اصفهان و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب شهرهای این منطقه که با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه به اجرا درآمد با اعلام این مطلب گفت: مساله آب برای کشور ما که متوسط بارش در آن فقط یک سوم متوسط بارش دنیا است، بسیار مهم است.

 

وزیر نیرو افزود: مردم اصفهان با گوشت و پوست خود احساس کرده‌اند که چه وضعیت بحرانی در موضوع آب در این استان و کشور برقرار است و خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی همه از جمله مشکلات موجود است. وی ادامه داد: مشکل ما فقط مشکل کمیت نیست، بلکه شاید حتی مهم‌تر از مساله کمیت آب، موضوع کیفیت آن باشد. یعنی ممکن است در بعضی از مناطق کشور آب داشته باشیم، اما به‌دلیل پایین آمدن کیفیت نتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر به مساله کیفیت آب توجه نشود، واقعا مشکلات و گرفتاری‌های متعدد و گسترده‌ای دامنگیر کشور خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی کشور همین پروژه‌های فاضلابی است که از سوی وزارت نیرو در اقصی نقاط کشور در حال اجرا است و از سال ۹۲ به بعد این رقم به ۱۱ تصفیه خانه در سال افزایش یافته و ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها هم بیش از دو برابر شده است. وی گفت: به‌دلیل محدودیت‌هایی که در استان اصفهان در مورد منابع آب وجود دارد، آب موجود در فولاد مبارکه مورد تصفیه قرار گرفته و دوباره به چرخه مصرف بازمی‌گردد که این امر می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای استفاده از آب خام باشد.

 

رسول زرگرپور اصفهانی استاندار اصفهان نیز در این مراسم اصلی‌ترین چالش شهر اصفهان را مسائل زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: صنایع ما که زمانی متهم به آلایندگی بودند، عملکرد بسیار مثبت و کارسازی از خودشان به جا گذاشتند، به‌گونه‌ای که هم در کاهش شدید مصرف آب و هم در توجه به مباحث زیست‌محیطی هزینه کردند که فولاد مبارکه بیشترین سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی را در میان صنایع داشته است. استاندار اصفهان از کاهش ۶۵ درصد مصرف آب فولاد مبارکه نسبت به طرح اولیه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: پس از فولاد مبارکه، شرکت ذوب‌آهن و سایر صنایع نیز در این مساله پیشقدم شده‌اند.

 

استاندار اصفهان اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه، به‌طور واقعی رتبه اول را در همکاری با مدیریت استان در تکمیل پروژه‌هایی همچون مصلی و ورزشگاه نقش جهان دارد و خوشبختانه این شرکت در توسعه استان مشارکت زیادی دارد. جواد نیلی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه نیز گفت: با انعقاد قرارداد جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب شهرهای دیزیچه و زیباشهر بین شرکت فولاد مبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان، طرح جمع‌آوری پساب شهرستان‌های مبارکه و لنجان به ۹ شهر افزایش یافت.

 

وی درخصوص چگونگی اجرا و به ثمر رسیدن بخشی از این پروژه‌ها افزود: در سال ۱۳۹۲ قراردادی بین دو شرکت فولاد مبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان برای ایجاد شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب‌های شهری هفت شهر مبارکه، زرین شهر، کرکوند، ورنامخواست، سده لنجان، چمگردان و زاینده‌رود منعقد شد و در فاز دوم دو شهر دیزیچه و زیبا شهر در قالب قرارداد دیگری به این طرح اضافه شدند. نیلی با اشاره به چرایی انتخاب این هفت شهر افزود: شهرهای یادشده به لحاظ داشتن جمعیت زیاد، برآورد هزینه منطقی برای احداث شبکه فاضلاب و همچنین همجواری با رودخانه زاینده‌رود در اولویت اول قرار گرفتند، چرا که دو هدف اصلی کاهش بار آلودگی ناشی از ورود پساب به رودخانه و استفاده از این پساب تصفیه شده در چرخه تولید فولاد را در پی داشت.

 

وی با اشاره به اینکه عملیات ایجاد شبکه و لوله‌گذاری و احداث یا تکمیل تصفیه‌خانه‌ها در فاز اول به پیشرفت بالای ۸۰ درصد رسیده است، افزود: قرارداد دوم که دو شهر دیگر دیزیچه و زیباشهر را تحت پوشش قرار می‌داد، در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ بین سازمان آب و فاضلاب و شرکت فولاد مبارکه منعقد شد؛ در عین حال مقرر شد که آغاز عملیات اجرایی پس از پیشرفت قابل قبول فاز یک انجام شود که امروز شاهد شروع عملیات اجرایی فاز دوم هستیم.

 

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولادمبارکه ضمن ابراز خرسندی از بهره‌برداری از تصفیه خانه شهرهای ورنامخواست و سده افزود: در این طرح‌ها هدف فولاد مبارکه بهبود شرایط زیست‌محیطی جامعه و شهرهای پیرامون شرکت فولاد مبارکه بوده است، چرا که افزایش سطح کیفی بهداشت و بهبود شرایط زیست‌محیطی ناشی از اجرای پروژه‌های مذکور و همچنین کاهش برداشت آب از زاینده‌رود به نفع مردم جامعه است.

 

دستیابی به رکورد ماهانه تولید و افزایش کیفیت در احیای مستقیم سبا

مدیر مجتمع فولاد سبا گفت: واحد احیای مستقیم سبا در فروردین ۹۶ موفق به ثبت رکورد دیگری در تولید آهن اسفنجی و افزایش سطح کیفی محصول شد.به گزارش روابط‌عمومی فولاد مبارکه، احمد احمدیان با بیان اینکه با تلاش جمعی کارکنان احیای مستقیم شهید شهبازی مجتمع فولاد سبا میزان تولید آهن اسفنجی فروردین ماه در این واحد به ۱۰۶ هزار و ۳۱۳ تن رسید، گفت: رکورد قبلی این واحد مربوط به شهریور ۹۵ و به میزان ۱۰۲ هزار و ۹۸۷ تن بوده است.وی تصریح کرد: این رکورد در حالی به دست آمد که درخصوص افزایش کیفی محصول آهن اسفنجی در این مدول نیز به موفقیت چشمگیری دست یافتیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران