دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تشریح کرد

چرا قیمت گندله و آهن اسفنجی متعادل شد

چرا قیمت گندله و آهن اسفنجی متعادل شد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: پایداری سود در زنجیره فولاد محقق شد.

 

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تشریح کرد: چرا قیمت گندله و آهن اسفنجی متعادل شد؟ شنبه، هفدهم مرداد 1394 - 04:45 عصردبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: پایداری سود در زنجیره فولاد محقق شد. دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: مطالعات کارشناسی به مدت دو سال موجب ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نسبت های قیمت گندله و آهن اسفنجی شد به طوری که می تواند پایداری سود در زنجیره فولاد را به دنبال داشته باشد.

 

رسول خلیفه‌ سلطانی اظهار داشت: واقعیت این است که سودآوری و ظرفیت در زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی به درستی تقسیم نشده و این شرایط نابرابر، موجب صدور ابلاغیه مزبور شد و اکنون اعضای این تشکل از اقدام وزیر مربوطه حمایت جدی به عمل آورده‌اند و آن را برخوردار از بررسی‌های کارشناسی طی دو سال گذشته می‌دانند. او اظهار امیدواری کرد: معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در طرح دیدگاه‌های خود در این زمینه با وزیر ذیربط رایزنی لازم را داشته باشند.

 

وزارت صنعت، معدن تجارت طی بخشنامه‌ای در تیرماه گذشته شیوه تعیین قیمت گندله و آهن اسفنجی را مشخص ساخت و براساس آن، حمایت از فولاد سازان بخش خصوصی در کنار حمایت از فولاد سازان بزرگ و عمده از سیاست‌های جاری وزارت متبوع است و در این جهت برای متعادل سازی قیمت تمام شده آهن اسفنجی در جهت قیمت‌های جهانی و توزیع عادلانه سود در چرخه فولاد و با توجه به گزارش نهایی موسسه حسابرسی و خدمات مالی مورد تایید بورس، قیمت فروش گندله آهن(با خلوص) 66 درصدی در سال جاری برای مصرف واحدهای فولادی کشور 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شد.

 

واحدهای فولاد سازی دریافت کننده سهمیه نیز در صورت تولید آهن اسفنجی مازاد بر نیاز خود، اجازه صادرات محصول تولیدی از این محل را نداشته و باید آن را به واحدهای مصرف کننده داخلی و با قیمت 47 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان برای آهن اسفنجی با متوسط 91 درصد (خلوص) متالیزاسیون عرضه کنند.علاوه براین قیمت کنسانتره با توافق تولید کنندگان و مصرف کنندگان برحسب مورد تعیین می‌شود.

 

سهمیه هریک از واحدهای مصرف کننده کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی اعلام خواهد شد و تا زمان ابلاغ، سهمیه‌های سال گذشته جاری است. به گفته خلیفه‌ سلطانی، طرح مسایلی که براساس آن منافع ملی را قربانی سود و منفعت بنگاهی قرار دهیم نزد هیچ وجدان بیداری پذیرفتنی نیست و انتظار این است که شرایط بحرانی کارخانه‌های فولاد سازی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

او خواستار توجه مسوولان در برنامه‌ ریزی‌ها به منافع کل زنجیره فولاد شد و اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت در صدور بخشنامه اخیر را یک تصمیم مهم برای رفع موانع تولید فولاد کشور دانست و بابت آن قدردانی کرد. دبیر انجمن یادشده گفت: چنانچه فولاد سازان و نورد کاران که مستقیم با بازار ارتباط دارند و از نوسان آن تاثیر می‌پذیرند، مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند، مطلوب است که دولت این واحدها را تحویل بگیرد و نسبت به پرداخت تسهیلات دریافتی آنها متعهد شود.

 

او تلاش واحدهای معدنی را برای تغییر دیدگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بخشنامه صادره را یک اقدام در جهت سود آوری بیشتر دانست، در حالی که چنانچه این موضوع تحقق یابد، تولید ضربه خواهد خورد. به اعتقاد خلیفه سلطانی، سود شرکت‌های فولادی و معدنی با یکدیگر برابری ندارد، به گونه‌ای که در بخش معادن عامل بسیار مهمی در ترغیب سرمایه‌ گذاری در این بخش است.

 

او اضافه کرد: شرکت‌های معدنی و سهامداران عمده آنها در این سال‌ها به دلیل انحصاری بودن محصول‌ شان سودهای کلان کسب کرده اند و در عین حال طی یک سال گذشته شرکت‌های معدنی از تخفیف 70 درصدی پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ‌ آهن، تعلیق عوارض صادرات سنگ‌ آهن تا پایان سال، تعلیق پرداخت حق انتفاع یا بهره مالکانه که تعلیق حق انتفاع یا بهره مالکانه معادن سودی چند صد میلیارد تومانی در هر سال عاید شرکت‌های بزرگ معدنی خواهد کرد.

 

خلیفه سلطانی یادآور شد: اعضای این تشکل ضمن اینکه از طرح مباحث کارشناسی و برگزاری جلسات مربوطه استقبال می‌کند، اجرایی شدن بخشنامه یاد شده را پیگیری می‌کند زیرا تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و پاره‌ای نسبت به جوسازی در این زمینه اقدام می‌کنند.

 

به گفته وی، امروز قیمت متوسط جهانی سنگ‌ آهن دانه بندی صادراتی هرتن 46 دلار است، درحالی که فولاد سازان داخلی به قیمت هرتن 50 دلار این ماده معدنی را از واحدهای معدنی کشور خریداری می‌کنند و بنابراین در این بخش رویکرد به سمت واحدهای داخلی باید باشد. واحدهای تولید کننده سنگ‌آهن بخش خصوصی و دولتی در سال 92 افزون بر 24 میلیون تن سنگ‌ آهن به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار صادرات داشتند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران